Flødebolle-cupcakes :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. april 2012

Mette.

Tullen85 skriver:

Hvor ser de lækre ud.. Det er bare godt med flødeboller ovenpå, lavede jeg også for leden, og skummet holder faktisk rigtig fint formen så man kan bare bruge det i stedet for smørcreme..

Tusind tak.

De er virkelig gode, og jeg blev også meget overrasket over hvor godt det holder formen, selvom man dypper dem i varm chokolade. Er det bare sådan en alm. flødebolle skum du afprøvede på de der andre cupcakes du smed opskrift ind af den anden dag? Og kunne man også bage det?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. april 2012

Mette.

Flødebolle cupcakes

Ingredienser (ca. 20 stk.)

200 gram mel

40 gram usødet kakao

280 gram sukker

3 tsk. Bagepulver

80 gram blødt smør

4 dl letmælk

2 æg

2 tsk. Vaniljesukker

100 gram hakket mørk chokolade

Flødebolle fyld

60 gram vand

150 gram sukker

80 gram glukose sirup

1 stang vanilje

100 gram pasteuriserede æggehvide

2 spsk. Sukker

200 gram chokolade

Fremgangsmåde

Flødebolle massen laves først, og stilles på køl. Vand, sukker, vaniljesukker og glukose koges uden låg i 20 minutter. Æggehviderne piskes næsten stive med 2 spsk. Sukker. Sukkermassen hældes langsomt over i  æggehvidemassen under piskning. Pisk i ca. 8 minutter, til massen tyknes og den føles ”god”. Massen fyldes i en sprøjtepose og kommer på køl.

Ovnen tændes på 170 grader. Blødt smør, sukker, mel, kakao og bagepulver indtil alt er blandet. Pisk mælk, æg og vaniljesukker sammen i en anden skål og bland de to skåle sammen. Pisk videre indtil konsistensen er glat og ensartet. Vend den hakkede chokolade i dejen. Fyld dejen i forme 2/3 dele fuld, da dejen hæver meget.

Bages i 20-25 minutter hvorefter de afkøles og flødebollemassen sprøjtes på. Dyb kagerne i smeltet chokolade og kom dem i køleskabet.

Anmeld

16. april 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79

Også er den opskrift lige kommet på listen over ting jeg bare må prøve at bage!! Vh stine

Anmeld

16. april 2012

Mette.

StineW79 skriver:

Også er den opskrift lige kommet på listen over ting jeg bare må prøve at bage!! Vh stine

Det er virkelig også værd at prøve. De er vildt gode!

Jeg vil bare anbefale at bruge en rigtig god mørk chokolade til overtræk på flødebollerne, så er de klart bedst, frem for med alm. kogechokolade på.

Anmeld

16. april 2012

SHERO

Mette. skriver:

Tusind tak.

De er virkelig gode, og jeg blev også meget overrasket over hvor godt det holder formen, selvom man dypper dem i varm chokolade. Er det bare sådan en alm. flødebolle skum du afprøvede på de der andre cupcakes du smed opskrift ind af den anden dag? Og kunne man også bage det?

Jahh den ligner meget, tror dog ikke der var vand i min.. men gør nok ikke den store forskel. Men ja det var den martha steward kalder 7 min. frosting.. Prøvede efterfølgende at lave den uden at koge den, og bare piske æggehvider stive og så putte alm. sukker og vanilie og den smagte faktisk ligesådan og holdte formen ligeså godt, sukkeren bliver opløst så der er ingen forskel ud over den er meget lettere at lave.. Og den kan også komme i ovnen.

Men ikke for varmt så smelter den lidt inden i så 100 grader eller sådan noget..

Anmeld

16. april 2012

HeidiØ

Mette. skriver:

Ja, de er simpelthen super gode men de ligger virkelig tungt i maven. 

Ja, hun havde dem og så sådan nogle med, med lidt flydende lemon indeni (kan ikke huske hvad hun kaldte det) - Der er jeg glad for jeg ventede med fødebollen til sidst

Anmeld

16. april 2012

Mette.

Tullen85 skriver:

Jahh den ligner meget, tror dog ikke der var vand i min.. men gør nok ikke den store forskel. Men ja det var den martha steward kalder 7 min. frosting.. Prøvede efterfølgende at lave den uden at koge den, og bare piske æggehvider stive og så putte alm. sukker og vanilie og den smagte faktisk ligesådan og holdte formen ligeså godt, sukkeren bliver opløst så der er ingen forskel ud over den er meget lettere at lave.. Og den kan også komme i ovnen.

Men ikke for varmt så smelter den lidt inden i så 100 grader eller sådan noget..

Ah okay, tak for tips. Jeg vil klart afprøve det og fedt man kan lave den der 7 minutes uden at koge den, det gør det virkelig meget nemmere.

Jeg må have afprøvet de der vanilje med hindbær, de ser virkelig lækre ud!

Anmeld

16. april 2012

Mette.

HeidiØ skriver:

Ja, hun havde dem og så sådan nogle med, med lidt flydende lemon indeni (kan ikke huske hvad hun kaldte det) - Der er jeg glad for jeg ventede med fødebollen til sidst

Mmm, det lyder ellers super lækkert men også ret tungt. Men hva, det er jo hele pointen med kager.

Anmeld

16. april 2012

HeidiØ

Mette. skriver:

Mmm, det lyder ellers super lækkert men også ret tungt. Men hva, det er jo hele pointen med kager.

haha netop

Anmeld

16. april 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79
Mette. skriver:

Det er virkelig også værd at prøve. De er vildt gode!

Jeg vil bare anbefale at bruge en rigtig god mørk chokolade til overtræk på flødebollerne, så er de klart bedst, frem for med alm. kogechokolade på.

Her med noteret! 

Tror næsten jeg har tager et par kilo på efter jeg har opdaget baby's kageklub! 

Faktisk var det søgen efter en kageopskrift der ledte mig til baby. Dk! Vh stine

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.