Linea skriver:
Hejsa
Jeg har en datter på 2 år, og vi skal snart til endeligt at finde ud af, hvor vi ønsker, hun skal starte i børnehave om et års tid. Vi er RIGTIG glade for at have hende i dagpleje, hos hendes søde, rare, stabile og dygtige dagplejemor og vi sætter stor pris på, at de hver dag er ude på den nærliggende legeplads, i anlægget og fodre ænder, på besøg hos andre dagplejere eller i legestue.
Een af mine største bekymringer vedr. børnehavelivet er, at børnene ikke kommer ret meget ud i perioder og derudover, at det er meget småt med bemandingen set i forhold til det enkelte barn. Jeg synes hele tidem man hører kritisable ting i forhold til det ovenstående, og det gør mig lidt trist.
Men hvad er jeres erfaringer med børnehaven, og den måde den fungerer på ? Og hvordan oplevede I overgangen fra dagpleje/vuggestue til børnehaven?
På forhånd mange tak for hjælpen
Mange hilsner Line
Min datter gik i en integreret institution, så da hun skulle begynde i børnehave pakkede hun selv sin kurv og bar den over på den nye afdeling. - og døren til vuggestuen stod åben for hende, så hun var stadig tilbage på besøg i den første tid. Nemt og trygt!
Generelt er vi rigtig glade for hendes børnehave. Hvis der er ting, som vi reagerer på eller ikke synes fungerer, er de åbne for at snakke om det, og vi mærker, at de virkelig gør en stor indsats for, at børnene skal trives og udvikle sig osv. Bortset fra i ekstrem-vejr er de ude hver dag, ofte på tur, f eks for at fiske, samle materialer i skoven, lave isskulpturer (i frostvejr...), se på både ved havnen, lede efter julenissen (det var før jul, selvfølgelig
) osv osv osv. Jeg synes faktisk, at de er mere ude og på tur nu, end da hun gik i vuggestuen.
Jeg tror, rigtig meget er afhængig af, hvilke voksne som arbejder der. Ikke lad dig skræmme af skræk-historierne. Der er rigtig mange gode steder også! Du kan jo bede om at komme og se børnehaven på forhånd. Så får du snakket med de voksne og kan danne dig et indtryk af, hvem de er, og hvordan de gør ting. Det er lidt forskelligt fra sted til sted.
Lykke til med overgangen. Det skal nok gå godt!