Jer der både har haft børn i vuggestue og dagpleje

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

616 visninger
10 svar
0 synes godt om
4. juni 2012

>>Carina<<

... Hvad er fordele og ulemper syns I?

Min søn skal snart i børnehave men har gået i vuggestue. Egentlig bar ønsket at lillesøster også skulle i vuggestue men vi har fået tilbudt dagplejeplads. Så nu vil jeg gerne høre jeres meninger og erfaringer 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. juni 2012

chael

Jeg synes det var ok i starten.

Men vores skønne dagpleje mor blev desværre alvorligt syg. Og derefter blev min datter kastebold i kommunens latterlige system.

Jeg krævede at hun skulle i den dagpleje JEG ønskede eller vuggestue indtil børnehave. Men det ville de slet ikke. Og jeg brokkede mig højt.

Nå, det var lige en side historie. Men når der var sygdom og ferie, så var det gæstedagpleje. Og man er aldrig sikker på om det er den samme. Så hvis egen DP holder 14 dages ferie, kan barnet resikere at være 2-3 forskellige steder på 14 dage. Ved sygdom kan man resikere at skulle ud i den anden ende af byen, og hvis man ikke lige har bil, så kan det blive et problem.

Da vi så fik nummer 2, og den store var startet i børnehave. Ville vi have ham i vuggestue der hvor søster gik, altså en integreret institution.

Og jeg har bare været SÅ glad for det valg. Skal aldrig have dagpleje igen. Det er så nemt at hente i samme hus. Og ungerne kender huset. Er der sygdom kender de stadig stedet og personalet osv.

Så jeg er klart til vuggestue. Og så bliver det jo kun bedre af, at den vs mine unger går i, der er personalet bare skide gode

*C

Anmeld

4. juni 2012

Trolde_mor

Hej smukke

Læste det lige på FB. Kian går jo i DP, så hvis der er noget du vil spørge om, eller hører om, skriver du bare

Knus

Anmeld

4. juni 2012

>>Carina<<

Trolde_mor skriver:

Hej smukke

Læste det lige på FB. Kian går jo i DP, så hvis der er noget du vil spørge om, eller hører om, skriver du bare

Knus

Du må meget gerne fortælle :-)

Anmeld

4. juni 2012

>>Carina<<

chael skriver:

Jeg synes det var ok i starten.

Men vores skønne dagpleje mor blev desværre alvorligt syg. Og derefter blev min datter kastebold i kommunens latterlige system.

Jeg krævede at hun skulle i den dagpleje JEG ønskede eller vuggestue indtil børnehave. Men det ville de slet ikke. Og jeg brokkede mig højt.

Nå, det var lige en side historie. Men når der var sygdom og ferie, så var det gæstedagpleje. Og man er aldrig sikker på om det er den samme. Så hvis egen DP holder 14 dages ferie, kan barnet resikere at være 2-3 forskellige steder på 14 dage. Ved sygdom kan man resikere at skulle ud i den anden ende af byen, og hvis man ikke lige har bil, så kan det blive et problem.

Da vi så fik nummer 2, og den store var startet i børnehave. Ville vi have ham i vuggestue der hvor søster gik, altså en integreret institution.

Og jeg har bare været SÅ glad for det valg. Skal aldrig have dagpleje igen. Det er så nemt at hente i samme hus. Og ungerne kender huset. Er der sygdom kender de stadig stedet og personalet osv.

Så jeg er klart til vuggestue. Og så bliver det jo kun bedre af, at den vs mine unger går i, der er personalet bare skide gode

*C

Stakkels din datter

Vi havde også ønsket at hun kom i vuggestue samme sted somstorenror kommer i børnehave. Ville være nemt jo. 

Ka godt li tanken om at der er flere børn og flere voksne

Anmeld

4. juni 2012

4kløver

Nu kan jeg kun fortælle om den gang min søn gik i vs. Min pige på 2 startede den 1 april i Dp og har kun været der ca en månde pga ferie helligdage og sygedag. Men jeg ville heller ha hende i vs da som en skriver at der altid er en man kender og jeg var heldig at der børnehave også så han blev kørt lige så stille ind og vis det skulle blive for meget for ham fik han lov til at gå ind og lege i vs.

Anmeld

4. juni 2012

Trolde_mor

Du må meget gerne fortælle :-)

Jamen jeg syntes er super godt med dagpleje og er helt klart det vi vælger til lillesøster.

Kian var meget utryg ved at skulle være væk hjemmefra, så vi tog det stille og roligt og lavede indkøring i 3 uger, hvilket gjorde at han aldrig har grædt når han er blevet afleveret. Det at han kun skulle forholde sig til en person, har helt klart været et plus.

Vi ved også altid hvordan dagen er gået da hun jo har været der som den eneste voksen (tænker, uden at vide det at det kan være svært at vide for den voksne man snakker med i vuggestuen at vide da der er flere voksne og børn)

Kian er meget træt om formiddagen og havde svært ved at slippe sin ene lur. Men Annelise valgte så bare at imødekomme ham og har skubbet middagsmaden en halv time, så de kommer tidligere ud at sove

Så fordele er helt klart at der er mulighed for tilpasning til Livas behov og at hun kun skal koncentrere sig om en voksen

Jeg tror også der er mere fokus på det enkelte barn i DP, frem for vuggestue. Har på det seneste hørt om bl.a. bid i VS. Kian er blevet bidt 1 gang, og det blev taget meget alvorligt og snakket om hos DP'erne så de kunne finde ud af hvem der havde gjort det og tage hånd om det.

