Hvad gør vi med huset??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.906 visninger
8 svar
0 synes godt om
30. maj 2012

Anonym trådstarter

Min mand og jeg er ved at gå fra hinanden da vi ikke rigtig kan enes mere med nogen ting overhovedet. Han prøver og lave for om på mig og det synes jeg ikke er fair for hverken ham eller mig. Han siger selv at han har kæmpet i over 1 år på at få min opdragelse på børnene, mit temperament, min holdning og alt i alt bare hele mig.

Men sagen er den at vi har hus sammen og han står for begge biler. Hvad gør man med huset hvis man går fra hinanden? Vi står begge som ejere og jeg vil tro at han gerne selv vil beholde huset.

Og hvad skal der ske med mig? Hvor skal jeg få penge fra til alle mulige ting såsom møbler, vaskemaskine og alt simpelthen?

Og det vigtigste af det hele: Hvordan gør vi med børnene???

Håber på nogle gode råd.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. maj 2012

FruStolpe

Jeg aner intet om det men det må være rigtig hårdt.
Så du får et stort med herfra

Anmeld

30. maj 2012

wamse

Hvis han skal beholde huset, så skal han jo købe dig ud, og så har du penge til at købe de ting, som du kommer til at mangle

Hvad i gør med børnene kommer jo an på alder, og om det er samvær og bopæl du mener

Anmeld

30. maj 2012

Anonym trådstarter

wamse skriver:

Hvis han skal beholde huset, så skal han jo købe dig ud, og så har du penge til at købe de ting, som du kommer til at mangle

Hvad i gør med børnene kommer jo an på alder, og om det er samvær og bopæl du mener

Skal banken ikke have de penge?

Anmeld

30. maj 2012

aarhusmor

Først ringer du til en ejendomsmægler og fortæller at I skal skilles og du derfor gerne vil have en vurdering fordi huset skal sælges

Så går I i banken når I har det og spørger dem hvordan I gør, når du ved om han vil købe dig ud

Anmeld

30. maj 2012

FruK

Øv, øv... jeg har selv været der, og ved, at det er en hård beslutning at træffe. Man har bare ikke lyst til at gøre sine børn til skilsmissebørn!

Da min eks og jeg gik fra hinanden i sin tid, blev han boende i huset. Vi fik to-tre forskellige ejendomsmæglere til at vurdere, hvad vi kunne få for huset, hvis det skulle skydes af her og nu - altså sælges hurtigt. Det gav os et tab, da vi havde brugt alt for mange penge på huset, halvdelen af det fik jeg med mig i form af et banklån.

Alt i huset blev delt. Møbler, børneværelse... alles. Vi satte en værdi på, hvad vi regnede med, at vi kunne få, hvis det skulle sælges i Gul&Gratis, og så delte vi, så vi fik for lige mange penge. Min eks fik flest ting, og jeg fik penge af ham, svarende til halvdelen af det, han havde fået mere. Aftalen var, at hvis der var noget, vi ikke kune blive enige om, så måtte det sælges.

På den måde skulle ingen af os starte helt fra bunden. Jeg manglede flest ting, men havde jo fået lidt penge med, og så lånte jeg ekstra i banken til det, jeg manglede. Jeg købte billigt og brugt, og skiftede så ud hen ad vejen, når jeg fik råd.

Mht. til deling af barn (to år dengang)... Han flyttede med mig, og var hos sin far hver anden weekend plus en dag i modsatte uge til at starte med. Det var fars ønske, at det ikke skulle være mere, af hensyn til hans arbejde. Vi har skruet gradvist op (fordi far fik mulighed og drengen savnede ham), og vi har ham nu hver en uge ad gangen - og det fungerer rigtig godt! Han er 9 år nu.

Første aften i den nye lejlighed kom far forbi, så vi var der begge to, da han skulle puttes, ligesom han havde været vant til.

Hvis du skal bo til leje kan du måske få boligsikring mm. alt efter hvordan din indkomst er, og hvor børnene skal bo.
Du kan også søge om enlig forsørgertillæg og børnepenge fra far (forudsat, at du har børnene boende). Hvis du ringer på kommunen og beder om at tale med en sagsbehandler, kan de hjælpe dig med, hvad og hvordan du skal søge.

Selvom det virker hårdt og uoverskueligt lige når man står i det, så kan det sagtens blive ok. Især hvis I kan snakke sammen, og begge to formår at huske på, at det vigtigste er, at gøre det bedst muligt for jeres børn. Det kræver nok, at man sluger nogle kameler hen ad vejen.

Håber I finder ud af det.  

Anmeld

30. maj 2012

FruK

Anonym skriver:

Du får penge af ham, svarende til din del og han overtager hele gælden.

Anmeld

30. maj 2012

wamse

Anonym skriver:

Du hæfter jo for ½ af gælden nu, så han skal købe dig ud, og så hæfter han jo overfor banken/kreditforeningen. Banken skal jo godkende at han overtager hele gælden, og de skal lave en vurdering på, om han overhovedet har økonomien til at sidde der selv. Men jeg ved ikke, om han "kun" skal betale dig ½ af husets friværdi, eller om han skal købe dig ud for huset samlede værdi. Det sidder der helt klart nogle andre her inde, med en viden om Jeg prøver lige at google det om lidt.

Ved os havde ingen af os råd til at blive siddende, og vi kunne ikke få den solgt, så det røg på tvangsauktion.

Anmeld

30. maj 2012

kristinaS

Anonym skriver:

det skal gøres op hvad er huset værd (hvad er markedspris idag) ifht hvad I skylder. da I er lige ejere af huset, skal et evt overskud deles, og det er de penge du skal have. er huset mindre værd end I skylder, kommer du (og han) derfra med et tab. (derfor det er kritisk at skilles i krisetider....,men det kan jo ikke altid være anderledes).

I skal dele de ting I har købt sammen fx. møbler.

som udgangspkt. skal I jo blive enige om hvordan I deler, men er ret sikker på jeg har læst, at hvis det kommer derud...er det den der står som ejer på papiret, der har ret til tingene, derfor kristisk når det ofte er mænd der har betalt fx for tv, computer, større ting, måske også bil... mener dog der også er noget med, den der bruger tingene???men er ikke sikker. tænker fx på bil.

træd varsom, få ham gerne til at gå med til at du fx har ret til DIN bil, synes du havde skrevet det var hans biler??? få det gerne på skrift, hvis han skifter mening...

håber det bedste for dig.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.