Pludselig ked af dagpleje

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.120 visninger
6 svar
0 synes godt om
18. april 2012

Sillebob

Hej piger.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre om der er nogle af jer som har oplevet noget af det samme og hvad I evt gjorde.....

Sagen er den at min søn er 2 år gammel og har gået i dagpleje i ca 6 mrd nu. I starten var han rigtig glad for det, og vi havde aldrig problemer når han skulle afleveres.

Men nu græder ham simpelthen som pisket når han skal afleveres. Hver morgen siger han at han ikke vil afsted. Og det har stået på i ca 2 mrd nu - HVER MORGEN!! Jeg har selvfølgelig rådført mig med dagplejeren, og hun siger at han er ok 2 min efter jeg er ude af døren.....men hvorfor er det mon kommet så pludseligt ? Man kan jo ikke lade være med at tænke om alt nu er som det skal være....eller om han bare er trodsig 2årig ?

Please help....

Kram Sille

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. april 2012

BellaT

Er der startet et nyt barn som kræver lidt mere af dagplejerens opmærksomhed? Eller måske en periode med en del skiftende gæstebørn? Det kan godt påvirke børn negativt i en periode.

Anmeld

18. april 2012

Sillebob

BellaT skriver:

Er der startet et nyt barn som kræver lidt mere af dagplejerens opmærksomhed? Eller måske en periode med en del skiftende gæstebørn? Det kan godt påvirke børn negativt i en periode.

1000 tak for svar

Ja, der er faktisk to som er stoppet siden min søn er startet + 1 ny er startet siden. Ud over det har der været et par gæstebørn. Havde slet ikke tænkte på at det måske kunne ha været der problemet ligger

Igen 1000 tak for dit svar, håber virkelig snart han bliver glad for det igen

Kram Sille

Anmeld

18. april 2012

Fru Hansen

Hej

Jeg kan måske give dig en lille håndsrækning. Jeg er dagplejer og jeg kan fortælle lidt om hvad der MÅSKE kan være årsagen.

Nogle børn syntes der er enormt spændende at starte i dagpleje, nyder de nye udfordringer der kommer og bliver indkørt hurtigt og uden nævneværdig problemer. Det kan så ske at reaktionen kommer senere, det er SLET IKKE unormalt. Børnene er ikke længere tiltrukket af nyhedens interesse og har nu opdaget at det er sådan her mine dage altid ser ud: at mor går og jeg bliver her.  De kan reagere med at få svært ved at sige farvel til mor om morgenen fordi de nu for alvor mærker at hun går fra barnet. Hvis det er ovenstående der er tilfældet er det vigtigt at du stoler på at dit barn har/får en god dag og at du fortæller og signalerer det til barnet.
hyggesnak et kort øjeblik med dagplejeren og vis barnet at du er glad og tryg ved dagplejeren og hyggesnak igen om eftermiddagen, vis dermed barnet at det her er et hyggeligt sted at være og at du "godkender" stedet.  Med tiden vil dit barn igen blive glad for at blive afleveret.

Er der sket ændringer i børnegruppen eller andet hos dagplejeren som din søn muligvis kunne reagere på?

Anmeld

18. april 2012

BellaT

Sillebob skriver:

1000 tak for svar

Ja, der er faktisk to som er stoppet siden min søn er startet + 1 ny er startet siden. Ud over det har der været et par gæstebørn. Havde slet ikke tænkte på at det måske kunne ha været der problemet ligger

Igen 1000 tak for dit svar, håber virkelig snart han bliver glad for det igen

Kram Sille

Jamen, så er det nok det. Han savner måske dem der stoppede og synes måske at den lille ny er møgirriterende, fordi den kræver mere. Og han var måske den lille før..

Det går over igen, når han har vænnet sig til den nye børnegruppe. Fat mod.

Anmeld

18. april 2012

Sillebob

Fru Hansen skriver:

Hej

Jeg kan måske give dig en lille håndsrækning. Jeg er dagplejer og jeg kan fortælle lidt om hvad der MÅSKE kan være årsagen.

Nogle børn syntes der er enormt spændende at starte i dagpleje, nyder de nye udfordringer der kommer og bliver indkørt hurtigt og uden nævneværdig problemer. Det kan så ske at reaktionen kommer senere, det er SLET IKKE unormalt. Børnene er ikke længere tiltrukket af nyhedens interesse og har nu opdaget at det er sådan her mine dage altid ser ud: at mor går og jeg bliver her.  De kan reagere med at få svært ved at sige farvel til mor om morgenen fordi de nu for alvor mærker at hun går fra barnet. Hvis det er ovenstående der er tilfældet er det vigtigt at du stoler på at dit barn har/får en god dag og at du fortæller og signalerer det til barnet.
hyggesnak et kort øjeblik med dagplejeren og vis barnet at du er glad og tryg ved dagplejeren og hyggesnak igen om eftermiddagen, vis dermed barnet at det her er et hyggeligt sted at være og at du "godkender" stedet.  Med tiden vil dit barn igen blive glad for at blive afleveret.

Er der sket ændringer i børnegruppen eller andet hos dagplejeren som din søn muligvis kunne reagere på?

Mange tak for svar

Egentlig var han rigtig let og hurtig til indkøringen, så jeg tror at du har helt ret i at hans reaktion kommer nu. Men gisp.....hvor er det hårdt! Og ud over det, er der to børn som er stoppet siden min søn er startet, og tænker jeg nærmere over det, er det især efter at den sidste pige er stoppet at han er begyndt at være rigtig ked af det....

Endnu engang 1000 tak for svar

Kram

Anmeld

18. april 2012

Fru Hansen

Sillebob skriver:

Mange tak for svar

Egentlig var han rigtig let og hurtig til indkøringen, så jeg tror at du har helt ret i at hans reaktion kommer nu. Men gisp.....hvor er det hårdt! Og ud over det, er der to børn som er stoppet siden min søn er startet, og tænker jeg nærmere over det, er det især efter at den sidste pige er stoppet at han er begyndt at være rigtig ked af det....

Endnu engang 1000 tak for svar

Kram

Det kan sagtens også have noget at gøre med at der er ændringer i børnegruppen. Når børn går til og fra en børnegruppe ændres dynamikken i gruppen og nogle børn finder nye roller i deres indbyrdes forhold. f.eks. at gå fra at være den lille i gruppen til at være den store.

Det kan også være en svær ændring hvis en god legekammerat stopper og din dreng ikke ved hvor hun lige blev af.

Uanset årsagen er det død-hårdt at være forældre når børnene græder ved afleveringen. Du må prøve at lægge det lidt væk i sitiationen for ellers smitter din uro din søn, også selv om du ikke viser det bevidst. Børn opfanger lynhurtigt deres forældres følelser.

god vind fremover i dagplejen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.