Mathias Villads skriver:
Min den sidste ville heller ikke bruge sut, men det har jeg kun været glad for.. så får han ikke skæve tænder som storebror...
Jeg har aldrig set det som et problem.. det tror jeg er en god del.. da barnet kan mærke ens frustration..
Jeg brugte en stof ble til at putte med, men man kan også få sutklude...
Dernæst altid fast putte ritual... her var det mad, bad og en sang og så har jeg altid lagt mine børn fra mig i sove situationer... så jeg ikke gjorde børnene afhængige i den situation... ( dette kommer fra en med 2 børn for tidlig fødte, hvor de har boet på maven, bare ikke når de skulle sove).
Og så er jeg nok en af de onde mødre, men jeg synes ikke, at de skal falde i søvn ved patten og mine fik ikke lov... Jeg synes at det er en dårlig ide at komme ind på, ligesom man lader barnet sove imellem sig, fordi man ikke vil tage kampen, men jeg er af den mening, at børn sover bedst i egen seng og at man må tage kampen også med en på 6 mdr....
Jeg har gjort det med mine, og var de helt hysteriske, så fik de selvfølgelig alt den trøst.. men de kunne måtte altså godt græde lidt... så gik jeg bare jævnlig ind til dem og puttede dem igen, strøg dem blidt på kinden eller i håret uden at sige noget, så de kunne høre/mærke mig... dette gjorde/gør dem trygge... jeg får stadig en kamp ny og næ... men så tager vi den altid og så sover de trygt igennem og går bare i seng uden problemer.... men jeg står fast og det ved de... dette er gjort med 3 børn og jeg har ikke utrygge børn...
Knus Mette
man vælger jo selv hvilke kamp man ville tage..
og nogle fravalger ikke af manglende vilje men forde de ikke ser en grund til det..
så jeg valgte så den kamp om sove sitiotioen fra.. men valgte at lære dem at jeg også gad lytte til deres behov for nærhed i indsovning..
amning er ikke en dårlig vane i forbindelse med søven.. hvis moren trives med ddet.. da der er en del afsappende stoffer i mælken, så barnet falder letter i søvn..
jeg ser ikke amning som en pat i munden, men som nærhed trykhed genkendelig hed.. samhørighed osv.. så når jeg puttede blev de ammet og når min mand pyttede puttede de sammen i sengen..
at sove i egen seng kan der siges meget for og imod.. men det er et individuelt valgt hvad der fungere bedst i den familie, og at børn sover i den ene side i familie sengen.. er heller ikke en dårlig vande..save forældre der ikke tager kampen men et valg.