Hvad spiser man og hvad spiser man ikke?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14.852 visninger
22 svar
0 synes godt om
2. april 2009

MorTilSnartFire <3

Hej alle derude
Jeg har lige skiftet læge og der er ferielukker helt indtil den 14.! Så jeg kan ikke spørge ham, så ville jeg høre om I kunne hjælpe mig lidt på vej

Er det ligegyldigt hvad man spiser eller er der "regler" om hvad man må spise og ikke må spise? Jeg har spist sundt siden jeg fandt ud af jeg var gravid, men jeg ved faktisk ikke noget om det???
Jeg ved man ikke må drikke alkohol eller koffein.. Og ikke spise lakrids

Det er vidst det jeg ved.. Kan I hjælpe mig? På forhånd tak

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. april 2009

LineD

Man må ikke, spise levertran (de der tran piller der smører ledene og giver flot hår) Det var det der virkelig undrede mig som jeg fik at vide...
Ellers sådan nogle ting som er rå og upastauriseret og sådan er heller ikke for godt

Men som du selv siger, sund kost og godt med væske

Anmeld

2. april 2009

MorTilSnartFire <3

LineD skriver:

Man må ikke, spise levertran (de der tran piller der smører ledene og giver flot hår) Det var det der virkelig undrede mig som jeg fik at vide...
Ellers sådan nogle ting som er rå og upastauriseret og sådan er heller ikke for godt

Men som du selv siger, sund kost og godt med væske

okay, super Jeg er meget kræsen i forvejen, så det bliver ikke noget problem at holde mig væk fra det.. Men hvad med det jeg skal spise? Jeg spiser fx ikke fisk eller særligt meget kød generet..

Anmeld

2. april 2009

Rikke, Liam & Linus

Du må gerne indtage koffein. Men i små mængder (en kop kaffe om dagen skulle ikke kunne skade nogle steder), husk der også er koffein i megen sodavand.

Du skal passe på med at spise rå fisk f.eks. sushi. Da der kan være bakterier i der ikke er så gode for baby.
Hvis du spiser ost, så sørg for at den er pastueriseret, og pas på med gorgonzola og skimmelost.
Selvfølgelig skal man heller ikke proppe sig med slik, sukker og kager dagen lang. Men det er jo det samme om man er gravid eller ej.

Og så vær ekstra opmærksom når du laver mad med kylling, æg og råt kød. Da der kan være salmonella etc. Vask hænder ofte.

Ellers så sørg for at få en varieret kost. Og drik masser af væske (vand, juice, grøn the), mindst 9 glas om dagen.

Husk folsyren! Og evt. ekstra calsium(kalk) hvis du ikke drikker så meget mælk.

Det var vist alt jeg kunne komme på.

Rikke - der har lavet grundig research da hun selv blev gravid

Anmeld

2. april 2009

LineD

Jamen, du kan tage en gravitamin hver dag. Så er du dækket godt ind OG EN ½ liter mælk om dagen eller en kalk pille...

Og så er der jo de proteiner i kød og fisk, dem kan man jo få gennem bønner, tofu osv. Jeg er heller ikke en stor kødspiser, og slet ikke fisk!

Anmeld

2. april 2009

Rikke, Liam & Linus

Sabrina17 skriver:

okay, super Jeg er meget kræsen i forvejen, så det bliver ikke noget problem at holde mig væk fra det.. Men hvad med det jeg skal spise? Jeg spiser fx ikke fisk eller særligt meget kød generet..

Mht. at du ikke spiser så meget kød. Man kan få protein på mange måder. Gå i en helsekost forretning og prøv dig frem med forskellige bønner, kikærter etc. og evt. tofu.

Eller køb en vegetar-kogebog og find inspiration der.

Anmeld

2. april 2009

MorTilSnartFire <3

RikkeØ skriver:

Du må gerne indtage koffein. Men i små mængder (en kop kaffe om dagen skulle ikke kunne skade nogle steder), husk der også er koffein i megen sodavand.

Du skal passe på med at spise rå fisk f.eks. sushi. Da der kan være bakterier i der ikke er så gode for baby.
Hvis du spiser ost, så sørg for at den er pastueriseret, og pas på med gorgonzola og skimmelost.
Selvfølgelig skal man heller ikke proppe sig med slik, sukker og kager dagen lang. Men det er jo det samme om man er gravid eller ej.

Og så vær ekstra opmærksom når du laver mad med kylling, æg og råt kød. Da der kan være salmonella etc. Vask hænder ofte.

Ellers så sørg for at få en varieret kost. Og drik masser af væske (vand, juice, grøn the), mindst 9 glas om dagen.

Husk folsyren! Og evt. ekstra calsium(kalk) hvis du ikke drikker så meget mælk.

Det var vist alt jeg kunne komme på.

Rikke - der har lavet grundig research da hun selv blev gravid

Mange tak Rikke
Jeg drikker ikke mælk, så jeg må nok hellere få fat i nogle kalk piller.. Jeg tager Gravilitets vitamin piller agtigt.. Tror de hedder Gravita.. Og fiskeolie, da jeg heller ikke spiser fisk

Anmeld

2. april 2009

MorTilSnartFire <3

RikkeØ skriver:

Mht. at du ikke spiser så meget kød. Man kan få protein på mange måder. Gå i en helsekost forretning og prøv dig frem med forskellige bønner, kikærter etc. og evt. tofu.

Eller køb en vegetar-kogebog og find inspiration der.

Tror lige jeg skal have fat i sådan en kogebog

Anmeld

2. april 2009

Rikke, Liam & Linus

Sabrina17 skriver:

Mange tak Rikke
Jeg drikker ikke mælk, så jeg må nok hellere få fat i nogle kalk piller.. Jeg tager Gravilitets vitamin piller agtigt.. Tror de hedder Gravita.. Og fiskeolie, da jeg heller ikke spiser fisk

Der er noget med at der kan være for meget kviksølv i omega3 pillerne, så dem skal man vist passe lidt på med.
Men der findes nogle hvor tungmetallerne er fjernet.
Spørg på apoteket hvis det er

Men ellers så er makrel en rigtig god fisk at spise når man er gravid. Så hvis du kan lide makrel i tomat så spis det en gang imellem.

Anmeld

2. april 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Du kan også læse lidt om livsstil under graviditeten i vores videnssektion her

Mvh
Karoline

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.