Godkendte danske navne.... Er det bare mig ???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. april 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Hvad er egentlig et dansk navn? Langt de fleste har jo udenlandsk oprindelse, og jeg kan kun komme i tanker om ganske få, der er unikke for DK. Spørgsmålet er nok, hvor længe, et navn skal have været udbredt i DK, før det er "rigtigt" dansk, og den grænse ville jeg have svært ved at sætte. Mon ikke, det er grunden til, at en sådan liste ikke umiddelbart er til at finde? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. april 2012

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

Hvad er egentlig et dansk navn? Langt de fleste har jo udenlandsk oprindelse, og jeg kan kun komme i tanker om ganske få, der er unikke for DK. Spørgsmålet er nok, hvor længe, et navn skal have været udbredt i DK, før det er "rigtigt" dansk, og den grænse ville jeg have svært ved at sætte. Mon ikke, det er grunden til, at en sådan liste ikke umiddelbart er til at finde? 

Hmmm, for mig er danske navne de nordiske navne... kan du følge mig ??

Anmeld

18. april 2012

Krussedulle

Anonym skriver:

Eller kunne man ikke godt lave en liste uden alle de "eksotiske og udlandske navne" som abdullah und so wieter ????

Synes det bliver meget forvirrende når jeg bare leder efter et godt dansk navn

På familiestyrelsens hjemmeside kan man søge efter forskellige kriterier! ... Under godkendte navne!

Anmeld

18. april 2012

Anonym trådstarter

Krussedulle skriver:

På familiestyrelsens hjemmeside kan man søge efter forskellige kriterier! ... Under godkendte navne!

Ja, bare ikke med nok kriterier

Anmeld

18. april 2012

Krussedulle

Anonym skriver:

Ja, bare ikke med nok kriterier

"forbogstav", "bogstaver der skal indgå" og "antal bogstaver" .. det indsnævrer da søgningen

Anmeld

18. april 2012

Ciss

Hej

http://navn.klikk.no/

Denne side er godt nok norsk, men hvis du ruller halvvejs ned, kommer du til et orange felt, hvor der står "avansert søk".

Hvis du klikker på "velg" ud for "opprindelse" kommer du til en liste, hvor du kan ticke af hvilken oprindelse, navnene skal have f eks dansk, nordisk, litterært osvosvosv. Den har jeg haft god glæde af. Hvis man klikker på navnene, som kommer frem, får man betydning mm.

Håber, den kan hjælpe lidt.

Anmeld

18. april 2012

Anonym trådstarter

Ciss skriver:

Hej

http://navn.klikk.no/

Denne side er godt nok norsk, men hvis du ruller halvvejs ned, kommer du til et orange felt, hvor der står "avansert søk".

Hvis du klikker på "velg" ud for "opprindelse" kommer du til en liste, hvor du kan ticke af hvilken oprindelse, navnene skal have f eks dansk, nordisk, litterært osvosvosv. Den har jeg haft god glæde af. Hvis man klikker på navnene, som kommer frem, får man betydning mm.

Håber, den kan hjælpe lidt.

Fancy... det må prøves

Anmeld

18. april 2012

Anonym trådstarter

Krussedulle skriver:

"forbogstav", "bogstaver der skal indgå" og "antal bogstaver" .. det indsnævrer da søgningen

hehe... Ja okay så!!! Må kunne godt undvære de tyrkiske navne som fylder meget på min søgning.

Anmeld

18. april 2012

Rsa

Navnebøger på bibliotek, der er der kun "danske navne".

Anmeld

18. april 2012

Anonym trådstarter

Rsa skriver:

Navnebøger på bibliotek, der er der kun "danske navne".

smart, sådan en må jeg lige låne

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.