Eksperthjælp: 2.,5 år, ferie med far efter skilsmisse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.388 visninger
0 svar
0 synes godt om
29. maj 2012

Lisbeth Jess

"2.,5 år, ferie med far efter skilsmisse"

Hej Lisbeth,

Jeg er mor til en dejlig og velfungerende dreng på 2,5 år. Jeg har et meget konkret, men måske lidt indviklet skilsmisse-ferie problem.

Min kæreste og jeg har længe haft problemer i parforholdet og har for nyligt, efter terapi og lange snakke, beluttet at prøve at flytte fra hinanden for at få lidt rum til at tænke over tingene. Vi er meget gode venner og kommunikerer rigtigt godt og tilbinger så meget tid sammen som familie som vi kan. Vores situation, samt forskellige ferie tidspunkter gør, at det ikke er muligt at tilbringe hele vores ferie sammen.

Han er pt. taget væk i fem uger for at arbejde og kommer hjem når jeg begynder min sommerferie i Juni.

Han har travlt med arbejde mens jeg har ferie men har tænkt sig at komme og tilbinge tid med mig og vores søn i sommerhus i løbet af Juni. Vi er så begge hejmme i to uger hvorefter min kæreste vil tage vores søn med til England for at besøge sin familie i tre uger.

Jeg har det rigtigt dårligt med at være så længe væk fra min søn og er bange for at det bliver en rigtigt forvirende og utryg ferie for ham.Specielt fordi han har været væk fra sin daglige rutine i så lang tid. Først fordi far er væk i fem uger og så fordi jeg har ham med på ferie i tre uger. Desuden har min kæreste planlagt at rejse lidt rundt i engladn og bo på skift hos venner og familie. Jeg tror det bliver meget forvirende for ham.

Min søn er en meget glad, udadvendt og kærlig dreng med masser af energi. Han er ikke den forsigtige typpe og er god til at sige hvad han vil have, men som alle børn reagerer han på at få brudt sine rutiner og jeg kan se han er ekstra pyldret i denne periode hvor hans far er væk. Han vil f.eks. ikke afleveres i vuggestuen som han ellers elsker. Han er tæt knyttet til både sin mor og sin far selvom han tit helst vil have mor når vi begge er der. Min kæreste er en utroligt engageret og kærlig far der savner sin dreng meget nu hvor han er væk. Han har bla. lavet en far kalender og skyper med os ofte.

Jeg syntes selvfølgeligt at han skal have lov til at bruge sin ferie med sin søn, men 3 uger er meget lang tid for en lille gut på 2,5 år.

Jeg har indtil videre sagt ok, på den betingelse at jeg kommer og besøger dem en lang weekend. Dvs. tre nætter og to dage. Jeg kan desværre ikke blive længere væk fra mit arbejde. Jeg er dog meget i tvivl om, om det er en god ide at han er så længe væk fra sin mor. Jeg er også i tvivl om, om det vil gøre mere skade end gavn at komme i en weekend bare for at tage afsed igen. Måske bliver det bare ekstra mærkeligt og utrygt for min søn. Han er stadig for lille til rigtigt at forstå hvorfor jeg ikke er der. Jeg har før været væk fra ham i fem dage uden de store problemer fra hans side (det var nok mest mig der syntes det var hårdt).

Hvad er det rigtige at gøre?

Kærlig hilsen en bekymret mor

Lisbeths svar

Hej!

Det er svært for små børn at undvære den ene forælder i lang tid.
I er lige flyttet fra hinanden og selvom I er gode til at være sammen omkring jeres barn.tager det lang tid, førend der kommer en rytme i den nye familiesituation.

Hans far er nu væk i 5 uger, og det er længe for en lille dreng.Du fortæller han reagerer og savner.Klart han gør det, der kommer usikkerhed og stort behov for tryghed.
Jeg mener han max kan klare en uge væk fra dig,.Efter 5 uger uden far skal han ikke undvære dig i 3 uger.Det er ikke godt for ham.

Det vigtigste lige nu er, at i to har fokus på jeres barns behov og ikke kun hvad der passer jer .Jeg forstår til fulde,forældre gerne vil være sammen med barnet i ferien, alligvel er barnets trivsel det vigtigste.

Det er svært ,når man flytter fra hinanden, at være indstillet på at beslutte ferie m.m. i.f.h t. hvad der er bedst for barnet ,og ikke hvad man som forældre selv ville ønske.
jeg håber I finder en løsning som er god både for jeres dejlige dreng og for jer.

Varme hilsner
Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.