Kamp-amning om aftenen især

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.965 visninger
9 svar
0 synes godt om
5. maj 2012

morlinen

Hej mødre

Åhhh, det er så hårdt at amme lige for tiden. Nogen der mon har prøvet det samme, og kan komme med det gyldne svar?

Min bebs på små 3 måneder har i lang tid spist ret regelmæssigt. 10-15 min ved det ene bryst og 3-5 min ved det andet 5-6 gange i døgnet. Hun har taget enormt flot på, så det er rigeligt til hende.

Nu vil hun så pludselig kun spise 8-10 min højst og kun ved det ene bryst. Tilbyder hende selvfølgelig op til flere gange mere, men det ender tit ud i skrig og skrål. Om morgenen er hun mest tålmodig, men som dagen går fremad, bliver hun mere og mere utålmodig og pirrelig.

Om aftenen bliver hun så gal så gal! Har mælk nok, så det er ikke det. Kan se på hende at hun er træt, men man prøver og prøver jo, fordi jeg synes hun skal have nok til natten. Hun kan nemlig snildt sove 8 timer.

Det skal lige siges, at jeg har en ret kraftig nedløbsrefleks, tror jeg, og den kan godt irritere hende. Men når det tilgengæld ikke bare kommer strømmende, bliver hun også sur. Altså, hvad vil hun??!!

Synes det er SÅ hårdt, for det føles som en afvisning, og det er jo min mission som mor, at give mit barn nok føde. Og når hun er så hidsig, er det bare med at forholde sig rolig og holde hovedet koldt, så det da ikke er mig der får situationen til at eksalere. Men må indrømme, at det ikke altid er lige nemt. Man er vel kun et menneske!

Synes aftenerne er så sure nu, at jeg bare går og glæder mig til, at hun eksempelvis kan få noget vælling at sove på, så vi måske forhåbentlig undgår de vilde scener, og så far kan tage jobbet engang i mellem...

Har nogle af jer bøvlet med samme kamp-amning og fandt ind i en god rutine, som bare virkede? Eller skal man affinde sig med, at det bare er en periode, og så se frem til at det er overstået?

På forhånd tak for svar!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. maj 2012

Babydreams

Min søn på 10 uger har lige haft det samme!
Hans er gået over nu, det tog lige knap 2 uger puha det en sej kamp og skal igennem..

Så det er bare en periode - bare en sk**e hård en af slagsen!!

Min amning er nu ikke længere en mareridt, men en glæde igen - så der er håb forude

Anmeld

5. maj 2012

modesty

JA, kamp-amning her fra fødsel til cirka 5 mdr. Du er ikke alene! Jeg følte mig meget alene, da ingen i min omgangskreds havde samme problem... Små, milde babyer der bare lå helt stille og spiste. Sådan har min søn aldrig været. Det blev dog MEGET bedre da han blev cirka 5 mdr. 

Lad hende spise til hun ikke gider mere, og lad så være med at tvinge hende. Min søn har aldrig spist mere end 5-10 minutter ad gangen og han har altid taget fint på. Min SP siger til mig at de dér 20 minutter er en tommelfingerregel, men at det er meget forskelligt. Nogle bruger 5 minutter, andre næsten en time. Jeg var konstant bange for at han ikke tog nok på - men det gjorde han.

Det har desuden altid været værre med min søn under hans tigerspring - der mistede han helt klart appetit. Så det kan være at det er din datters 12 ugers spring der spøger. Og også helt klart værst om aftenen her - det er meget normalt at de er mest sarte om aftenen.

Anmeld

5. maj 2012

morlinen

Men er de der 6 gange i døgnet nok, når hun kun spiser så kort tid? Det er noget af en kamel at skulle sluge, for man er jo så bekymret Men det må jo bare komme an på en prøve... Måske efterspørger hun så mad lidt oftere.

Men der er godt tryk på mælken, og har på fornemmelsen at min fede mælk ikke er så lang tid om at komme...

Ja, det kan jo egentlig godt ha noget med et tigerspring at gøre også, for der er virkelig sket noget bare den seneste uge. Hun pludrer mere, har opdaget sine hænder, har klukleet for første gang og triller (fra i dag) fra mave til ryg. Så åhhh, det er jo det hele værd!

Anmeld

12. maj 2012

morlinen

Er der andre derude, som har gode historier?

Her er det nærmest gået over i ammestrejke, og det er så uendelig hårdt!

Har virkelig brug for noget opmuntring...

Anmeld

1. juni 2012

Twinklee

Hvordan går det hos jer nu? Kan desværre ikke give gyldne råd, men tænker at når du tilbyder hende mad, så må hun da spise, hvis hun er sulten og så længe hun ikke taber sig, så burde der ingen ko være på isen.

Anmeld

1. juni 2012

Aagaard

Vi havde en periode lige sådan ved ca. De 3mdr også.
Det var en periode! Men nøj det var træls!
Jeg syntes ikke at du skal panikke over " kun" 8-10 minutters amning, det kan være mere end nok - men det der faktisk hjalp hos os var sukker! Når hun blev lagt til og det ikke lige kom hurtigt nok, så hun blev gal - så kom jeg en smule sukker på "tutten" ( vi bruger suttebrikker men er sikker på at det nok også skal virke med brystvorter:-)) også hvis hun ikke gad tage det næste bryst så på med sukker igen.
Ellers gav vi også en flaske sukkervand enkelte gange hvis hun blev helt hysterisk og i virkeligheden var blevet for træt til at ville tage brystet men for sulten til at sove.

Håber du finder noget som hjælper
Knus

Anmeld

1. juni 2012

raca

hun er jo 3 mdr.. så hun kan havde fået flere kræfter og derfor spiser hun hurtigere..

mit råd må være at lade hende styre det selv..min den ene spister gerne 1 timer af gange.. med 2-4 timers mellemrum..

den anden spiste i 5 min og der kunne godt gå 4-6 timer i mellem..

så det er meget individuelt hvor langtid de er om at spise.. og det hjælper ikke at nøde dem til ogtage mere en de vil..

så når hun ikke gider mere så tag hende fra..

mine har foresten altid kun spist ved 1 bryst af gangen.. jeg har aldrig forstået det der med amning fra begge bryster hved hver amning..

Anmeld

1. juni 2012

morlinen

Hej alle og tak for svar

Jeg har accepteret, at det nu er hendes spisemønster, så der er mindre kamp over amningerne nu, men dog stadig masser af temperament

Hun er god til selv at melde sig efter 2-2,5 time, men nogle gange tager jeg mig selv i at kigge på klokken og tilbyde hende, fordi jeg stadig har lidt af den der angst for, at hun ikke tager nok på. Det har aldrig været et problem, men hun tager helt sikkert ikke lige så meget på som de første 3 måneder, og hun have en uge, hvor hun slet ikke tog på. Men jo større de bliver, jo mindre skal de vel tage på? Er der nogen der ved noget om det?

Men endnu engang tak for svar. Det hjælper rigtig meget at høre, hvordan det fungerer hjemme hos andre!

Anmeld

1. juni 2012

modesty

Hej alle og tak for svar

Jeg har accepteret, at det nu er hendes spisemønster, så der er mindre kamp over amningerne nu, men dog stadig masser af temperament

Hun er god til selv at melde sig efter 2-2,5 time, men nogle gange tager jeg mig selv i at kigge på klokken og tilbyde hende, fordi jeg stadig har lidt af den der angst for, at hun ikke tager nok på. Det har aldrig været et problem, men hun tager helt sikkert ikke lige så meget på som de første 3 måneder, og hun have en uge, hvor hun slet ikke tog på. Men jo større de bliver, jo mindre skal de vel tage på? Er der nogen der ved noget om det?

Men endnu engang tak for svar. Det hjælper rigtig meget at høre, hvordan det fungerer hjemme hos andre!

Ja, jo større de bliver, jo mindre tager de på. Og hvis din datter er 3 mdr., så er hun over den første "tærskel" hvor det er vigtigt at de tager en del på. Men selvfølgelig skal hendes vægt ikke stagnere helt (men det lyder det jo heller ikke som om). Hvis du er i tvivl, kan du jo altid ringe til din SP og tage en snak om det.

Jeg læste lige herover at du skriver at du tror at din fede mælk kommer hurtigt - det er også tilfældet her og det tog lidt tid før jeg fandt ud af det. Min fede mælk kommer allerede efter et par minutter. Min dreng har også altid spist med 2, max 3 timers mellemrum.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.