Mad til baby 6-7 måneder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.960 visninger
6 svar
0 synes godt om
21. april 2012

Frøken J.

Vi begyndte på grød og mos da Rose var 4 måneder, og nu er hun 6 måneder og 11 dage, og vi er på 3 måltider dagligt. Hvad hun får er forskelligt, men hvis vi tager i dag har det set sådan her ud (og kommer til at se sådan ud resten af dagen):

06.30 - 2 dl havregrød (på fuld MME) med jordbærmos + vand
10.30 - Kvart rugbrød med philadelphia most m. gaffel og blødet lidt op i mælk. ½ kiwi. 160 ml MME.
13.30 - Risgrød (på fuld MME) med lidt frugtmos + vand
16.00 - En smule MME
18.00 - Aftensmad. Enten grøntsagsmos med lidt kød eller det vi skal have. Med vand.
23.00 - Drømmeflaske. 150-200 ml MME.

Men jeg er bare sådan lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre for gradvist at gøre maden grovere. Hvad i gjort der? Og har i forslag til andre ting jeg kan give hende? Jeg vil gerne give hende frugt at tygge i, men jeg er vildt bange for hun bider et stykke æble af fx og så får det galt i halsen. Har også læst om andre der giver deres bebser små stykker rugbrød, men Rose hoster helt vildt med mindre jeg moser det med en gaffel og bløder det i mælk..

Derudover skal jeg høre ang. at spise familiens aftensmad. Nu skal vi fx have spaghetti og kødsovs i aften. Må hun godt få det? Eller er der noget med pasta? Vil self. lige give det en omgang med stavblenderen og smide lidt MME i. Men det er heller ikke fordi det vælter med grøntsager i det vi skal have, så ved ikke om det er skidt hvis hun får det?

Og SIDST men ikke mindst Hvor tyk er det meningen øllebrød skal være? Har aldrig lavet det før, før forleden, fordi jeg personligt synes det er den klammeste ret ever Men ROse kunne fint lide det, men jeg synes måske den blev lige tynd nok. Tip søges!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. april 2012

Camillakn

Hvis du moser med en gaffel så der bliver mere og mere konsitens i så vender du hende automatisk til det. Couscos er også rigtig lækkert at give sine børn.

Man siger jo at babyer ikke må få for krydret mad osv. Men herhjemme får han altså os hvad vi får at spise. Han blir 7 mdr. den. 2. Syntes det er hvad man selv føler for, man skal sselvfølgelig ikke proppe sine børn med frituremad, Men en lille smule gør skam ingenting. 

At du Selvfølgelig giver det en tur med en stavblender syntes jeg nu ikke du behøves, vi fik pasta skruer den anden dag og der blev de bare skåret ud i den størrelse han lige kan klare. 

Du skal ikke blive for bange når dit barn hoster, babyers "brække" refleks sidder længere opppe på tungen end vores. Hvis Oliver begynder at hoste og lae "bræk lyden" har han min fulde opmærksomhed, men stikker ik en finger ind for at fjerne det, han skal have chancen for selv at lære hvordan han lige får det op, og så roser jeg ham i fuldedrag når han haar gjort det og så griner han og er glad. Ved ik om det bare er mig, men så "lærer jeg ham at det ikke er farligt det der sker". Heh ..

Du bestemmer helt selv tykkelsen, hvis du syntes den er for tynd så lav den øllegrød tykkere. , Jeg hader det virkelig os, for helt kvalme når jeg ska lave det herhjemme. Syntes det er så KLAMT. Heh

Men ellers kan man læse alt om det inde på sundhedsstyrelsens hjemmeside omkring det med hvad de må få og ikke må, de har også nogle opskrifter til at stå derinde vidst nok .

Men UHm, Læker 10:30 frokost  

Anmeld

21. april 2012

Frøken J.

Camillakn skriver:

Hvis du moser med en gaffel så der bliver mere og mere konsitens i så vender du hende automatisk til det. Couscos er også rigtig lækkert at give sine børn.

Man siger jo at babyer ikke må få for krydret mad osv. Men herhjemme får han altså os hvad vi får at spise. Han blir 7 mdr. den. 2. Syntes det er hvad man selv føler for, man skal sselvfølgelig ikke proppe sine børn med frituremad, Men en lille smule gør skam ingenting. 

