Frit institutionsvalg?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.280 visninger
6 svar
0 synes godt om
19. april 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Altså. Jeg går jo mega meget og tænker over den der baby, vi forhåbentligt snart skal lave... Jeg er virkelig panisk over, hvis vi skulle ramme sådan noget mega rod, som vi gjorde med Idun og DP... Og mange andre sidder i heroppe, fordi vores DP virkelig fungere af HT...

Vi har jo stadig ikke fået en VS, så det er det der er udsigten. MEN - Så var det jeg tænkte om der ikke var frit institutionsvalg? Om jeg så i virkleigheden ikke kunne vælge at sætte mit barn i VS i roskilde i nærheden af mit arbejde, så jeg kunne aflevere der? det er jo ligemeget så længe de er i vs, det er mere når de er i bh at det med venner tæt på, gælder...

Så er jeg ude om alt det bøvl.. og får lidt hyggetid i bilen med baby alene ... når den tid kommer... altså...

Bare lige tanker, men ved I om det kan lade sig gøre?

KRAM

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. april 2009

Bastian

Jo det kan godt lade sig gøre, men det bliver ret pebret. Det er noget med, at egenbetalingen er større hvis du vælger en institution uden for din bopælskommune. Tror jeg har hørt, at det nærmest er dobbelt op i taksten. Men du kan ringe til din kommune og høre.

Anmeld

20. april 2009

DK

Jeg tror måske også at det er noget med at man kun kan vælge i en anden kommune hvis de har plads, altså ekstra fripladser. Jeg mener at deres "egne kommune-borgere" har første prioritet til pladserne! Men er ikke helt sikker.

Anmeld

20. april 2009

charlottekri

Bastian skriver:

Jo det kan godt lade sig gøre, men det bliver ret pebret. Det er noget med, at egenbetalingen er større hvis du vælger en institution uden for din bopælskommune. Tror jeg har hørt, at det nærmest er dobbelt op i taksten. Men du kan ringe til din kommune og høre.

sådan har jeg slet ikke forstået det!!! jeg mener kun at man skal betale deres takst... men at deres børn har 1. prioritet er jo ikke til at komme udenom

Anmeld

20. april 2009

lonemus

DK skriver:

Jeg tror måske også at det er noget med at man kun kan vælge i en anden kommune hvis de har plads, altså ekstra fripladser. Jeg mener at deres "egne kommune-borgere" har første prioritet til pladserne! Men er ikke helt sikker.

Jeg mener det samme......og her i kommunen har vi absolut ingen fri pladser....det er virkelig svært at få en vuggestueplads....

Anmeld

20. april 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Jeg fandt ud af det. Det fungerer lidt ligesom med privat dagpleje, hvor man får udbetalt det tilskud man ellers ville få, ved en komunal ordning. Fordi en dpplads fx koster omkring 7000 kr om måneden, hvor af en stor del af det er tilskud.

Så kan man søge i kommuner, der har åben venteliste for beboere udenfor kommunen og man skal så betale hele taksten til den anden kommune. - Men man får jo stadig sit tilskud. Der kan så være lidt difference, som man selv må betale.

Ifølge www.ventelistelukning.dk/ så har Roskilde i hvertfald en åben venteliste Dvs. at det rent faktisk godt kan lade sig gøre

- SÅ igen - VED jeg godt at det er langtidsplanlægning, fordi jeg jo på nuværende tidspunkt jo ikke engang er gravid endnu, men jeg bliver bare næsten ked af at tænke på, hvis en ny bebs, skulle igennem hele det cirkus Idun var igennem...

Så hellere være lidt på forkant med mulighederne!!!

Anmeld

20. april 2009

Pia

Det kommer vist an på hvilken kommune man bor i.
Her i Aalborg kommune kan det ikke lade sig gøre..
Min søster har nemlig lige undersøgt det i forhiold til dp plads..
Hun ville gerne have en dp i den by hvor hun arbejder, men det er ikke den by hun bor i og det er heller ikke samme kommune..
det kunne ikke lade sig gøre..
Eller jo det kunne det. Men så skal de selv betale alt.. Så får de ingen tilskud..
Og det var så lige meget om hun valgte privat dp eller kommunal dp...

Kh Pia.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.