diskusprolaps

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.519 visninger
6 svar
0 synes godt om
22. april 2009

missKat

jeg søger lidt hjælp...
har du eller kender du en der har haft dårlig ryg før graviditet? og hvordan gik det??

jeg spørger fordi jeg er selv opereret for 5 diskusprolapser og har jo dermed en svag ryg.
lægerne er lidt tilbageholdene, så ved ikke rigtig hvad jeg skal tænke.
grunden til jeg gerne vil samle lidt erfarring er at jeg gerne vil forberede mig, så jeg ved hvad andre måske har følt og hvordan deres forløb har været.

jeg frygter jo at blive hurtigt sygemeldt, hvilket jeg absolut ikke ønsker!!

håber der er nogen der enten selv har oplevet det, eller har en erfaring med en veninde eller lign, så jeg kan sætte en tankeproces igang

kh en fighter

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. april 2009

Pia

Jeg har haft to diskusprolapser.
En i nakken.. Den ville de ikke operare. Men vi fik den sat på plads ved hjælp af træning.
Gik ved en fys fast en gang om ugen i et halvt år.
Den er dog ikke helt væk og kommer det aldrig.. Den vender tilbage engang imellem, men så kan jeg holde den nede med øvelser og lidt smertestillende når det er værst.

Den anden jeg har haft havde jeg i ryggen. Mærkede den kun ganske lidt i ryggen. Den stråelde mere ned i mit højre ben.
Her slap jeg også for operation og kunne klare det med fys træning.
Den kommer også igen en gang imellem, men igen her kan træning klare det.

Under min første graviditet døjede jeg rigtig meget de sidste 3 måender med ondt i min lænd og rigtig meget ondt i mine ben/Lår.
Fik så graviditetes massage en gang om ugen i de 3 måender og så gik det faktisk godt..
Kunne klare mit arbejde til det sidste..

Denne gang har jeg ikke mærket til dem som sådan..
Jeg kan få lidt ondt i mit venstre ben og blive træt i min ryg, men slet slet ikke så slemt som sidst.

Men nu er jeg jo heller ikke blevet opreraret ( stavet forkert)
Men tror da hvsi du passer på dig selv, så skal det nok gå..
Og evt forbygger netop med massage eller øvelser ( du har garantere fået nogle den gang du bleb operaret) så styrker du jo også kroppen..
Og så selvfølgelig passe godt på med din kost, så du ikke tager for meget på..
Så har kroppen jo helller ikke så meget eksrta vægt..

Sidst to jeg 12 kilo på..
Denne gang har jeg tilgengæld tabt 7 kilo og tror helt sikkert også det er derfor at jeger sluppet for smeret denne gang..

Kh Pia.

Anmeld

22. april 2009

Mumto3

Jeg har haft en diskoprolaps. Den fik jeg ca. 2 år før jeg blev gravid med den første. (jeg har i dag 3 børn).

Nu ved jeg ikke hvilket program du er blevet genoptrænet efter, men jeg blev optrænet efter McMakency (stave?), og det er bare et super godt system. Jeg laver øvelser HVER dag, og så snart jeg kan mærke at min ryg er blevet lidt overbelastet, så laver jeg lige nogle øvelser som er gode for ryggen.

Under min graviditer har jeg svømmet meget, (3-5 gange om ugen), netop for at holde ryggen i form. Vandet hjælper med at bære den tunge mave oppe, så det ikke belaster ryggen, samtidig med at man får den trænet.

Derudover har jeg brugt et mave-støtte-bælte. Det har været udemærket, men det aller vigtigste er at træne ryggen.

Du skriver at du har en svag ryg. Træner du slet ikke? Hvordan går det så med ryggen? Jeg kunne slet ikke forestille mig kombinationen af en diskropolaps og en muskel-svag ryg. Så er det jo ledene der skal holde til hele belastningen og det er jo sindsygt hårdt, hvis man i forvejen har svage led. 5 diskosprolapser, det lyder også at voldsomt meget. Ved du hvordan det er gået med dannelse af ar-væv? -og er du blevet stiv i nogle af ledene, som følge af operationerne?

På trods af at jeg er lodret imod kejsersnit, så synes jeg alligevel det er på sin plads, at du beder om et planlagt kejsersnit. Det er alt for stor en belastning for din ryg, hvis den er svag, at skulle gennemgå en fødsel.

Alle gravide (eller næsten alle) døje med ømhed i ryggen under graviditeter, emn det er klart at hvis man har en gammel skade, så er man ekstra udsat.

