Til jer der har børn i børnehaven....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

668 visninger
6 svar
0 synes godt om
28. marts 2012

Linea

Hejsa

Jeg har en datter på 2 år, og vi skal snart til endeligt at finde ud af, hvor vi ønsker, hun skal starte i børnehave om et års tid. Vi er RIGTIG glade for at have hende i dagpleje, hos hendes søde, rare, stabile og dygtige dagplejemor og vi sætter stor pris på, at de hver dag er ude på den nærliggende legeplads, i anlægget og fodre ænder, på besøg hos andre dagplejere eller i legestue. 

Een af mine største bekymringer vedr. børnehavelivet er, at børnene ikke kommer ret meget ud i perioder og derudover, at det er meget småt med bemandingen set i forhold til det enkelte barn. Jeg synes hele tidem man hører kritisable ting i forhold til det ovenstående, og det gør mig lidt trist. 

Men hvad er jeres erfaringer med børnehaven, og den måde den fungerer på ? Og hvordan oplevede I overgangen fra dagpleje/vuggestue til børnehaven?

På forhånd mange tak for hjælpen

Mange hilsner Line

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. marts 2012

trunte89

Det er self en stor omvæltning at gå fra dp til børnehave! I vores børnehave er de ude stortset hver dag. De er på stuerne om formiddagen, og går ud når de har spist frokost. De er ude til de skal spise eftermiddagsmad ( hvis der er godt vejr spiser de også eftermiddagsmad ude ) det er ikke så ofte igen de er ude at gå! Det er lidt ærgeligt synes jeg.
Mht bemandingen er det lidt sløjt nogle gange synes jeg!
I øjeblikket er de ofte to 19 årige (en studerende og en vikar) på stuen til 23 børn. Nogle gange om eftermiddagen er der en pædagog til 13-15 børn. Der kan være godt gang i den!
MEN når det er sagt, så er jeg ganske godt tilfreds med min datters børnehave. Det virker til, at både personale og børn trives!
Overgangen fra dp til bh gik overraskende godt, og har absolut været en god oplevelse for min datter. På trods af, at hun er meget genert og tilbageholdende.

Anmeld

29. marts 2012

Ciss

Linea skriver:

Hejsa

Jeg har en datter på 2 år, og vi skal snart til endeligt at finde ud af, hvor vi ønsker, hun skal starte i børnehave om et års tid. Vi er RIGTIG glade for at have hende i dagpleje, hos hendes søde, rare, stabile og dygtige dagplejemor og vi sætter stor pris på, at de hver dag er ude på den nærliggende legeplads, i anlægget og fodre ænder, på besøg hos andre dagplejere eller i legestue. 

Een af mine største bekymringer vedr. børnehavelivet er, at børnene ikke kommer ret meget ud i perioder og derudover, at det er meget småt med bemandingen set i forhold til det enkelte barn. Jeg synes hele tidem man hører kritisable ting i forhold til det ovenstående, og det gør mig lidt trist. 

Men hvad er jeres erfaringer med børnehaven, og den måde den fungerer på ? Og hvordan oplevede I overgangen fra dagpleje/vuggestue til børnehaven?

Mange hilsner Line

Min datter gik i en integreret institution, så da hun skulle begynde i børnehave pakkede hun selv sin kurv og bar den over på den nye afdeling. - og døren til vuggestuen stod åben for hende, så hun var stadig tilbage på besøg i den første tid. Nemt og trygt!

Generelt er vi rigtig glade for hendes børnehave. Hvis der er ting, som vi reagerer på eller ikke synes fungerer, er de åbne for at snakke om det, og vi mærker, at de virkelig gør en stor indsats for, at børnene skal trives og udvikle sig osv. Bortset fra i ekstrem-vejr er de ude hver dag, ofte på tur, f eks for at fiske, samle materialer i skoven, lave isskulpturer (i frostvejr...), se på både ved havnen, lede efter julenissen (det var før jul, selvfølgelig ) osv osv osv. Jeg synes faktisk, at de er mere ude og på tur nu, end da hun gik i vuggestuen.

