For tidligt at tage sutten fra ham?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.374 visninger
10 svar
0 synes godt om
6. juni 2012

heidi30

Malte blir 2 år d. 20 aug. og har i længere tid kun brugt sutten til middagsluren og om natten.

Hele sidste uge brugte han den slet ikke henne i nusery når de skulle sove til middag, han spurgte simpelthen bare ikke efter den og så gav de den ikke til ham. Han var ikke ked af det og sov som han plejede. Jeg tænkte så fedt så prøver vi da bare herhjemme også. Han har ikke haft den siden fredag men i nat græd han meget og var ked af det, han spurgte ikke efter den men vi kunne mærke han manglede noget som gav ham tryghed. Han ville have sin vandflaske, den gir ham tryghed men er utæt så han kan ikke ligge med den. Han faldt dog i søvn igen efter en masse knus, nusseri og sang.

Det skal siges han slet ikke er ked af det ellers og spørg ikke rigtig efter sutten. Kan det dog alligevel være for tidligt?

Erfaringer tak 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. juni 2012

Rikke _ Mor til Ida <3

Så længe han ikke spørg efter den, så synes jeg det er ok at i har taget den fra ham

Sover han med en bamse eller noget, for den kunne måske også gå ind og give tryghed?

Anmeld

6. juni 2012

heidi30

rikkeregnbue skriver:

Så længe han ikke spørg efter den, så synes jeg det er ok at i har taget den fra ham

Sover han med en bamse eller noget, for den kunne måske også gå ind og give tryghed?

Hej,

ja han har to bamser han er ret glad for og dem har vi givet ekstra opmærksomhed siden så han blev endnu mere glad for dem. Det har virket og han knuger dem når han ser dem.

Alligevel kom vi bare til at tænke på om man måske kunne tage dettte skridt for tidligt, at han måske ikke var "klar" til at undvære den.

Tak for svar.

Anmeld

6. juni 2012

Rikke _ Mor til Ida <3

heidi30 skriver:

Hej,

ja han har to bamser han er ret glad for og dem har vi givet ekstra opmærksomhed siden så han blev endnu mere glad for dem. Det har virket og han knuger dem når han ser dem.

Alligevel kom vi bare til at tænke på om man måske kunne tage dettte skridt for tidligt, at han måske ikke var "klar" til at undvære den.

Tak for svar.

Min mor tog også sutten fra mig ganske tidligt. Var vidst ikke ældre end 1½ år

Anmeld

6. juni 2012

MariaJ

Det lyder da som om den måske snart kan fases ud, hvis I gerne vil af med den. Jeg tror ikke at man kan sige, at noget tidspunkt er for tidligt. Det kommer jo an på om han savner den, om I gerne vil af med den og om den tryghed sutten giver kan erstattes af noget andet. Min datter har aldrig været specielt vild med sin sut, men nogle gange ville det have været nemmere hvis hun var, for så havde man altid et oplagt trøstemiddel ved hånden. Hun er to år, og har stadig et par sutter i sin seng, men jeg tror knapt hun ville opdage det, hvis de forsvandt.

Anmeld

6. juni 2012

fairlady

nej, det er ikke for tidligt. Hvis han ikke behøver den mere er det jo lige meget hvor gammel han er.

Selvom man tager sutten helt væk, med et godt resultat, kan de godt savne den igang imellem.

Vi tog sutten fra min datter, da hun var næsten 3 år. Hu brugte den heller ikke mere i dagplejen og sov kun med den om natten. Det tog 3 nætter før hun havde vennet sig til det. Efterfølgende har hun spurgt efter sutten 2 gange, hvor hun har været MEGET træt. Den ene gang var næsten et år efter hun havde brugt sut.

Anmeld

6. juni 2012

heidi30

MariaJ skriver:

Det lyder da som om den måske snart kan fases ud, hvis I gerne vil af med den. Jeg tror ikke at man kan sige, at noget tidspunkt er for tidligt. Det kommer jo an på om han savner den, om I gerne vil af med den og om den tryghed sutten giver kan erstattes af noget andet. Min datter har aldrig været specielt vild med sin sut, men nogle gange ville det have været nemmere hvis hun var, for så havde man altid et oplagt trøstemiddel ved hånden. Hun er to år, og har stadig et par sutter i sin seng, men jeg tror knapt hun ville opdage det, hvis de forsvandt.

Han har altid været meget glad for sin sutte og jeg har frygtet at skulle tage den fra ham engang. Så da der var gået en hel uge hvor han ikke brugte den til middag, tænkte jeg jo at NU gør vi det så er det overstået 

Men kom alligevel i tvivl. Vi har aftalt at vi ser på det i nogle dage og hvis han vågner hver nat fra nu af og er så ked af det kan det være vi skal give ham den igen og vente til han er ældre.

Men indtil videre tror jeg vi holder fast.

Anmeld

6. juni 2012

heidi30

fairlady skriver:

nej, det er ikke for tidligt. Hvis han ikke behøver den mere er det jo lige meget hvor gammel han er.

Selvom man tager sutten helt væk, med et godt resultat, kan de godt savne den igang imellem.

Vi tog sutten fra min datter, da hun var næsten 3 år. Hu brugte den heller ikke mere i dagplejen og sov kun med den om natten. Det tog 3 nætter før hun havde vennet sig til det. Efterfølgende har hun spurgt efter sutten 2 gange, hvor hun har været MEGET træt. Den ene gang var næsten et år efter hun havde brugt sut.

Tak for svar.

Det var dog helt utroligt at din datter spurgte efter den efter 1 år! 

Håber han klare det lige så godt som din 

Anmeld

6. juni 2012

DitteFisk

Det er måske bare værd at tænke over, at børn -indtil de er 3 år- stadig har et suttebehov. Det kan måske ramme ham senere, hvis han ikke får lov at blive helt "mættet" af behovet.

Min dreng har aldrig kunnet/villet have en sut (vi gav ham den for sent efter fødsel.. det anbefalede man på daværende tidspunkt).. og hans suttebehov er ikke blevet helt mættet han sutter tommeltot i dag og er 4½ år.. det har han stadig brug for.. og det er meget meget svært at tage fra ham.

Så jeg ville ikke forhaste mig med at snuppe sutten. Det er okay at han ikke altid har brug for den når han sover, men jeg tror personligt ikke det ville være så smart at tage den helt ud af billedet.

Anmeld

6. juni 2012

heidi30

Gigl skriver:

Det er måske bare værd at tænke over, at børn -indtil de er 3 år- stadig har et suttebehov. Det kan måske ramme ham senere, hvis han ikke får lov at blive helt "mættet" af behovet.

Min dreng har aldrig kunnet/villet have en sut (vi gav ham den for sent efter fødsel.. det anbefalede man på daværende tidspunkt).. og hans suttebehov er ikke blevet helt mættet han sutter tommeltot i dag og er 4½ år.. det har han stadig brug for.. og det er meget meget svært at tage fra ham.

Så jeg ville ikke forhaste mig med at snuppe sutten. Det er okay at han ikke altid har brug for den når han sover, men jeg tror personligt ikke det ville være så smart at tage den helt ud af billedet.

Hej,

det vidste jeg ikke. Troede faktisk kun det var på baby stadiet de havde et suttebehov. 

Det må jeg vidst hellere lige undersøge nærmrere.

Tak for svar.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.