Hvis jeg var dig, ville jeg straks gå i gang med at træne, så du har en stærk ryg til når du bliver gravid (hvis du allerede er gravid, så ville jeg gå i gang med det samme også).

Held og lykkke med det. -og en diskoprolaps er ingen hinding for at gennemføre en graviditet, men måske en hindring for at føde vaginalt.

Anmeld

22. april 2009

missKat

Tak for begge jeres besvarelser.
det er fedt for der er ikke meget info på nettet, jeg har kunnet finde.

min kiropraktor siger at han selvfølgelig nok skal hjælpe mig igennem en graviditet (håber den er der, men kan først teste i weekenden ) , men har også talt med ham om hvad der i værste tilfælde kunne ske.
hans bud er at jeg kan komme til at være sengeliggende det sidste trimester, så det har jeg sådan mentalt prøvet at forberede mig på.. så kan jeg jo kun blive positivt overrasket!!
jeg vil lige tilføje at min kiropraktor han kendt mig hele livet, så derfor er jeg så fortrolig med ham.
det der er mit problem er at der er ikke nogenaf mine læger, fysioer eller min kiropraktor, der før har oplevet nogen i min situation. så de har jo af gode grunde ikke noget at sammenligne med og derfor er meget forsigtige med at udtale sig.

jeg går til spinning 3 gange om ugen så jeg får noget generelt muskeopbygning. det har jeg gjort i 2 år og elsker det. når jeg har rigtig ondt springer jeg selvfølgelig over, og erstatter hvis smerterne ikke er helt ulidelige, med pilates.
jeg kan ikke styrketræne på maskiner da jeg er stiv i meget af den nederste del af ryggen. er ikke stivgjort men da jeg ikke har noget aflastning mellem 3 af mine led, så begrænser det meget min bevægelighed.

jeg har en del arvæv desværre.. jeg heler meget dårligt og det er jeg sk... træt af! for det irriterer jo også og presser.
Jeg er en ung pige og har bare SÅ meget mod på livet og hader at det her begrænser mig.
Jeg har lært at leve med min ryg som den er og ved hvornår jeg skal passe på, men det er jo med ting jeg kender - en graviditet er jo et helt nyt område og det omhandler jo ikke kun mig!! det kommer jo også til at omhandle mit kæreste lille barn.. så derfor er jeg bare lidt bange for hvordan min krop vil tackle det.

mht kejsersnit, så er jeg også direkte modstader af det!! men har tænkt meget over de sidste 2 måneder om jeg ikke skal begynde at forberede mig på at det nok er bedst. det er lidt hårdt for vil jo gerne selv.

jeg går og har en lille fantasi inde i hovedet om, at det hele kommer til at trykke den anden vej, så jeg får det ganske godt og jeg kommer til at kunne arbejde tiden ud (er i flexjob på 20 timer)
det ville da være toppen af kransekagen ikk!!!!!
drømmene kan ingen tage fra mig

men ihhhhh hvor bliver jeg glad for at høre I også har haft gode graviditeter og har 3 og snart 2 dejlige børn!!!

kærlige smil fra mig

Anmeld

14. maj 2009

HighlandCat

Kære missKat,

Jeg står faktisk lidt i en lignende situation - omend din tilstand klart er mere alvorlig end min. Jeg blev opereret for diskusprolaps allerede som 18-årig (er i dag 31), og fik dengang at vide, at jeg havde endnu én på vej. Begge er i lænderyggen. Jeg fik det meget bedre af at blive opereret - men har også haft nogle rigtigt grimme nedture gennem årene, hvor jeg bar har måttet melde mig ud af samfundet nogle uger, fordi jeg ikke kunne andet end at ligge fladt på ryggen med bøjede ben og spise smertestillende. Dén følelse kender du sikkert alt til!

Når min ryg har teet sig, har det oftest været fremprovokeret noget, der skabte tryk eller vrid i området - fx. et forsøg på at lære at danse tango sammen med min mand - eller en influenza, hvor jeg kastede meget op. Især sidstnævnte gav mig de ondeste smerter helt ud i fødderne - og derfor er jeg - velsagtens meget berettiget - blev pænt bekymret for, hvad presseveer kan gøre ved min lænd. Jeg er endnu ikke gravid, men vi er lige på nippet til at gå i gang med at prøve. Har snakket med lægerne om det - og det gennemgående råd er, at jeg skal kaste mig ud i det, så tager vi det som det kommer. Tjaah... det gør vi vel!

Det er enormt svært at forklare sine bekymringer til mennesker, som ikke aner, hvad det vil sige at have nervesmerter i ryg og ben - så det er dælme skønt, at finde nogen herinde, der ved, hvad man mener!

