10 mdr og vil ikke sove om aftenen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.518 visninger
2 svar
0 synes godt om
26. marts 2012

Anonym trådstarter

Hej..

Jeg står i et meget stort problem jeg efterhånden ikke kan se mig selv ud af mere, jeg syntes jeg har prøvet alt og intet hjælper..

Min dreng på 10 mdr sover stadig ikke igennem og har endnu ikke gjort det siden han blev født, nu er han også begyndt at skeje helt ud om aftenen når han bliver lagt ind for at putte, han skriger og skriger, jeg prøvet at gå ind flere gange, nusser ham, synger, ser om han er sulten osv osv men intet hjælper.. Jeg har prøvet lade ham ligge lidt også gået ind igen men stadig uden held.

I løbet af dagen sover han i hans barnevogn udenfor hvor han falder hurtig i søvn, ved at blive vugget i et par minutter, men natten er et sandt helved..

Når han så langt om længe falder i søvn sover han nogle timer også går det ellers los igen.. Førhen vågnede han flere gange om natten fordi han var sulten og faldt hurtig i søvn igen men nu vi han bare ingenting.. Har prøvet vælling og at give ham grød inden han skal sove men stadig uden held..

Han er SÅ træt men vil bare ikke overgive sig..
Jeg aner snart ikke hvad jeg skal gøre mere, skal starte på job lige om lidt og kan da ikke hænge sammen til en alm arbejdsdag hvis hans søvn bliver ved at være sådan..

Det skal lige siges han ellers er en meget smilende og glad dreng som kun er sur når han skal putte...
Hjælp modtages med kys-hånd

Spørger gerne hvis jeg mangler noget..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. marts 2012

K&S

Anonym skriver:

Hej..

Jeg står i et meget stort problem jeg efterhånden ikke kan se mig selv ud af mere, jeg syntes jeg har prøvet alt og intet hjælper..

Min dreng på 10 mdr sover stadig ikke igennem og har endnu ikke gjort det siden han blev født, nu er han også begyndt at skeje helt ud om aftenen når han bliver lagt ind for at putte, han skriger og skriger, jeg prøvet at gå ind flere gange, nusser ham, synger, ser om han er sulten osv osv men intet hjælper.. Jeg har prøvet lade ham ligge lidt også gået ind igen men stadig uden held.

I løbet af dagen sover han i hans barnevogn udenfor hvor han falder hurtig i søvn, ved at blive vugget i et par minutter, men natten er et sandt helved..

Når han så langt om længe falder i søvn sover han nogle timer også går det ellers los igen.. Førhen vågnede han flere gange om natten fordi han var sulten og faldt hurtig i søvn igen men nu vi han bare ingenting.. Har prøvet vælling og at give ham grød inden han skal sove men stadig uden held..

Han er SÅ træt men vil bare ikke overgive sig..
Jeg aner snart ikke hvad jeg skal gøre mere, skal starte på job lige om lidt og kan da ikke hænge sammen til en alm arbejdsdag hvis hans søvn bliver ved at være sådan..

Det skal lige siges han ellers er en meget smilende og glad dreng som kun er sur når han skal putte...
Hjælp modtages med kys-hånd

Spørger gerne hvis jeg mangler noget..

Har I fået tjekket hans ører? Anton sov heller ikke igennem og vågnede tit i skrig og var dybt ulykkelig og utrøstelig, indtil han fik lagt dræn - det viste sig, at han havde undertryk, væske og nedsat hørelse på begge ører :-(

Anmeld

26. marts 2012

Gaia

Tror du prøver for mange ting, når han ikke vil sove. . Prøv at vælg et fast ritual i bruger hver aften ved sengetid. Feks.nattøj på, børste tænder, give flaske ( hvis han får det) sig godnat til bamserne og derefter give sut og så i seng. Når han så skriger op så vent først 1 min. Gå ind få ham til at falde til ro evt. Lige tage op og kram? Eller ae ham på kinden. Tal dæmpet og sig f.eks. Det er nat nu, du skal sove. Hold lyset slukket. Gå derefter ud af værelset. Begynder han igen at skrige, venter du 3 min. Går ind og aer igen på kinden ( kortvarigt) siger: det er nat nu du skal sove. Gå derefter ud igen. Skriger han igen så gå ind efter 5 min og gentag det samme. De efterfølgende gange går su ind hvert 5 min. Indtil han sover. På den måde ved han du er der, men du underholder ikke dvs. Synger sange, snakker unødigt med ham, tager ham op osv. Til sidst vil han finde ud af, at du gør de samme ting og at han ikke kommer op. Dette giver ro og tryghed til at falde i søvn.

Er det seperationsangst og han græder trøstesløs når du går, må du sætte dig ind på gulvet ved hans seng og holde ham i hånden. Evt. Ae den eller lig en hånd på brystet af ham. Sætter han sig op, lægger du ham bare stille og roligt ned og sætter dig ved ham. Når han så er faldet til ro og sver kan du liste ud. De efterfølgende dage kan du så gradvist afkorte dit ophold hos ham og rykke dig længere og længere væk fra sengen, for til sidst måske bare at stå i døren. Evt. Nyn en stille melodi, men det skal være den samme hver aften og uden underholdning. Hvis han vågner mere af det, skal du stoppe. Husk lyset skal være slukket hele tiden. Evt. Ha en vågelampe inde på værelset, så det er knapt så mørkt. 

Jeg tænker din søn skal genfinde trygheden i at sove selv. Dette gøres bedst hvis du tror på det. Altså hvis du tror på, at det er ligeså naturligt at sove selv som det er at spise med kniv og gaffel. Han skal mærke at du tror på det. Ofte når vi køres så langt ud, begynder vi at tvivle på egne evner og blive usikre fordi vi prøver en madse forskelligt og intet virker. Vi skal virke sikre og tro på at når vi siger: du skal sove. At så er det også det rigtige og at vi godt kan klare det. Han mærker din usikkerhed og bliver derved i tvivl om du mener det. Hvilket giver problemer med søvnen. Grunden til at han om dagen kan sove, er at der tror du på det, hvilket er nemmere når man ikke selv er træt og har overskud. Vågner han om natten gentages de samme ritualer som i har valgt. Så lav alting i ritualer, rutiner og klokkeslæt. 

Håber du kan bruge mit svar og at din søn snart vil sove igen. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.