Opstart på mos/grød

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

846 visninger
5 svar
0 synes godt om
11. marts 2012

modesty

Hej alle,

min dreng skal til at starte på grød/mos her i næste uge. Jeg har fundet en masse info på nettet om hvad han må spise, opskrifter o.s.v. Men der står ikke rigtigt noget om hvordan man "indkører" maden. Altså:

Hvor lang tid skal der gå fra han starter med smagsprøver til han må være oppe på et helt måltid?

Jeg tænker at starte op med et måltid ved 9-10-tiden først, når han er frisk efter sin første lur.

Dernæst vil jeg rigtig gerne starte op på et aftensmåltid ved 18-19-tiden inden han skal lægges for natten.

Hvor lang tid skal der gå fra det første måltid er etableret til jeg må gå i gang med det andet måltid?

Jeg glæder mig til aftenmåltidet er etableret, da det giver mig lidt mere frihed om aftenen, da faren jo også kan made. MEN! Det vigtigste for mig er at hans lille mave kan følge med og at vi ikke forhaster os.

Alt det her er selvfølgelig taget i betragtning at han har lyst og synes det er sjovt med fast føde.

Han bliver 5 mdr. på onsdag og jeg ammer.

På forhånd tusind tak for svar. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. marts 2012

Levi&LilysMor

Hej alle,

min dreng skal til at starte på grød/mos her i næste uge. Jeg har fundet en masse info på nettet om hvad han må spise, opskrifter o.s.v. Men der står ikke rigtigt noget om hvordan man "indkører" maden. Altså:

Hvor lang tid skal der gå fra han starter med smagsprøver til han må være oppe på et helt måltid?

Jeg tænker at starte op med et måltid ved 9-10-tiden først, når han er frisk efter sin første lur.

Dernæst vil jeg rigtig gerne starte op på et aftensmåltid ved 18-19-tiden inden han skal lægges for natten.

Hvor lang tid skal der gå fra det første måltid er etableret til jeg må gå i gang med det andet måltid?

Jeg glæder mig til aftenmåltidet er etableret, da det giver mig lidt mere frihed om aftenen, da faren jo også kan made. MEN! Det vigtigste for mig er at hans lille mave kan følge med og at vi ikke forhaster os.

Alt det her er selvfølgelig taget i betragtning at han har lyst og synes det er sjovt med fast føde.

Han bliver 5 mdr. på onsdag og jeg ammer.

På forhånd tusind tak for svar. 

Altså her lavede jeg bare en portion til ham, og så prøvede jeg og se om han ville have det ( interesserede sig for det ). Så smagte han på det så meget han ville. Og så efterhånden ville han have mere og mere,

I starten var der faktisk også nogle dage han slet ikke ville have det og så holdte vi bare pause og prøvede så igen ... og nu kører det fint...

Anmeld

11. marts 2012

vitapigen

Puha grød start!! Ja her tog det os 1 mdr. før hun kunne lide maden. Hun spiste ganske lidt den mdr. og nogle gange slet ikke. Hun fik simpelhen brækfornemmelser. Men lige pludselig fik hun smag for det. Så tror der gik 5 uger ca inden vi trappede op til 2 gange dagligt.

Men start ligeså stille med små portioner/skefulde... Han skal nok selv sige fra, hvis man ikke vil have mere... Men når du synes at det køre godt i 1-2 uger trapper du op til 2 gange dagligt

Anmeld

11. marts 2012

Julemusen

Hej, har en dreng på snart 5 måneder, og vi startede med grød da han var knap 4 måneder, pga STOR appetit og fik for meget NAN1. 

Men altså det vigtigste er at du laver majsgrød, boghvedegrød eller hirsegrød meget tyndt, så det kan suges ind ligesom suppe. Er sån min SP har sagt. Og synes det fungere rigtig godt her.  

Phillip får sin grød mellem 10-11.30 når det lige passer med hans formiddagslur og sult. Er bedst hvis de ikke er for sultne for så bliver de frstreret over at det ikke kommer hurtigt nok. 

Han fik lov a få det han vile have men maks 1/4 portion de første 3 uger. Derefter trappede vi en smule op da hans mave godt kunne klare det og han ville gerne have mere. Nu er vi oppe på 3/4 efter ca 5 uger 

Vi starter på et aftenmåltid med kartoffelmos med andre kogte grønsager nu, for Phillip bliver fuldstændig umulig sidst på eftermiddagen. Han er så sulten og skriger hvis han ser at vi spiser og laver trut mund efter maden. Så synes det er ved at være tid. Men det bliver kun meget små smagsprøver her de første uger så jeg kan holde øje med hans mave

Anmeld

11. marts 2012

modesty

OK, tak for svar. Så det vil sige at i den ideelle verden bruger man måske en lille måned på at komme op på ét fuldt måltid og et par uger mere på at komme op på to fulde måltider?

Nu må vi se om han overhovedet gider. Det bliver spændende. 

Anmeld

11. marts 2012

modesty

Endnu et spørgsmål: Hvordan med mosen? Hvor tyndt skal det være? Også suppe-tyndt?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.