Med indkøring i BH, senere er det også bare super godt. De tager hele DP'en ned og besøger BH af flere omgange og leger med de andre børn. Kian har været dernede nu her, og skal igen om en måned fordi at de andre børn begynder i BH. Så allerede nu får han hilst på børnehaven og leget der

Anmeld

4. juni 2012

>>Carina<<

Trolde_mor skriver:

Jamen jeg syntes er super godt med dagpleje og er helt klart det vi vælger til lillesøster.

Kian var meget utryg ved at skulle være væk hjemmefra, så vi tog det stille og roligt og lavede indkøring i 3 uger, hvilket gjorde at han aldrig har grædt når han er blevet afleveret. Det at han kun skulle forholde sig til en person, har helt klart været et plus.

Vi ved også altid hvordan dagen er gået da hun jo har været der som den eneste voksen (tænker, uden at vide det at det kan være svært at vide for den voksne man snakker med i vuggestuen at vide da der er flere voksne og børn)

Kian er meget træt om formiddagen og havde svært ved at slippe sin ene lur. Men Annelise valgte så bare at imødekomme ham og har skubbet middagsmaden en halv time, så de kommer tidligere ud at sove

Så fordele er helt klart at der er mulighed for tilpasning til Livas behov og at hun kun skal koncentrere sig om en voksen

Jeg tror også der er mere fokus på det enkelte barn i DP, frem for vuggestue. Har på det seneste hørt om bl.a. bid i VS. Kian er blevet bidt 1 gang, og det blev taget meget alvorligt og snakket om hos DP'erne så de kunne finde ud af hvem der havde gjort det og tage hånd om det.

Med indkøring i BH, senere er det også bare super godt. De tager hele DP'en ned og besøger BH af flere omgange og leger med de andre børn. Kian har været dernede nu her, og skal igen om en måned fordi at de andre børn begynder i BH. Så allerede nu får han hilst på børnehaven og leget der

Ih syns det er svært for har også mulighed for at ha hende hjemme indtil vi får den ønskede plads. Men det ka ingen jo garantere at vi gør

Anmeld

5. juni 2012

Trolde_mor

Carina1984 skriver:

Ih syns det er svært for har også mulighed for at ha hende hjemme indtil vi får den ønskede plads. Men det ka ingen jo garantere at vi gør

Den ønskede plads er i VS sammen med Magnus?

Du kan jo vende den om og sige at du har mulighed for at teste DP og se hvad hun siger til det, og ellers vente til du får den ønskede plads i VS, hvis DP'en ikke lige er jer?

Er hun en meget stille pige, eller er der meget fart på hende? Syntes nemlig også det har meget at sige i forhold til VS og DP.

Anmeld

5. juni 2012

Thalia

Jeg har haft børn i både DP og vuggestue og min erfaring er at jeg til enhver tid vil vælge en vuggestue. Faktisk er jeg villig til at køre betydeligt længere for en vuggestueplads, for selvom jeg er fuldt ud bevidst om at der findes masser af dygtige og søde DP'er rundt omkring, så er systemet i sig selv ALT for sårbart til at mine børn skal udsættes for det.

Det har enormt stor værdi for mig at mine børn kan afleveres i samme hus hver dag, uanset om primærpædagogen er syg, har fri, er på kursus eller andet i den stil.

Derudover vægter jeg det meget højt at mine børn ikke skal på tur en eller flere gange om ugen - heller ikke selvom det bare er en tur i parken eller legestue. Små børn i vuggestuealderen har ikke brug for at komme ud på den måde, de har brug for trygge faste rammer hvor de kan udforske deres omgivelser både ude og inde. De kan have lige så stor glæde af at se en regnorm som de kan af at se en elefant, og skal de i zoologisk have skal jeg nok selv tage dem derhen, for det er i mine øjne ikke børnenes tarv at komme afsted på de ture når de er små.

Endeligt så betyder det rigtig meget for mig at mine børn er omgivet af uddannet personale som gennem deres faglige baggrund kan supplere mig med viden omkring mit barns udvikling og trivsel. Selvom jeg nu venter mig for 4. gang ser jeg på ingen måde mig selv som ekspert i børn, og det betyder faktisk rigtigt meget for mig at jeg i hverdagen har mulighed for sparring med folk der er i stand til at vurdere om mit barns motoriske, sproglige og sociale udvikling er alderssvarende. Særligt med vores yngste søn har personalets faglighed haft enormt stor betydning, for han er født en smule for tidligt, og mange af hans senreaktioner kunne nemt være blevet overset. Ydermere var det fantastisk at ikke alene kunne personalet se hvor han havde problemer, men de havde også en helt klar ide om hvordan man kunne hjælpe ham.

Bottom line er at jeg som sagt har stor respekt for DP'erne - jeg vil bare ikke have mine egne børn passet på den måde.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.