"4,5 år tisser meget om natten, og har små uheld om dagen."
Hej Lisbeth.
Jeg har en datter som er fra oktober 07.
Hun er en generel glad pige som trives og har det godt herhjemme og i børnehaven.
Hun blev blefri om dagen ca da hun blev 3 år. Det gik meget godt. Det er så et år og 7 mdr siden nu.
Siden hun blev blefri har hun næsten hele tiden haft perioder hvor hun har tisset i bukserne i børnehaven. Nogle gange kan det være flere gange på 1 dag, andre gange kan der gå en uge eller mere imellem.
Jeg har snakket med børnehaven om det og de siger at det oftes er når de er udenfor. De tror muligvis at det kan hænge sammen med at hun ikke vil gå fra hendes legetøj, og derfor lader være med at gå på wc.
Herhjemme har hun kun sjældent uheld.
Jeg har snakket lidt med Lærke om det, og det virker ikke som om at det er noget der går hende på. Sådan er det bare nogle gange.
Jeg tror / håber vi går en bedre tid i møde nu hvor vejret er bedre og der ikke er så meget tøj der skal af og på. Samtidig har de snakket om i børnehaven at hun kan henvende sig til en voksen som så vil passe på legetøjet.
Om natten sover hun med ble. Og den er MEGET fuld hver morgen. Hun sover uden underbukser / natbukser, da disse ellers også bliver våde. Hun vågner ikke om natten eller virker irriteret af det, dog er hun begyndt at snakke om at hun ikke gider sove med bleen. (så lidt irriteret må hun jo være?). Hun vil rigtig gerne at vi stopper med at bruge den om natten. Hvilket vi også har prøvet en enkelt gang, men hele sengen blev meget våd og hun blev meget kold.
Mht. væskeindtag så drikker hun generelt meget mælk og vand. Det er det første hun spørger efter om morgenen og hun vil også gerne have et glas inden sengetid. Mad har hun aldrig været favorit af.. Og spiser bare lige det hun har behov for og til hun føler sig mæt. Slik osv. er på samme måde.
Mit spørgsmål til dig er hvordan vi skal gribe blesituationen om natten an? (føler det går helt rigtigt om dagen).
Kan det være rigtigt at hun stadig skal tisse så meget om natten? (min søn på 2's bleer er ikke engang halvt så meget fyldt).
Jeg er klar over at vi kan mindske hendes væskeindtag, men vil bare have det dårligt med at sige nej? Jeg har fornemmelsen af at hun er tørstig. Min veninde sagde jeg kunne sige hun må få noget at drikke til aftensmad og så ikke før næste dag. Men synes det er længe at gå hvis hun er tørstig.
Min mand og jeg har samtidig lagt mærke til at hun tisser ofte. Fra hun bliver hentet kl.15. kan hun godt rende på wc 2-3 gange inden vi skal spise kl.17.30. Andre dage kun 1 gang.
Hun følger fint hendes kurver i højde og vægt.
Mvh Sara
Lisbeths svar
Hej!
Deter almindeligt at de små har småuheld når de starter i børnehaven og samtidig har smidt bleen.
Der sker så meget, nye voksne,nye børn og en ny stor verden åbner sig.
Børnehaven kan hjælpe børnene ved at have faste tider, som f.eks. tissen af inden maden,, inden legen , inden udflugten m.m.
Efter en tid vil de fleste selv huske på at gå på w.c.
M.h.t tilhen des store urinproduktion om natten, så er der børn ,der har det på den måde. Og det hjælper ikke meget at reducere væskeindtagelsen.
Nogen vokser sig fra det, andre skal måske checkes for om der er forstyrrelser i hormonproduktionen. Det starter gerne op ved 6 års alderen,.hvor barnet kan henvises til en specialafdeling, hvor der gives hjælp til problemet.
Har nogen af jer forældre mon haft det samme?
I kan hos lægen få undersøgt om hun evt har en urinvejsinfektion.I kan måske få en god vejledning der,
Hvios i beslutter at forsøge uden ble, er det en god ide`at tage hende op inden i selv går i seng, det kan lade sig gøre at barnet tisser på w.c.mens det stadigt sover, lænet op af forælderen..
Det bedste er at tage det helt roligt og fortælle hende , at hun skal bruge bleen lidt endnu, indtil der kan være mere tis i blæren.
Så hun oplever deter blæren der er problemet og ikke hende selv.
Håber dette gir lidt kalrhed, elelrs skriv igen.
held og lykke med tør om natten projektet.
og god sommer.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk