LunaLykke skriver:
Ja hvornår kan de begynde at forstå? Hvis jeg spørger min datter: "kan du klappe?" så klapper hun. Og hvis hun sidder og ser fjernsyn mens hun spiser og jeg slet ikke kan få hendes opmærksomhed så skal jeg bare spørge "skal du have noget at drikke" så vender hun hovedet med det samme.
Hun er kun 9 mdr og synes det virker tidligt ? 
nej det er ikke for tidligt. Det er ikke sikkert hun forstår hele sætninger, men måske har hun fanget hvad ordet drikke betyder osv.
Kopiere lige noget ind fra nettet hvis du har lyst/tid/overskud til at læse det
Det helt spæde barn kan kommunikere med blikkontakt, smil, pludren og ved at vende hovedet bort.
Denne kommunikation er meget vigtig for barnets sprogudvikling.
Spædbarnet udvikler sproget lige fra fødslen og er meget opmærksom på sproglyde.
Man ved, at barnet kan genkende modersmålet fra det ligger inde i maven.
Der er stor variation i hvordan børn udvikler sproget og hvornår børn begynder at tale.
Barnet lærer at forstå ord, inden det selv kan sige ord.
- Det nyfødte barn begynder hurtigt at pludre. Døve børn pludrer også, men stopper når de er 6 mdr. Pludren er meget vigtig for sprogudvikling.
- Når barnet er 8 mdr. kan det forstå 10 til 20 ord.
- Når barnet er 15 mdr. kan det allerede forstå ca. 100 ord.
- Når barnet er 15-18 mdr. siger de fleste børn enkelte ord.
- Når barnet er omkring 2 år, siger barnet 120 til 200 ord. Her er barnet så småt begyndt at kombinere ord til sætninger. F.eks. hva´det eller mig ned.
- Når barnet er 2½ år ændres barnets sprog markant. Barnet kan nu bruge ord for handlinger og kan beskrive sin omverden.
- Fra barnet er 3 år ligner barnets sprog mere og mere de voksnes. Nu er det nuancerne, der mangler
- Når barnet begynder at lære at læse og skrive påvirkes barnets mundtlige sprog også meget.
Forældre kan hjælpe barnet med at lære sproget lige fra fødslen.
Det er godt at gentage barnets pludrelyde, da dette vil medføre at barnet vil pludre mere. Denne pludren er meget vigtig for barnets sproglige udvikling.
Det er også godt for barnet, at forældre fortæller barnet hvad man laver, hvad tingene hedder og hvad man tænker. Sæt navne på ting, i stedet for at bruge ”den” og ”det”.
Fælles oplevelser hvor barnet oplever og mærker ting, som det samtidig hører ordene for, fremmer sproget.
Forældre er sprogmodeller for barnet og skal give barnet positive tilbagemeldinger på barnets sprog. Hvis barnet viser dig noget, er det vigtigt at du med ord siger, hvad det er at, barnet siger eller ønsker.
Tilpas sproget til barnets alder og formåen
Lad være med at rette eller presse barnet til at sige ord korrekt. Barnet taler så godt det kan.
Det er godt for sprogudviklingen at læse pegebøger og bøger, synge sange samt sige rim og remser.
Vær opmærksom på at give barnet taletid. Giv barnet mulighed for i sit eget tempo og med egne ord at fortælle hvad det kan.
Det er ligeledes vigtigt at slukke for radio og fjernsyn indimellem, så disse ikke fylder rummet med lyd.