Det der med sut....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

999 visninger
10 svar
0 synes godt om
1. juni 2012

Linda-M

Jeg fødte d. 15/5 en dejlig lille dreng  

Det er vores første barn, så det hele er jo nyt for os men heldigvis falder forældreskab jo en' naturligt

MEN - Jeg er meget i tvivl omkring det med sut!

Jeg har snakket med SP om det og hun siger jeg selv kan fornemme hvornår han er klar.

Han ammer rigtig fint og har gjort det lige fra start, så det er jo fint på plads. Han spiser rigtig godt og det kører som det skal.

Det er om aftenen han godt kan blive lidt pyldret og gerne vil småspise mange gange, jeg prøvede i går at give ham sutten for første gang og den tog han til sig med det samme, men jeg fik med det samme dårlig samvittighed, da jeg føler det en "prop" jeg stikker i ham og dermed overdøver hans behov.

Jeg over analyserer nok - men fik pludselig følelsen af at være en dårlig mor ved at give ham sutten

Den blev taget fra ham og han fik bryst... hvilket han jo syntes var dejligt! Men han faldt stort set i søvn med det samme ved brystet så han var jo ikke som sådan sulten...

Jeg har læst at flere her inde har børn der aldrig har haft behov for sut og jeg ønsker bestemt ikke at skabe behovet hos ham hvis ikke det er nødvendigt.

Nogen gode råd?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. juni 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79

Så længe det er alt med måde, er det ik et problem syntes jeg! Her fik thea sutten da hun var få timer gammel. Hun har kun brugt den til at falde i søvn med! Hun stoppede helt med sutten da hun var 2,6 år og der har aldrig været problemer, hverken med amning eller sut stop!! Så gi du ham bare sutten igen med god samvitighed!! Vh stine

Anmeld

1. juni 2012

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
Linda-M skriver:

Det er vores første barn, så det hele er jo nyt for os men heldigvis falder forældreskab jo en' naturligt

Jeg har snakket med SP om det og hun siger jeg selv kan fornemme hvornår han er klar.

Han ammer rigtig fint og har gjort det lige fra start, så det er jo fint på plads. Han spiser rigtig godt og det kører som det skal.

Det er om aftenen han godt kan blive lidt pyldret og gerne vil småspise mange gange, jeg prøvede i går at give ham sutten for første gang og den tog han til sig med det samme, men jeg fik med det samme dårlig samvittighed, da jeg føler det en "prop" jeg stikker i ham og dermed overdøver hans behov.

Jeg over analyserer nok - men fik pludselig følelsen af at være en dårlig mor ved at give ham sutten

Den blev taget fra ham og han fik bryst... hvilket han jo syntes var dejligt! Men han faldt stort set i søvn med det samme ved brystet så han var jo ikke som sådan sulten...

Jeg har læst at flere her inde har børn der aldrig har haft behov for sut og jeg ønsker bestemt ikke at skabe behovet hos ham hvis ikke det er nødvendigt.

Nogen gode råd?

her bruger theo 15 mdr sut. han fik den da han var 2 dage gammel. da han har suttet rigtig godt fra start.
storbror theis har til gengæld aldrig brugt sut. han ville ikke have den i munden da han vær spæd og da vi havde forsøgt at give ham den i 6 mdr opgav vi.
du skal ikke føle at du tager noget fra ham, som du skriver vil han gerne sutte meget til aften hvilket os kan være et tegn på at han har brug for en sut til at falde i søvn i form af en reel sut eller bryst

Anmeld

1. juni 2012

Moooooooartilto:)

Profilbillede for Moooooooartilto:)
Mor til to rigtig dejlige børn <3
Linda-M skriver:

Nogen gode råd?

Kigger lige med da min datter ogs er fra den 15/5 ! Og hun bruger mig som sut og vil slet ikk tag sutten :/

Anmeld

1. juni 2012

lycly

Jeg var i starten også lidt imod sut. Meen, måtte kapitulere allerede første nat på hospitalet Hun ville så ikke have den, det ville hun først da hun var en måned gammel. Nu bruger hun den når hun skal sove, og KUN når hun skal sove. Jeg fortryder på ingen måde, at hun bruger sut, det giver hende en tryghed og får hende til at falde til ro, og det synes jeg ikke der er noget galt i

Anmeld

1. juni 2012

Ciss

Linda-M skriver:

Nogen gode råd?

Det tager lidt tid at lære sit barn at kende. Det der med, hvornår sutten er ok, og hvornår han faktisk er sulten, det finder du ud af ved at prøve dig frem.

Min søn var meget tydelig. Hvis han var sulten, røg sutten lige ud igen med et vræl.

Observer ham, og prøv dig frem, så viser han dig, hvornår sutten er ok, og hvornår han faktisk er sulten.

Anmeld

1. juni 2012

Roselil

Profilbillede for Roselil

Du må jo gøre op med dig selv om du vil lade ham bruge dig som sut eller give ham en erstatning. De fleste babyer har et stort suttebehov det giver dem tryghed.

Min søn fik allerede een på hospitalet simpelthen fordi han græd og græd og ikke ville have bryst, men rigtig gerne sutte på fingre (ikke særlig hygiejnisk for en nyfødt) Så vi syntes simpelthen at det var synd for ham at han ikke kunne falde til ro. Da en sygeplejerske forbarmede sig over os efter en nat uden søvn og kom med en sut, faldt han i søvn med det samme og har brugt den ivrigt lige siden.

Han vågner når han taber sutten og græder, det har været temmelig belastende med mange opvågninger, så hvis vores (forhåbentlig) næste barn ikke viser det store behov, tror jeg ikke vi vil give sut.

Undskyld for den lange smøre

Anmeld

1. juni 2012

Silas&Mille

Jeg ved ikke hvordan andre gjorde, men jeg skulle ikke amme vores pige, ej heller forsøge, da jeg slet ikke producere mælk. Så hun fik hendes første sut i munden da hun var 15 minutter gammel.

Sygehus personalet sagde ikke noget til det, for de kunne jo se i mine papirer at jeg ikke skulle amme og så betyder det ikke så meget.

Anmeld

1. juni 2012

modesty

Jeg forstår ikke den der modstand mod sutten. Min dreng har altid haft et gigantisk suttebehov - han sutter på ALT! Og har derfor også været rigtig glad for sutten fra starten af. Men det er jo os forældre der bestemmer hvordan den skal bruges. 

Han bruger den når han skal sove og en sjælden gang imellem hvis han er lidt sart/ked. Måske en enkelt gang om dagen eller mindre. Det fungerer fint. 

M.h.t. at overdøve hans behov: Hvis behovet er at hygge/trøstes, så tager han sutten og falder til ro. Hvis behovet er at han har ondt i maven, er sulten eller andet, jamen så er sutten altså ikke tilstrækkelig, og så skal han nok fortælle jer at sutten ikke er god nok, bare rolig ;-)

Du kan jo også risikere at han pludselig slet ikke vil tage den hvis du venter for lang tid med den. Vi introducerede den da der var gået en lille uges tid.

Anmeld

1. juni 2012

Fenja09

Synes slet ikke du skal have dårlig samvittighed, det er helt naturligt at babyer har et stort suttebehov og det samme er det, at man som mor  kan blive træt at være "sut" og ikke kun mad.

Vores datter begyndte først med sut, da hun var 3 mdr og hun får den når hun er ked, træt eller skal sove.

/Fenja

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.