Altså herhjemme formulere ungerne det ikke helt sådan hvorfor de også kan få et andet svar. Her har vores drenge det med at sige de er sultne når de kommer hjem, og når så jeg svarer at jeg da gerne smører en rugbrødsmad til dem, får jeg typisk svaret "nej tak, jeg har lyst til slik/popcorn/etc." hvortil de for at vide at så er de ikke sultne men sliksultne og at der ikke er mulighed for slik i dag/ lige nu, men muligheden for rugbrød er der stadig. De store er blevet gode til at acceptere den besked, men vores yngste som også er knap 3½år er i perioder noget mere ihærdig og prøver sig løbende både med "jeg vil have popcorn", jeg vil have slik i min bumle (sådan en pez-dispenser), "jeg vil have slik", "må jeg få en is" eller "jeg vil have chokolade". og mit svar variere fra fast nej, til jeg vil gerne have at du spiser noget ordentlig mad i stedet.Egentlig utroligt så godt han lige pludselig kan formulere sig når det gælder den slags
For mig er det vigtigt at de kan skelne mellem den lille lækkersult og den rigtige sult
hvorfor de også får en kort forklaring og tilbud om rigtig mad istedet.
Vi herhjemme er hverken sukker eller fedt forskrækkede... næsten tværtimod
men der er stadig grænser for hvor meget og hvor ofte... vi har dog heller ikke en descideret slikdag som mange andre har.
Her har vi så heller ikke den store kamp ved aftensmads bordet, for vi er overbevist om at ungerne nok skal spise når de er sultne, og jeg tror ikke på at belønninger for at spise er en holdbar løsning
Vores drenge har alle haft perioder hvor de spiser mindre end i andre perioder... det samme gælder også for mig selv som voksen...og vil da sige at vores drenge altid har fået ros for deres vægtkurve når de har været til læge, sundhedplejerske (både ved spæd og nu i skole). Hverken for lidt eller for meget.
Det blev vidst en lidt rodet omgang, men tror nu det er ganske normalt og bare endnu en måde at prøve grænser af, hvilket de jo gør en del i den alder

Qnuz
Anmeld