At du Selvfølgelig giver det en tur med en stavblender syntes jeg nu ikke du behøves, vi fik pasta skruer den anden dag og der blev de bare skåret ud i den størrelse han lige kan klare. 

Du skal ikke blive for bange når dit barn hoster, babyers "brække" refleks sidder længere opppe på tungen end vores. Hvis Oliver begynder at hoste og lae "bræk lyden" har han min fulde opmærksomhed, men stikker ik en finger ind for at fjerne det, han skal have chancen for selv at lære hvordan han lige får det op, og så roser jeg ham i fuldedrag når han haar gjort det og så griner han og er glad. Ved ik om det bare er mig, men så "lærer jeg ham at det ikke er farligt det der sker". Heh ..

Du bestemmer helt selv tykkelsen, hvis du syntes den er for tynd så lav den øllegrød tykkere. , Jeg hader det virkelig os, for helt kvalme når jeg ska lave det herhjemme. Syntes det er så KLAMT. Heh

Men ellers kan man læse alt om det inde på sundhedsstyrelsens hjemmeside omkring det med hvad de må få og ikke må, de har også nogle opskrifter til at stå derinde vidst nok .

Men UHm, Læker 10:30 frokost  

Tak for dit svar, havde slet ikke set det! Det var meget hjælpsomt og brugbart. Så tror jeg hun får det samme som os i aften, jeg prøver bare at mose det i stedet så Hun siger jo fra, hvis hun ikke bryder sig om det går jeg ud fra

Couscous må jeg prøve!

Og prøver også bare at se det an, for det er jo ikke sådan hun er ved at kaste op, hun hoster bare lidt som om der lige sidder lidt i halsen, du ved. Men tænker også det er vigtigt hun lærer det - har læst at fra 7 måneder er det særligt vigtigt at begynde at gøre maden grovere, noget med der er et kritisk vindue for den slags der

Men tusind tak for råd og hjælp, fandme rart man altid kan få den slags her på siden!

Anmeld

21. april 2012

modesty

Pasta, ris (og couscous, da det er hvede) anbefales først fra 8 mdr., da det er meget stivelsesholdigt og kan give mavebøvl. Det står i det skema jeg har fået af min SP.

Vores dreng er samme alder som din pige. Han får to mosmåltider om dagen, helt fint blendet. Men vi har altså givet ham både bløde pærestykker, blåbær skåret i kvarte og små bananstykker og dem "tygger" han helt fint.

Anmeld

21. april 2012

lycly

Mht rugbrød, så skær dem ud i små stykker ca på størrelse med en fingernegl og så blød dem op i mælk. Sådan gjorde jeg da Julia var omkring de 7 mdr. Under en måned senere spiste hun dobbelt så store hapsere med alt muligt pålæg, der ikke var blødt op i mælk.

Herhjemme er banan et kæmpe hit. Jeg skærer bananen i skiver og halverer skiverne og så får hun dem

Anmeld

23. april 2012

Camillakn

Frøken J. skriver:

Tak for dit svar, havde slet ikke set det! Det var meget hjælpsomt og brugbart. Så tror jeg hun får det samme som os i aften, jeg prøver bare at mose det i stedet så Hun siger jo fra, hvis hun ikke bryder sig om det går jeg ud fra

Couscous må jeg prøve!

Og prøver også bare at se det an, for det er jo ikke sådan hun er ved at kaste op, hun hoster bare lidt som om der lige sidder lidt i halsen, du ved. Men tænker også det er vigtigt hun lærer det - har læst at fra 7 måneder er det særligt vigtigt at begynde at gøre maden grovere, noget med der er et kritisk vindue for den slags der

Men tusind tak for råd og hjælp, fandme rart man altid kan få den slags her på siden!

Ja det er skønt at alle er så hjælpsomme

Og det var da så lidt ..

Anmeld

23. april 2012

Pikku Myy

Jeg kan ærlig talt ikke huske noget som helst, men vil bare lige anbefale dette link:

http://www.sst.dk/publ/Publ2012/BOFO/Boern/MadSkeFam13udg.pdf

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.