FruK skriver:
Jeg blev selv skilt fra min søns far, da vores søn var to år, og jeg kender godt alle de tanker, du går med.
Hvor længe man skal kæmpe... Tja... jeg synes du skal blive ved med at kæmpe, så længe du har bare et lille bitte håb indeni om at det kan lykkes.
Hvis du så vælger at give op, så kan du også sige til dig selv, at du HAR prøvet alt hvad du kunne.
Der er jo ingen af os, der ønsker at gøre vores børn til skilsmissebørn, men jeg synes heller ikke, at man skal blive sammen for enhver pris.
Det kan godt lade sig gøre at få det til at fungere ok som skilsmisseforældre, hvis begge er indstillet på det. Og ja, så mener jeg klart at det er bedre end en mor og far der bor sammen, uden at ville det.
Nu ved jeg ikke, hvor gammel jeres søn er. Men 2 dage ud af 14 hos sin far ville under ingen omstændigheder have været nok for min dreng. Vi startede med 4 eller 5 dage hos far, så vidt jeg husker, og han savnede sin far meget.
Vi har dog altid haft det sådan, at han kunne ringe til ham, at far kunne kigge forbi osv. Det har nok hjulpet på det.
Vi har været heldige, at han kun virkelig sjældent har været ked af det, og aldrig har haft et håb om, at vi skulle finde sammen igen. Han var to år, da vi blev skilt, og kan ikke huske, at vi har boet sammen - det har nok også gjort det nemmere for os.
Mht. at være alene... lige da jeg var blevet skilt kunne jeg heller ikke forestille mig at skulle "gøre det igen" med en anden. Det tog tid, jeg var alene i 6 år, men er nu gift og venter barn med en "ny" mand. Og det føles nøjagtig lige så rigtigt, som første gang! 
Jeg har datet en masse i min singletid og jeg er ikke en eneste gang løbet ind i en, som har haft problemer med, at jeg havde et barn. 
Vi har begge to nye partnere i dag, og det har ikke givet anledning til problemer. Heldigvis gik der lang tid, før vores søn blev præsenteret for ny kærester, så han havde vænnet sig til "skilsmisse-situationen" før han skulle forholde sig til de nye.
Når der har været optræk til småting har vi altid kunnet snakke sammen om, hvordan vi skulle takle det, og det har været guld værd.
Min søn har fået en "bonusstorebror" hos sin far, og det kan vist godt give lidt gnidninger derovre i forhold til om man må gøre forskel osv. Jeg må indrømme, at jeg tit har glædet mig over, at min mand ikke har noget børn.
Men det er selvfølgelig også en stor fordel pludselig at have en søskende, de er oven i købet tæt på hinanden aldersmæssigt og leger for det meste godt sammen.
Det blev lidt langt...
Håber du kan bruge noget af det. Og spørg endelig hvis der er andet, du vil vide.
Håber I finder ud af det på en god måde. 
Først tusind tak for dit svar, der er rigtig meget i jeg kan bruge.
Vores søn er 19 måneder nu, men kun 11 måneder da vi flyttede fra hinanden.
Det der beroliger mig mest er, at du siger, at det føles lige så rigtigt med den nye graviditet som med den første. Det er bare så svært at foestille sig.
Jeg tror heller ikke at hver anden weekende sammen med far er nok for min søn. Så har overvejet en 5/9 eller 4/ 10, men hvordan gjorde i? var det alle dagene ved far ud i et, eller var de delt over 2 gange fx?
Jeg er sikker på vi nok skal få et fornuftigt samarbejde omkring vores søn, og jeg vil heller ikke have noget i mod, at han fx. kom her en gang i mellem for at se ham, selv om at ikke var "hans dag". Ingen af os har trådt hinanden over tærerne og der er derfor ingen had mellem os. Det er jo som såadn dejligt på mange punkter, men en gang i mellem ville jeg alligevel ønske, at han bare havde været mig utro, så ville det være så meget nemmere at tage beslutningen om, at det ikke skulle være os mere.
Jeg tænker ofte på, om jeg hænger for meget i drømmen om kernefamilien, i stedet for at se realiteterne som de er.
Jeg har altid drømt om at få flere børn, og jeg kan mærke det begynder at trække i mig igen nu hvor han er 1½. Jeg har aldrig forestille mig at der skulle være mere end 3 år i mellem dem, men hvis jeg vælger at afslutte det er forhold, kan der jo gå maaaaange år endnu, før det igen kan blive aktuelt med endnu et barn. Det kan jeg mærke er en af grundende til at jeg ikke kan give slip, og sige, at vi ikke har mere at kæmpe for. For hvis det nu lykkes, så ville der måske ikke gå så længe igen før det kunne komme på tale.
Uhh hvor er det altså svært det her