Jeg tror, rigtig meget er afhængig af, hvilke voksne som arbejder der. Ikke lad dig skræmme af skræk-historierne. Der er rigtig mange gode steder også! Du kan jo bede om at komme og se børnehaven på forhånd. Så får du snakket med de voksne og kan danne dig et indtryk af, hvem de er, og hvordan de gør ting. Det er lidt forskelligt fra sted til sted.

Lykke til med overgangen. Det skal nok gå godt!

Anmeld

29. marts 2012

hekran

Linea skriver:

Hejsa

Mange hilsner Line

Min ældste dreng har gået i børnehave i snart to år. Han gik i børnehave inden, så omvæltningen var ikke så stor igen. Den største udfordring var, at vi flyttede fra Færøerne til Danmark og at han ikke kunne tale dansk Han forstod alt, hvad de sagde til ham, men kunne ikke selv tale det (han far en dansk). Efter to måneder var han flydende på dansk og han ELSKER sin børnehave.

Vores lille dreng starter i børnehave om en måned og han tripper efter at komme afsted. De har været på besøg nogle gange og han er også med at hente storebror, så han kender mange af børnene. Alle pædagogerne kender ham. Han glæææææder sig SÅ meget til at starte og det hjælper rigtig meget, at han skal afsted samtidig som hans bedste legekammerat fra dagplejen. Jeg er helt tryg ved det.

Vores lille pige går i dagpleje og kommer til at gøre det et par år endnu, men jeg håber, at hun bliver lige så spændt og klar til børnehave som hendes brødre har været.

Nej, der mangler måske noget af den hjemlige hygge, men de får klart flere udfordringer i børnehaven og det tror jeg de er klar til

Anmeld

29. marts 2012

Karo

Linea skriver:

Hejsa

Mange hilsner Line

I den børnehave min søn er i er de meget ude. Lige så snart vejret er til det kommer de ud på legepladsen og de er også gode til at tage på ture med børnene.

Det er rigtigt at bemandingen er mindre, men der sker altså også en del med børnene når de kommer i børnehave. De bliver mere selvstændige og har ikke behov for voksne på samme måde som i vuggestuen. I den børnehave min søn er i er der altid voksne til stede, om de er på legepladsen eller indendørs. Så sker der noget (nogen der falder/ kommer op og skændes osv.) så ser de det og træder til. De laver da også ting med børnene på stuen. De holder samlinger og laver kreative ting i grupper med dem. Derudover deler de børnene ind i aldre så de har 3 grupper (lille, mellem og storegruppen) og så laver de ting med grupperne som er alders svarende. Men der er selvfølgelig også meget fri leg.

Overgangen syndes jeg gik fint. I starten havde Marcus meget behov for en voksen og det havde de resurser til. Langsomt begyndte han at løsrive sig fra de voksne og idag (han er 3 1/2) har han ikke længere dette voksent behov.

Vi er rigtig glade for vores børnehave og vi kan se at Marcus også er. Det er sket meget med ham siden han er rykket. Han er blevet større og kan og vil mere selv. Når det så er sagt vil jeg sige at jeg havde de samme bekymringer som dig inden han rykkede. Men heldigvis var der ikke nogen grundt til at være bekymret

Anmeld

29. marts 2012

chael

Altså min ældste gik i dagpleje og overgangen for hende var hård.

Nu mellemste gik i vuggestue, integreret, og man kunne intet mærke på overgangen.

Børnehave livet er barsk. De bliver rustet godt.

Men jeg vi nu alligevel sige at vi har været glade for vores børnehave. De er måske ikke ude i sne og slud HVER dag, men ud kommer de altså, også selvom det er vinter, regner osv.

Ja der spares meget, men altså, der bliver der jo allevegne.

Hvad er alternativet?? Dit barn kan jo ikke blive i dagplejen til det skal i skole! Vil du så holde det hjemme?

De bliver jo gjort klar til skole også, i børnehaven, ihvertfald det hvor min datter går

*Camilla

Anmeld

29. marts 2012

Plysbjørnen

Linea skriver:

Hejsa

Mange hilsner Line

Ja bemandingen er lidt småt i vores er de 3 voksne til ca 20 børn, men du skal tænke på at nogen af børnene er så at de ikke har helt samme behov for en voksen som de små...

Her er de ude flere gange om dagen, også selvom det regner og sner...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.