Baby på 6 mdr. med "voksenlort"?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.572 visninger
8 svar
0 synes godt om
23. april 2012

modesty

Hejsa,

min dreng begyndte på mos da han var lidt over 5 mdr. I starten var det bare smagsprøver, vi startede stille og roligt op. Vi prøvede at give ham risgrød en periode, men han holdt helt op med at skide, så fra da af har vi holdt os til ren mos.

Efter at vi er gået op til to mos-måltider, er hans lort begyndt at blive hård. Som i at der kommer deciderede lorte ud, og ikke bare smat. Han skal presse for at det kommer. Og der kommer kun mellem en halv tommelfinger størrelse til et stort jordbær størrelse. Men så har han til gengæld skidt 5 gange om dagen de sidste par dage (dog kun 3 gange i dag). Det splatter ikke ud i bleen, men ligger som en lille, halvt flad, kugle.

Jeg har taget for givet at han havde hård mave. Men jeg er egentlig ikke så sikker... I dag tog jeg en af lortene i et stykke toiletpapir og trykkede den sammen (lækkert ;-) Og den var OK blød, ret fast i det, men alligevel blød. Han lavede også en lort mens han lå på puslebordet. Og det lignede en fuldstændig standard voksenlort, blot i ministørrelse.

Han har været lidt irriteret i de sidste par dage, men det hænger ikke umiddelbart sammen med at han presser. Han trækker ikke benene til sig eller på anden måde giver udtryk for smerte/ubehag.

Er der andre der har prøvet det samme? Er det bare helt normalt? Og kan jeg forvente at hans lort bliver ved med at se ud på den måde? Og bliver han ved med at have så mange lortebleer om dagen, eller "samler" det sig på et tidspunkt i lidt færre bleer???

Tak fordi du læste med på mit delikate lorte-indlæg. Håber at få nogle brugbare svar.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. april 2012

pernille.23

sådan var det også med min datter, da hun begyndte at få mos, tror det er helt normalt at den bliver mere fast, når de ikk kun får mælk mere, men også skemad..

ved ikke lige med antal gange, men vil tro at det vil samle sig..

Min datter har ca 2 lortebleer om dagen..

Anmeld

23. april 2012

Mother-love

Jeg vil sige at det er normalt. For når de får mere fast føde så får de jo også mere fast afføringen. Og når du siger kons. Er blød nok når du presser den sammen og så længe der ikke er små kugler i så er det okay. Men du kunne jo evt. Give ham noget mere væske i løbet af dagen mellem måltiderne måske lige en tår vand hist og her.
Ellers kan du evt. Sætte et måltid ind hvor der er flere fiber i. Havregrød eller øllebrød. Det hjalp ihvertfald meget på iabellas mave da hun altid har døjet med hård mave. Hun har meget normal mave nu. Men hvis hun f.eks har haft lidt hård mave har jeg givet hende en portion øllebrød så har det sat godt gang i systemet.

Afføringen må jo heller ikke være tynd når de får fast føde.

Anmeld

23. april 2012

Clisolka

Det er meget normalt at afføringen bliver fast, nu hvor han får mere fast føde. Så sig du bare farvel til de splattede bleer  Jeg ved ikke lige hvor mange lortebleer du vil få. I starten havde Isabella også mange, men nu har hun 2-3 gange dagligt 

Anmeld

23. april 2012

modesty

Tusind tak for svar, nu er jeg mere rolig. Har bare haft mega angst for at han skulle få bøvl med maven siden han var helt lille. 

Jeg giver ham så meget vand jeg kan få i ham, det bliver til cirka 1 dl. om dagen. Og gav havregrød for første gang i går, og regner med at gøre det med jævne mellemrum fra nu af. 

Anmeld

23. april 2012

Skouboe

Det er det der sker, når de begynder på fast føde. Du vil også opdage at lugten ændrer sig efterhånden som han begynder at få mere varieret "voksen" mad.

Anmeld

23. april 2012

MVM

Profilbillede for MVM
„Taknemmelighed er hjertets hukommelse.“
modesty skriver:

Tusind tak for svar, nu er jeg mere rolig. Har bare haft mega angst for at han skulle få bøvl med maven siden han var helt lille. 

Jeg giver ham så meget vand jeg kan få i ham, det bliver til cirka 1 dl. om dagen. Og gav havregrød for første gang i går, og regner med at gøre det med jævne mellemrum fra nu af. 

Ellers putte lidt sveskegrød i... mener de godt må, allerede nu... det giver jeg min og han elsker det og affføringen er bedre end kugler...

Jeg kommer det ikke andet end i et måltid om dagen...

Anmeld

24. april 2012

modesty

Mathias Villads skriver:

Ellers putte lidt sveskegrød i... mener de godt må, allerede nu... det giver jeg min og han elsker det og affføringen er bedre end kugler...

Jeg kommer det ikke andet end i et måltid om dagen...

Jeg har givet en lille klat sveskemos i grønsagsmosen. Det gør ikke rigtig nogen forskel.

Anmeld

24. april 2012

modesty

Skouboe skriver:

Det er det der sker, når de begynder på fast føde. Du vil også opdage at lugten ændrer sig efterhånden som han begynder at få mere varieret "voksen" mad.

Faktisk lugter det meget mindre nu. Den dér youghurt babylortelugt er væk. Men det skal nok komme til at lugte mere igen, hæhæh!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.