Hej allesammen. Jeg håber virkelig at I kan hjælpe mig med dette.
Jeg er sygemeldt og har været det i over 3 år nu. Jeg er 26 år og på kontanthjælp. Systemet er desværre indrettet således at kontanthjælp er den eneste støtte jeg kan få i min situation.
Min kæreste og jeg ønsker os højt et barn snart. Jeg føler jeg har ventet længe og tilsidesat hele mit liv pga. min økonomiske situation. Jeg ved dog at mange har børn selvom de er på SU eller kontanthjælp eller lign. Og jeg er ærlig talt så ked af at mit liv bare står på standby, når min situation alligevel ikke kommer til at ændre sig forløbigt.
Så vi vil gerne have baby snart!
Nu er det dog sådan at min kæreste er kommet på kontanthjælp også pga. stress. Hun er 24 år og får derfor meget mindre udbetalt end jeg, da man får mere når man er over 25 år. Når man er under 25 år kan man få ekstra pga. psykisk sygdom, men da hun ikke er udredt, men "bare" stresset, så er der ingen hjælp at hente der, selvom hun og kommunen er obs på at hun tidligst kommer i arbejde/uddannelse i 2013.
Som sagt, sagen er at vi rigtig gerne vil have et barn!
Hvordan er kontanthjælpsreglerne for gifte par som BEGGE er på kontanthjælp OG har barn sammen?
Vi MÅ nemlig ikke have lov til at få barn sammen uden at blive gift, da min kæreste så ikke kan have forældremyndigheden (sammen med mig) - Så altså, vi kan IKKE få barn uden at være gift.
For at forsøge at gøre det kort -
Vi skal altså gifte os - Hvilke regler er der når vi begge er på kontanthjælp? Jeg kan kun finde noget med at man skal arbejde så og så mange timer - Men når ingen af os kan arbejde og er sygemeldte, hvordan er reglerne så?
Dertil, hvordan er kontanthjælpen for et gift par MED barn? (Det er ikke sikkert det bliver aktuelt, forhåbentlig er min kæreste i gang med uddannelse eller job til den tid, måske er jeg selv kommet på førtidspension)
Jeg håber nogen kan hjælpe mig! Det ville VIRKELIG være rart, da nettet er noget af en blindgyde.
I øvrigt, så vil jeg lige fastslå at vi begge to er 100% i stand til psykisk og fysisk at tage os af et barn. Mine behandlere og læger er støttende omkring det, samt vores familie.
Kh Mette
Anmeld