Nogle sosu. Assistenter el. sygeplejersker til stede ? :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

700 visninger
6 svar
0 synes godt om
18. juni 2012

Levi&LilysMor

Hejsa 

Vidste ikke lige om det er her emnet passer ind, men jeg er igang med min sidste praktik, som er på plejehjem, og har fået en stor opgave om diabetes.

Jeg har nu skrevet lidt teori om både type 1 og 2 hvor jeg også har lidt om nyrene med, men ved ikke om jeg har forstået det rigtig altså hvad der sker med nyrene ? altså hvad så når der ikke er insulin til at føre glukose indtil cellerne, så ophober glukosen sig jo i blodet. og nyrerne kan kun klare at glukosen højst kan komme op på 10 mmol ellers bliver den udskilt med urinen, men hvad så tror ikke helt jeg har forstået den del synes jeg mangler noget mere for at kunne forstå det og synes ikke der står mere i min bog hehe  nogle der har tid til at fortælle mig det ?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. juni 2012

Nettemor

Hvis jeg var dig ville jeg lige skrive til Trine om det er noget hun kan hjælpe med

Anmeld

19. juni 2012

sne190810

Hej

Jeg har lige haft om DM-2, læser til sygeplejerske.
Jeg har en diasshow omkring det, som gerne skulle give dig svar på dit spørgsmål m.m.

Jeg kan bare ikke lige finde ud af at oploade det

Men jeg arbejder på det

Anmeld

19. juni 2012

sne190810

Ren insulinmangel
• Hyperglykæmi = øget BS pga
Nedsat transport af glukose ind i cellerne
intracellulær glukosemangel – celler sulter
• Nedsat glykogensyntese
• Nedsat hæmning af glukoneogenesen
• Nedsat triglyceridsyntese
• Nedsat transport af aminosyrer ind i cellerne og
nedsat proteinsyntese

-->

Insulinmangel virkningerne af glukagon og kortisol dominerer energistofskiftet:
•Øget lipolyse - frigørelse af store mængder fedtsyrer fra fedtceller
•Øget proteinnedbrydning øget frigivelse af aminosyrer
•Øget glukoneogenese - aminosyrer omdannes til glukose - glycerol omdannes til glukose
•Øget ketonstofdannelse - øget mængde fedtsyrer i blod. Overskud, som kroppens celler ikke forbrænder, omdannes i lever til ketonstoffer ketoacidose
                        Kilde: Wyller V.

Er det noget lignende eller skal du mere specifik forklaring omkring det? Det som jeg har skrevet oppe, er taget fra mine noter fra undervisningen, derfor det står i kort punktform.

Anmeld

19. juni 2012

MorDk

Hej med dig

Jeg prøver at forklare det med nyrene:

Hvis blodsukkeret stiger til det dobbelte af normalværdien (10mmol/l) vil nyrene øge vandladningen for at få blodsukkeret til at falde/sænke sig. Denne reaktion kan man observerer ved at tage en urinstix og konstaterer at der er sukker i urinen.

Den øget vandladning kan medføre dehydrering. Observationer: Øget tørst og op til 5 liter diurese i døgnet.

Ved ikke helt hvad det konkret er du søger svar på?

Andet du vil vide?

Anmeld

19. juni 2012

Levi&LilysMor

MorDk skriver:

Hej med dig

Jeg prøver at forklare det med nyrene:

Hvis blodsukkeret stiger til det dobbelte af normalværdien (10mmol/l) vil nyrene øge vandladningen for at få blodsukkeret til at falde/sænke sig. Denne reaktion kan man observerer ved at tage en urinstix og konstaterer at der er sukker i urinen.

Den øget vandladning kan medføre dehydrering. Observationer: Øget tørst og op til 5 liter diurese i døgnet.

Ved ikke helt hvad det konkret er du søger svar på?

Andet du vil vide?

Kan du forklare mere om den øgede vandladning ? altså er der noget i det , eller er det fordi at kroppen prøver at tømme sig for glukose ? ved ikke lige hvordan jeg skal forklare 

Anmeld

19. juni 2012

MorDk

LevisMor skriver:

Kan du forklare mere om den øgede vandladning ? altså er der noget i det , eller er det fordi at kroppen prøver at tømme sig for glukose ? ved ikke lige hvordan jeg skal forklare 

Altså...

Grunden til den øgede vandladning er at komme af med affaldstofferne... uha jeg er ikke helt inden i alt det teoretiske... har heller ikke været på arbejde meget længe (sygemeldt/barsel)

Hmm... tænker at du måske kan google det??

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.