Jeg tror ikke, at det er helt usædvanligt.
Rigtig mange unger har vel større eller mindre grad af den slags.
Vores datter har ikke været så ekstrem som det, du beskriver, men hun har absolut sine ideer om, hvad hun ikke kan lide at spise.
Nogen ting har vi fået hende lidt i gang på. Paprika f eks. Det kom efter, at hun mange gange havde hjulpet mig med at skære den i terninger, når vi lavede mad. Jeg lod, som om jeg ikke så noget, når hun stak lidt i munden. De første mange gange blev det spyttet ud igen med det samme. Men efterhånden vænnede hun sig til smagen. Det har taget lang tid, men nu spiser hun det gerne.
Og så fandt vi ud af, at det fungerede at have taco til middag nogen gange. Hun elskede, at alle tingene lå opskåret separat i hver sin skål, og hun kunne helt selv vælge, hvad som skulle på hendes tallerken. Ingen kommentarer fra os uanset, hvad hun valgte/ikke valgte. Så kunne hun pludselig godt spise agurk alligevel...
Nogen gange snød jeg også lidt og blendede kogte grøntsager med i sovsen...
Nu er hun fire år, og er begyndt at spise flere ting igen. Selv kød er begyndt at glide ned frivilligt. Vi har prøvet at give alt dette med mad, hun ikke ville spise, mindst mulig opmærksomhed ved middagsbordet.
En ting, som mærkelig nok har virket, er at øse en MEGET lille portion med alt op (f eks 1-2 bidder af de forskellige ting på bordet), og så er kravet at den mad skal spises op. Det kan hun overskue, og så føler hun det som en stor sejer, at hun har været rigtig dygtig og spist op. Nogen gange beder hun så om mere mad bagefter, andre gange ikke. Men dermed har hun også klaret at spise enkelte små ting, som hun normalt ikke ville have rørt.
Vi snakker også lidt ved bordet om, hvorfor kroppen trænger forskellig slags mad. For at vokse, og så man får energi til at løbe og hoppe og lege og tænke osv. Jeg tror, at det er vigtig, at de forstår lidt af, hvorfor man kræver, at de skal spise forskellige ting.
Jeg tror, meget sagte tilvænning og overskuelige mål måske kan hjælpe.
for at hun efterhånden finder ud af, at det kan være ok at spise flere ting.