Tænker du over at forebygge blodpropper?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

395 visninger
3 svar
0 synes godt om
28. april 2012

Anonym trådstarter

Hej.

Jeg ønsker at være ano i dagens anledning.

Jeg har lige fået at vide til morgen, at min skønne svigerfar er blevet hasteindlagt med en stor blodprop i venstre hjernehalvdel. Svigermor er selvfølgelig dybt berørt og ked af det.

Men set i bagspejlet, er det livsstilsbetinget, at han har fået den. Han er total inaktiv, storryger og virkelig dårlige spisevaner. Spiser ikke ret tit og spiser dybt forkert.

Manden er 56 år og har fået men resten af livet. De skal have ændret deres hus, så der kan komme en handicappet/hjælpemidler ind i det hjem. Der skal utrolig meget genoptræning til og en endnu større portion vilje, håb og energi til at få den genoptræning til at virke. Meget meget sørgeligt, synes jeg.

Tænker I over, at man kan være med til at forebygge livsstilssygdomme, som fx blodpropper? Og fortæl gerne hvorfor/hvorfor ikke?

Jeg arbejder i sundhedssystemet og jeg har virkelig mange gange haft lyst til at ruske mine elskede medmennesker, for at få dem til at vågne op og se, hvilken dødelig/handicappet risiko de tager, ved bare at være "ligeglade".

Jeg er selvfølgelig også meget oplyst omkring forebyggelse omkring disse sygdomme, men det står jo nærmest skrevet med neon, hvad man skal gøre for at forebygge. Hvorfor forebygger man ikke?

Ked af det pga min svigerfar og kan ikke lade være med at tænke, at det er klart, det ville komme til ham. Det kommer helt sikkert også til min egen far. Nok det der gør mig så frustreret, at det er så tæt på og de slet ikke vil/kan lytte.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. april 2012

Peanut

Nej jeg tænker ikke så meget over det, men det er måske fordi jeg ikke kender så meget til det, eller hører om hvordan ting kan forebygges  samt at vi ikke har så meget sygdom i familiehistorien 

Men synes da selv at jeg spiser fornuftigt (kunne da sagtens spise sundere, men også sagtens mere usundt, hvis jeg ville). 

Går omkring 15.000-18.000 skridt på en arbejdsdag, så jeg får også rørt mig lidt. Og nu det bliver sommer, begynder jeg også at cylke lidt til arbejde (12 km hver vej)...

Anmeld

28. april 2012

Clisolka

Personligt tænker jeg ikke så meget over det - selvom vi i familien har haft mange blodpropper  Familien har en blodsygdom, der giver blodpropper, men jeg er sluppet. Min mormor fik en blodprop i venstre side af hjernen og kom sig aldrig - hun sultede sig selv ihjel på plejehjemmet. Min mor og moster har begge haft en blodprop i benet. Min søster tager minipiller, fordi hun ikke må få alm. p-piller pga. sygdommen - da hun var gravid skulle hun stikke sig selv hver dag. 

Jo, selvfølgelig tænker jeg over det i det skjulte, men fortrænger det, tror jeg 

Anmeld

28. april 2012

modesty

Herhjemme er det en fuldstændig integreret del af hverdagen at vi spiser sundt. Der kommer lidt chokolade ind i ny og næ, måske lidt økochips og en halv dåsecola hver eller hveranden uge (jeg ville få det dårligt hvis jeg skulle drikke en hel). Vi er ikke på kur eller tænker specielt meget over det, det er bare sådan det er. Ingen af os ryger. Min kæreste drikker aldrig - jeg ammer i øjeblikket, men når jeg ikke gør det længere kan jeg sagtens finde på at drikke mig en kæp i øret til en fest en sjælden gang imellem. Jeg har aldrig drukket alkohol i hverdagene.

Jeg bliver nogle gange chokeret over hvor meget lort folk propper i deres kroppe.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.