Vil ikke lave i bleen.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. marts 2012

modesty

Amandas-mor skriver:

Vi begyndte med Amanda her da hun var 1 år fordi det først var der vi fandt ud af at man kunne gøre det så tidligt. Hvis jeg får et barn mere engang så vil jeg køre eliminations kommunikation fra start.

Med Amanda gjorde vi det at vi satte hende på potten efter  hvert bleskift og så gav hende noget legetøj og en bog som hun kun har på potten og som derfor er specielle for hende  Skulle barnet vise at det er ked af at sidde der skal det straks tages op og man må prøve igen ved næste bleskift. Det må ikke blive forbundet med noget slemt for barnet. Vi gjorde også det at vi lærte os Amandas mønster at kende. Generelt kan man sige at de fleste børn skal tisse når de vågner efter en lur og skal enten tisse eller lave efter de har spist. Men man må lære barnets individuelle mønster at kende når det opstår (ved  ikke hvor meget fast føde din søn får endnu, men når har spiser helt fast føde vil der i alt fald nok komme et mønster).

For Amandas vedkommende ved jeg hvornår på dagen hun typisk skal lave og så sætter jeg hende på potten på det tidspunkt så hun kan lave der. Ligeledes kommer hun på potten efter bleskift, før hun skal i bad, efter hendes middagslur og når hun vågner om morgenen. Hun kommer også på potten hvis jeg kan se på hende at hun skal i løbet af dagen  Det er nemmere at lære mønstret for hvornår de skal lave end for hvornår de skal tisse og det er også sværere at se hvornår de tisser syntes jeg. Dog vil jeg sige at det er blevet lettere efter at vi er skiftet til stofbleer, for der kan man straks lugte når de har tisset og det gør at man bliver mere opmærksom på mønstret

Jeg kan ikke tilføje i mit andet indlæg længere, så her kommer lige et ekstra spørgsmål: Hvad gør I når I er ude hos venner eller i byen o.s.v. på det tidspunkt hun skal lave stort? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. marts 2012

Tona

modesty skriver:

En af mine veninder har kørt elimination communication med sin søn siden han var 3 måneder. Han har ikke haft ble på siden, og er nu lidt over et år. Jeg var sikker på at det ville jeg også gøre med min dreng ret hurtigt, men må indrømme her ved 5 mdr. at jeg simpelthen ikke orker det! Hæhæh.

Men - jeg kunne sagtens finde på at gå i gang med sådan en model som du snakker om, måske når han begynder at kunne kravle/sidde selv. Hvor lang tid tog det jer at få hende til at fatte hvad potten skulle bruges til, og lave i den?

EDIT: Nåh ja, jeg glemte en af de store grunde til at jeg ikke er gået i gang med det: Hvad fan**n gør man når barnet starter i institution?? Får I personalet med på den?

Mit råd til dig ville være at begynde nu. Det kommer til at gå meget lettere end hvis du venter til dit barn er 1 år. Men hvis du venter, så er det bedst at forsøge ved 6 mdr. eller ved 1 år har jeg læst.

Men du kan jo gøre det at du kører sådan en form for "eliminations kommunikation light" hvor dit barn stadig har ble på og du bare sætter det på potten nogle gange dagligt. Hvis du fx ved at dit barn typisk laver i bleen på et eller andet tidspunkt i løbet af dagen kan du starte med at sætte det på potten der og så måske kun gøre det den ene gang om dagen hvis det andet er for overvældende. Alene det at dit barn allerede nu ser hvad potten er til vil gøre det lettere for dig hvis du senere vil gøre som mig når dit barn er omkring 1 år

Vi var så heldige at vores start på potte ramlede sammen med at Amanda lige var parat til at indoptage den læring, så første gang jeg placerede hende på potten gik der 2 min og så lavede hun både det ene og det andet. Jeg var så stolt jeg havde lyst til at sætte et flag i det og tage et foto nærmest jo  

Ang. instituation, så vil mange dp gerne gå med til at sætte barnet på potte 1-2 gange dgl., især hvis de har andre børn, der også sidder på potte. Hvis instituationen ikke vil, så må man jo bare leve med det og så sætte barnet på potte derhjemme. Det er stadig god læring for barnet.

