Eksperthjælp: 7,5 måned svær at få til at sove

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

902 visninger
0 svar
0 synes godt om
30. maj 2012

Lisbeth Jess

"7,5 måned svær at få til at sove"

Hej Lisbeth

Jeg har skrevet til dig før, og var rigtig glad for dit brugbare svar, derfor prøver jeg lige igen, da jeg virkelig har brug for gode råd.

Sagen er min datter på 7½ måned. Hun kan IKKE falde i søvn om aftenen, og slet ikke af sig selv. Jeg er ved at gå ud af mit gode skind fordi, at jeg bruger hver aften 1-1½ time på at putte hende. Hendes dagsrytme er ca sådan her:

Vågner imellem 8-9, og tager to lure i løbet af dagen, den sidste vågner hun som regel kl. 16, og bliver så puttet til natten 19-19.30 ca. Hun får risgrød med mos til middag, og grøntsag/kartoffelmos til aften, hun får dog også tilbudt havregrød men gider det ikke rigtig. Hun gider generelt ikke ske mad som sådan, og bliver stadig ammet rigtig meget, da jeg jo ikke kan tvangsfodre hende med det andet (Vil dog gerne snart stoppe med at amme, så gode råd til andet mad modtages også meget gerne)

Når hun bliver puttet til aften går jeg op med hende, hun sover på eget værelse, jeg ammer hende på en stol der står ved hendes seng, hendes natlampe er tændt, jeg ligger hende i sengen, og vi læser en godnathistorie som hun elsker, mens hun leger med sin bamse. Når den er slut fortæller jeg, at hun skal sove, og mor elsker hende, så slukker jeg lampen, går ud, døren står på klem så der kommer lidt lys ind. Hun ligger og snakker, og pludselig går det i gråd, jeg går derop igen, og ligger hende til brystet igen (Ja dårlig vane, noget jeg altid har gjort, fordi det var lettest), sådan fortsætter det at jeg render frem og tilbage indtil hun falder i søvn ved mit bryst og jeg kan ligge hende... Hvad kan vi gøre? Der skal gøres noget nu. Hun skulle helst lære at falde i søvn selv, og ikke være afhængig af det bryst. Hun bliver ked af det indtil hun kommer til brystet. Vi har prøvet næsten alt, gået med hende, vugget hende osv,men ingenting vil hun.

Skal lige siges når hun endelig sover, sover hun gerne hele natten, måske med 1 gang vågen.

Hun tager ikke sut, og har aldrig taget en sutteklud/stofble/bamse til sig som trøst i stedet.

Hvad gør vi?

Knus en træt mor...

Lisbeths svar

Hej trætte mor.
Det er klart du er træt når du bruger så meget energi på at få hende til at sove.
Derer to ting jeg vil foreslå.
Hun skal have mad, der mætter noget mer. Du sir havregrøden ikke er en succes. mos en halv banan i grøden og se om ikke det hjælper.
Hun er også så stor nu, at hun kan have glæde af at sidde med noget brød og putte i munden. Det kan I gøre til frokost.små bitte hapser med enten ost, avokados, eller kødpålæg.
Hun får vel noget frugtmos når hun har sovet eftermiddagslur
Om aftenen vil jeg foreslå at rykke hendes aftensmad til hen mod 1830, .
Gør hende nysgerrig på maden, lad hende røre ved den og putte i munden, mens du mader ind imellem.
skidt med det sviner, du kan lægge plastik under stolen.
Efter maden skal der leges i stor stil. Far skal på banen, ned på gulvet, gyng, syng og hvad der ellers får hende til at more sig. Hun skal køres træt,indtil klokken ca 20 .
Du kan amme og putte hende, køb et lille vågelys, sæt evt blid musik på.Hold en hånd lidt fast på hendes brystkasse, og snak blidt med hende. alt er godt og nu skal du sove, sådan lidt messende.
Du kan nusse hendes kind med en blød bamse, og læg den tæt på hende.
Når hun sover trygt og godt, så siger du godnat og så går du ud.
Med tiden vil hun lære at det er trygt og godt at blive puttet i egen seng.
bevar roen og optimismen. Det kan også være far der putter.
Jeg mener børn lærer bedst at sove, når de er mættet både af mad og nærvær med kærlige omsorgfulde forældre.
Håber du kan bruge noget af dette.
held og lykke fortsat.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Det skal være dejligt at komme i seng, d.v.s man skal være træt nok.,

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.