Nu ved jeg ikke, om du er blevet gravid endnu? Men måske kunne vi følge lidt med i hinandens forløb herinde? Det kunne være helt kanon :-)

Ønsker dig alt mulig held og lykke og godt helbred!

KH fra højlandskatten :-)

Anmeld

14. maj 2009

missKat

HighlandCat skriver:

Kære missKat,

Jeg står faktisk lidt i en lignende situation - omend din tilstand klart er mere alvorlig end min. Jeg blev opereret for diskusprolaps allerede som 18-årig (er i dag 31), og fik dengang at vide, at jeg havde endnu én på vej. Begge er i lænderyggen. Jeg fik det meget bedre af at blive opereret - men har også haft nogle rigtigt grimme nedture gennem årene, hvor jeg bar har måttet melde mig ud af samfundet nogle uger, fordi jeg ikke kunne andet end at ligge fladt på ryggen med bøjede ben og spise smertestillende. Dén følelse kender du sikkert alt til!

Når min ryg har teet sig, har det oftest været fremprovokeret noget, der skabte tryk eller vrid i området - fx. et forsøg på at lære at danse tango sammen med min mand - eller en influenza, hvor jeg kastede meget op. Især sidstnævnte gav mig de ondeste smerter helt ud i fødderne - og derfor er jeg - velsagtens meget berettiget - blev pænt bekymret for, hvad presseveer kan gøre ved min lænd. Jeg er endnu ikke gravid, men vi er lige på nippet til at gå i gang med at prøve. Har snakket med lægerne om det - og det gennemgående råd er, at jeg skal kaste mig ud i det, så tager vi det som det kommer. Tjaah... det gør vi vel!

Det er enormt svært at forklare sine bekymringer til mennesker, som ikke aner, hvad det vil sige at have nervesmerter i ryg og ben - så det er dælme skønt, at finde nogen herinde, der ved, hvad man mener!

Nu ved jeg ikke, om du er blevet gravid endnu? Men måske kunne vi følge lidt med i hinandens forløb herinde? Det kunne være helt kanon :-)

Ønsker dig alt mulig held og lykke og godt helbred!

KH fra højlandskatten :-)

Kære Highlandcat,

"fedt" at du er i samme båd som mig!!
jeg er ikke gravid endnu, men håber snart at være det!!
så lad os endelig snakkes ved.

knus MissKat

Anmeld

24. oktober 2014

01Camilla

missKat skriver:

jeg søger lidt hjælp...
har du eller kender du en der har haft dårlig ryg før graviditet? og hvordan gik det??

jeg spørger fordi jeg er selv opereret for 5 diskusprolapser og har jo dermed en svag ryg.
lægerne er lidt tilbageholdene, så ved ikke rigtig hvad jeg skal tænke.
grunden til jeg gerne vil samle lidt erfarring er at jeg gerne vil forberede mig, så jeg ved hvad andre måske har følt og hvordan deres forløb har været.

jeg frygter jo at blive hurtigt sygemeldt, hvilket jeg absolut ikke ønsker!!

håber der er nogen der enten selv har oplevet det, eller har en erfaring med en veninde eller lign, så jeg kan sætte en tankeproces igang

kh en fighter

Jeg faldt ned af en trappe Vinter 2013. Havde ondt og blev skannet i august. 1 uge efter skanning blev jeg gravid. Smerterne var væk fra august til oktober, hvor jeg akut pludselig ikke kunne gå uden ekstreme smerter. Jeg fik 2ugers sengeleje fra Middelfart Rygcenter. Efterfølgende gik jeg hos dem 1x ugentlig fordi jeg stadig var dårlig. Blev i december sendt til OUH for at vurdere om jeg sku opereres, hvilket jeg ikke ville hvis det kunne skade mit lille pus, så jeg gik stort set normalt og sagde det var meget bedre~ bare for at undgå op. 

Jeg blev vurderet til at bare sku slappe af og få født og derefter skannes igen. 

Min ryg gjorde meget ondt i perioder, og de sidste 3 uger kravlede jeg ud af sengen. 

Da jeg sku føde og fik veer, Ku jeg ikke mærke ryggen. Mange siger smerterne fra,veer sidder i lænden,  her Ku jeg nu ingen smerter mærke? Nok pga Mine prolapser? ??

Nå men smerterne kommer akut stadigvæk og går til fys her 5mdr efter fødsel. Skanningen viste de var blevet mindre men har stadig dage jeg ikke kan gå ordentlig og jeg løfter så lidt som muligt på Kaya og autostol. 

Min historie ❤

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.