Ja, for pokker det er svært nogle gange. Har Simon på knap 21 mdr, og han kan være noget af en prøvelse

Kender alt til det der med at han gør noget han ikke må, og når jeg skælder ham ud, så griner han mig op i fjæset... Og han har revet i mit hår, slået og bidt... Synes især det var rigtig svært i starten, og at det bliver nemmere med tiden. Nu, når han gør "uartige" ting, så siger jeg nej(!) og fjerner ham fra tingen, eller hvis han f.eks. kaster med maden ved spisebordet, tager jeg ham væk og sætter ham på gulvet med ryggen til os andre. Så hyler han - og det får han lov til ½-1 minut, og så tager jeg ham op og trøster. Nogle gange hjælper det også bare at sige Nej! Det er jo lidt forskelligt.
Jeg synes man kan føle sig som en rigtig ond forældre der skælder ud, men prøver at se på det på den måde, at hvis jeg ikke gør det, så bliver han en møgunge - så det er jo til alles bedste.
Det kører meget i perioder det der med at han kaster sig på gulvet og hyler mens han tramper i gulvet med fødderne. Når han får sådanne anfald, så får han altså bare lov at ligge der og skabe sig, for han er jo bare sur over han f.eks. ikke må rulle sig ind i gardinerne, tømme skufferne for mel og havregryn, hamre fjernbetjeningen i sofabordet mv. Det er jo virkelig en alder hvor der skal testes grænser, men man er altså dén der skal sætte de grænser. Det kan være skide hårdt, men det er altså nødvendigt. Men på den anden side - hvis man er træt af at skælde ud - så må man vælge sine kampe. Jeg indrømmer, at nogle gange, hvis han gør noget der ikke ligefrem skader nogen eller noget, men som han principielt ikke må, så kan jeg godt lade som om jeg ikke ser det - for så er jeg fri for at skælde ud over det. Og på den måde kan det også blive uinteressant overfor barnet, hvis jeg ikke siger noget til det...
Nå, det blev en længere smøre, og jeg er absolut ikke pædagog, så aner ikke rigtigt hvad jeg taler om. Men det er i hvert fald dette som mine erfaringer fortæller mig..
Lise - mor til verdens uartigste dejligste dreng