Det er vigtigt at understrege at det her handler ikke om at pace barnet til at blive renligt så hurtigt som muligt overhovedet. Det handler om at give dem muligheden for at undgå at have en lorteble på fordi det er rarere for alle parter og især barnet at lave i potten i stedet

Anmeld

12. marts 2012

Tona

MosterA skriver:

Tak for alle de gode råd. Det var også noget i den stil jeg havde tænkt mig at gøre så han stille og roligt kunne vende sig til den.

Han har siddet på den i går og i dag og han syntes bare det er så hyggeligt så det får han lov til. 

Hvor fint

Anmeld

12. marts 2012

Tona

modesty skriver:

Jeg kan ikke tilføje i mit andet indlæg længere, så her kommer lige et ekstra spørgsmål: Hvad gør I når I er ude hos venner eller i byen o.s.v. på det tidspunkt hun skal lave stort? 

Nu begyndte vi jo så sent at Amanda var stor nok til at kunne sidde på et toilet hvis man holder fast i hende og støtter hende. Så det gør vi når vi er ude. Jeg ved faktisk ikke om man kan gøre det med mindre børn. Ellers vil jeg næsten tro at man må have en potte med eller lade barnet lave i bleen hvis alt andet fejler og så bare skifte med det samme

Anmeld

12. marts 2012

modesty

Amandas-mor skriver:

Nu begyndte vi jo så sent at Amanda var stor nok til at kunne sidde på et toilet hvis man holder fast i hende og støtter hende. Så det gør vi når vi er ude. Jeg ved faktisk ikke om man kan gøre det med mindre børn. Ellers vil jeg næsten tro at man må have en potte med eller lade barnet lave i bleen hvis alt andet fejler og så bare skifte med det samme

Ja... Min venindes dreng nægter at lave i bleen. Hun har været ude for én gang at ikke have adgang til et toilet og da blev han totalt hysterisk. Men hun har jo så også kørt den hårde stil siden han var 3 mdr. 

Grunden til at jeg helst ikke vil starte nu, er at han jo ikke kan sidde, så han vil ikke kunne sidde på potte. Derfor synes jeg det er federe at han kan lidt mere selv. Men jeg ved godt at det bedste vindue er indenfor de første 6 mdr., jeg læste en del om det dengang jeg var gravid.

Anmeld

12. marts 2012

Tona

modesty skriver:

Ja... Min venindes dreng nægter at lave i bleen. Hun har været ude for én gang at ikke have adgang til et toilet og da blev han totalt hysterisk. Men hun har jo så også kørt den hårde stil siden han var 3 mdr. 

Grunden til at jeg helst ikke vil starte nu, er at han jo ikke kan sidde, så han vil ikke kunne sidde på potte. Derfor synes jeg det er federe at han kan lidt mere selv. Men jeg ved godt at det bedste vindue er indenfor de første 6 mdr., jeg læste en del om det dengang jeg var gravid.

Men altså du kan jo også vente til han er 1 år. Det kan sagtens fungere alligevel  Men der er et vindue der når de er 1 år og så er det nok en god ide at hoppe på der hvis du orker det

Anmeld

12. marts 2012

modesty

Amandas-mor skriver:

Men altså du kan jo også vente til han er 1 år. Det kan sagtens fungere alligevel  Men der er et vindue der når de er 1 år og så er det nok en god ide at hoppe på der hvis du orker det

Så vidt jeg kan læse på Laurie Bouckes hjemmeside er vinduet mellem 8-12 måneder. Så jeg tror at vi prøver omkring de 8 måneder når han kan sidde selv og måske kravle. Og så må vi se, ellers er der jo tid nok til at tage en pause og prøve igen lidt senere.

Anmeld

13. marts 2012

Tona

modesty skriver:

Så vidt jeg kan læse på Laurie Bouckes hjemmeside er vinduet mellem 8-12 måneder. Så jeg tror at vi prøver omkring de 8 måneder når han kan sidde selv og måske kravle. Og så må vi se, ellers er der jo tid nok til at tage en pause og prøve igen lidt senere.

Det lyder fornuftigt. Det er en god hjemmeside

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.