Lige nogle spørgsmål til en ny enlig mor.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

902 visninger
9 svar
0 synes godt om
1. juni 2012

Bryndis

Jeg har lige nogle spørgsmål ang. forældremyndighed og bopælsadresse for mine elskede drenge.

Hvis vi vælger at have fælles forældremyndighed som vi begge to selvfølgelig ønsker og så at de får bopælsadresse hos deres far, hvad vil det komme til at betyde for mig? Kommer han til at have ''førsteret''? Vil ikke risikere at han har mere ret end jeg har.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. juni 2012

Rikke _ Mor til Ida <3

Nej, han har ikke mere ret end du. Han skal stadig spørge dig om "lov" med hensyn til rigtig mange ting.

Du skal deltage lige så meget i børnehave samtaler osv. Den eneste forskel der oprindeligt er (synes jeg) er at han ser dem mere og at han nok opdrager mere på dem - og den måde han gør, er du nødt til at samarbejde på HVIS det fungere for ham.

Medmindre i selvfølgelig skal have dem 7/7, så har i dem jo lige meget

Anmeld

1. juni 2012

millemai

Bopæls forældren får typisk mest samvær i den alder jeres børn er, hvis statsforvaltningen kommer ind over (nu eller senere). Vil skyde på, at du hvis du ikke var bopælsforældre maksimalt ville få tildelt 5 dage ud af 14 (og din eks 9 dage). Minimalt ville du få tildelt hver anden weekend. Det har altså stor betydning i denne alder hvem der er bopæls/samværsforælder. Statsforvaltningen anbefaler ikke 7-7 og slet ikke i den alder, så det ville de ej heller dømme, hvis en af jer søger om fastsættelse af samvær (nu eller senere).

Så er der børnepengene (der sikkert ikke er af den store betydning i dit hovede nu) - den får bopælsforældren.

Anmeld

1. juni 2012

Bryndis

millemai skriver:

Bopæls forældren får typisk mest samvær i den alder jeres børn er, hvis statsforvaltningen kommer ind over (nu eller senere). Vil skyde på, at du hvis du ikke var bopælsforældre maksimalt ville få tildelt 5 dage ud af 14 (og din eks 9 dage). Minimalt ville du få tildelt hver anden weekend. Det har altså stor betydning i denne alder hvem der er bopæls/samværsforælder. Statsforvaltningen anbefaler ikke 7-7 og slet ikke i den alder, så det ville de ej heller dømme, hvis en af jer søger om fastsættelse af samvær (nu eller senere).

Så er der børnepengene (der sikkert ikke er af den store betydning i dit hovede nu) - den får bopælsforældren.

Hvad hvis jeg ikke flytter længere væk end at jeg kan aflevere drengene i deres dp og bh til daglig?
Og vi havde først tænkt på 7/7 ordningen men når jeg tænker over det så er det jo skide synd for børnene hvis de ikke kan få en fast bolig. Så derfor ville jeg foreslå 10/4 til mig.
Men hvis børnene ikke får bopælsadresse hos deres far så kan han ikke sidde i huset for det er netop børnepengene han vil have ind i budgettet så han kan have råd til at blive i huset.
Men jeg vil bare ikke risikere at han får børnene mere end jeg gør.

Anmeld

1. juni 2012

millemai

Bryndis skriver:

Hvad hvis jeg ikke flytter længere væk end at jeg kan aflevere drengene i deres dp og bh til daglig?
Og vi havde først tænkt på 7/7 ordningen men når jeg tænker over det så er det jo skide synd for børnene hvis de ikke kan få en fast bolig. Så derfor ville jeg foreslå 10/4 til mig.
Men hvis børnene ikke får bopælsadresse hos deres far så kan han ikke sidde i huset for det er netop børnepengene han vil have ind i budgettet så han kan have råd til at blive i huset.

Man skal i hvert fald tænke sig om i en situation som denne. For det er muligt I indgår aftale om 7-7 privat, men han kan til hver en tid søge om at få denne ordning ændret. Og som sagt anbefaler statsforvaltningen ikke ordningen og jeg tror derfor heller ikke de vil fastholde den.

Jeg har ikke hørt om en samværsforældre der får 10 dage og bopælsforældren får 4 dage. Men det betyder ikke at det ikke er sket. Hvis jeg var dig ville jeg tage kontakt til statsforvaltningen eller en advokat (du kan få gratis advokat råd hos forskellige organisationer - deriblandt mødrehjælpen).

Kan godt se dit argument med børnepenge. Jeg tror bare jeg personligt ville klare den problemstilling på en anden måde.

Anmeld

1. juni 2012

millemai

Bryndis skriver:

og forresten .... nej det har ingen betydning, hvor tæt I bor bo hinanden. Statsforvaltningen anbefaler ikke 7-7, da det ikke giver børnene en fast base.

Anmeld

1. juni 2012

FruK

Børnene skal have bopæl der hvor de opholder sig mest. (Med mindre man har 7/7, jo).

Anmeld

1. juni 2012

FruK

Bryndis skriver:

I kan jo selv indbyrdes lave aftale - om at han får pengene fra dig. Men det er måske ikke helt rimeligt, hvis du skal forsørge børnene det meste af tiden og købe tøj, betale daginstitution mm. Han skal jo også betale til dig, ifølge reglerne, hvis du er bopælsforælder.

Hvis han ikke har råd til at sidde i huset, burde det jo sælges.

Anmeld

1. juni 2012

chael

Den der har bopæls adressen, er de der får tildelt børnepengene fra den af forældrene børnene ikke bor hos.

Har man fælles forældremyndighed, bestemmer man lige meget

*C

Anmeld

1. juni 2012

MVM

Profilbillede for MVM
„Taknemmelighed er hjertets hukommelse.“
Bryndis skriver:

Jeg ville personlig ikke gøre, men ordne det på anden måde....

Han kan ende med at tage røven på dig og da han har bopælen, står du ringe i forhold til dine børn.

Jeg synes du skal beholde adressen, så du står godt i forhold til dine børn.

Jeg har en veninde, som deler børnene med eks manden altså 7/7 og hun lod den lille have bopælen hos faderen, da han ville få problemer økonomisk, hvis íkke han fik børnepengene, men da de blev uvenner grundet andre partnere, så truet han med at flytte 40 min væk fra hende med drengen... og det kunne han gøre... ved godt at hun skal godkende osv, men virkeligheden er en anden.. dette har vi set med hendes storebror, hvor hans eks flytter rundt med deres fælles barn, som det passer hende....

Ja, jeg vil nok være egoist, som mor til mine egne børn...

Knus Mette

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.