Rugemødre

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

691 visninger
4 svar
0 synes godt om
17. april 2012

Mumto3

Nu er der fuld gang i en diskussion om abort eller bortadabtion. Jeg har ikke læst alle indlæggene, men det er mit indtryk at de fleste for dem selv ville vælge en abort, frem for at bortadoptere. Det stemmer jo også meget godt overens med statistikken, som netop fortæller om mange aborter hver år, men ikke så mange bortadaptioner.

Der er forskellige begrundelser for ikke at ville bortadoptere, jeg nævner i flæng: Jeg vil ikke bruge mit krop på det, det er jo hårdt at være gravid. Jeg ville ikke kunne give et barn væk, jeg havde båret rundt på i 9 måneder. Det ville være psykisk hårdt /svært at give sit barn væk.

-og så tænker jeg på rugemødre. Der er flere og flere barnløse fra den vestlige verden der tager primært til Indien for at BRUGE en anden kvindes krop, til at lave sit barn.

Hvordan tror I de kvinder har det? Selvom de får penge for det, og selvom det ikke er 'deres' barn, synes I så det er i orden?

Har (rige) vestlige kvinder 'krav' på at få deres 'eget barn' når det nu kan lade sig gøre i en anden (fattig) kvindes krop?

I øjeblikket bliver der lagt pres på de danske politikkere til at lave lovgivningen om, sådan at det bliver lovligt, f.eks. at tage til Indien og få 'lavet et barn'.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. april 2012

mpr

Mumto3 skriver:

Nu er der fuld gang i en diskussion om abort eller bortadabtion. Jeg har ikke læst alle indlæggene, men det er mit indtryk at de fleste for dem selv ville vælge en abort, frem for at bortadoptere. Det stemmer jo også meget godt overens med statistikken, som netop fortæller om mange aborter hver år, men ikke så mange bortadaptioner.

Der er forskellige begrundelser for ikke at ville bortadoptere, jeg nævner i flæng: Jeg vil ikke bruge mit krop på det, det er jo hårdt at være gravid. Jeg ville ikke kunne give et barn væk, jeg havde båret rundt på i 9 måneder. Det ville være psykisk hårdt /svært at give sit barn væk.

-og så tænker jeg på rugemødre. Der er flere og flere barnløse fra den vestlige verden der tager primært til Indien for at BRUGE en anden kvindes krop, til at lave sit barn.

Hvordan tror I de kvinder har det? Selvom de får penge for det, og selvom det ikke er 'deres' barn, synes I så det er i orden?

Har (rige) vestlige kvinder 'krav' på at få deres 'eget barn' når det nu kan lade sig gøre i en anden (fattig) kvindes krop?

I øjeblikket bliver der lagt pres på de danske politikkere til at lave lovgivningen om, sådan at det bliver lovligt, f.eks. at tage til Indien og få 'lavet et barn'.

Syntes ikke en rig kvinde/mand eller et par fra den vestlige verden har RET til at få en anden kvinde til at få deres barn. De er så langt nede i samfundet at de vil gøre alt for at få nogle penge.. Og syntes det er synd og skam. Vil man abselut have en rugemor så vil jeg mene at de skulle finde en der rent faktisk har en fornuftig økonomi som rent faktisk gerne vil være rugemor og ikke bare er det for overlevelsens skyld...

Hvis man så gerne vil have et barn så syntes jeg man skal bære det selv og ikke betale en anden kvinde for at gøre jobbet for en... Selvfølgelig er det forfærdeligt hvis man ikke selv kan bære på et barn men så syntes jeg ikke man skal gå efter folk der gør det for at overleve..

Eller også kan man adoptere et af de mange stakkels børn der bare bor på børnehjem eller på gaden.

Det korte af det lange er at jeg syntes det er synd og skam at udnytte en stakkels kvinde og udsætte hende for sådan en smerte hvis hun ikke gør det af lyst men af nød for at få penge

Anmeld

17. april 2012

morbibi

Mumto3 skriver:

Tja, nu lovgivningen gør det umuligt for eks min veninde, at få en dansk rugemor, så bliver hun desværre nødt til, at gå udenlands. Og der er vel ikke noget galt i, at ville have sit eget barn, det vil jeg da også. Forskellen er bare, at jeg eks KAN lave børn, det er desværre ikke alle der kan det, af den ene eller en anden grund
Nej, rige kvinder har i mine øjne IKKE krav på noget.
Og det er vel op til en selv, uanset fattig eller ej, at lægge krop til

Anmeld

17. april 2012

MariaJ

Jeg synes i hvert fald der er forskel på selv at vælge at stille sin krop til rådighed for at få lagt en anden kvindes befrugtede æg op, og så at give et "upser" barn væk til adoption. Jeg synes ikke at nogen har ret til at bruge andres kroppe til noget som helst, og bryder mig ikke om det skæve økonomiske aspekt ved fx indiske rugemødre vs vestlige forældre, men jeg synes nok ikke helt de to ting kan sammenlignes.

Det er mit indtryk at det at være rugemor KAN være en måde at give en stor gave til et andet menneske, på en måde som man er gået ind til med åbne øjne og vel vidende at det ikke er ens eget barn, mens det at give sit eget barn til adoption nok er en lidt anden proces, da man jo som regel ikke er blevet gravid med adoption for øje.

Når det er sagt ville jeg aldrig kunne være rugemor, og i vores samfund ville jeg heller aldrig kunne bortadoptere mit barn. Det siger nok en del om HVOR umulige forhold mange kvinder i fattige lande lever under, at der overhovedet er nogen, der ser adoption som den eneste eller den bedste udvej. 

Anmeld

17. april 2012

Mumto3

MariaJ skriver:

Jeg synes i hvert fald der er forskel på selv at vælge at stille sin krop til rådighed for at få lagt en anden kvindes befrugtede æg op, og så at give et "upser" barn væk til adoption. Jeg synes ikke at nogen har ret til at bruge andres kroppe til noget som helst, og bryder mig ikke om det skæve økonomiske aspekt ved fx indiske rugemødre vs vestlige forældre, men jeg synes nok ikke helt de to ting kan sammenlignes.

Det er mit indtryk at det at være rugemor KAN være en måde at give en stor gave til et andet menneske, på en måde som man er gået ind til med åbne øjne og vel vidende at det ikke er ens eget barn, mens det at give sit eget barn til adoption nok er en lidt anden proces, da man jo som regel ikke er blevet gravid med adoption for øje.

Når det er sagt ville jeg aldrig kunne være rugemor, og i vores samfund ville jeg heller aldrig kunne bortadoptere mit barn. Det siger nok en del om HVOR umulige forhold mange kvinder i fattige lande lever under, at der overhovedet er nogen, der ser adoption som den eneste eller den bedste udvej. 

Ups, jeg ville heller ikke sammenlign at give et barn til adoption og så at være rugmor! Det var bare efter at have læst tråden med argumenter for hvorfor kvinder ikke har lyst til at bortadoptere deres barn væk, at jeg kom til at tænke på rugemødre. Så det var en tankerække, ikke ment som en sammenligning!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.