michelledam skriver:
Hey piger.
Ja som overskriften lyder kan man lave appelsinmos evt. Med lodt sukker så det ikke bliver surt?
Jeg tænker dette fordi isabella er ekstremt snottet og der er c vitaminer jo rigtig gode.
Vi bruger saltvandsspray og næsesuger. Men hun bliver ved med at have ekstremt sejt snot.
Og noget helt andet.
Isabella er nu 9 mdr og ved at køre død i grønsagamos til aftensmad, vi har det problem at hun ikke gider vores mad som sådan kun noget hun selv kan sidde med. Så sådan noget med at mose vores mad til hende det gider hun ikke. Så hva f.... Skal vi gøre? Hvad spiser jeres til aftensmad?
Hilsen michelle
Jeg ved ikke om man kan lave appelsinmos eller ej faktisk, men ellers kunne hun måske bare prøve at sidde selv med en appelsinbåd og gnave af den. Altså hun kan måske ikke rigtig spise så meget af kødet endnu, men jeg vil tro at hun sagtens kan sidde og suge saften i sig 
Ellers kan du også prøve at give hende peberfrugt i hendes grøntssagsmos, for det er der endnu flere c vitaminer i end i appelsin.
Det er i øvrigt normalt at de er forkølede konstant i den alder. Især hvis hun er starter i instituation eller på anden måde har jævnlig kontakt med andre børn.
Min veninde siger, at man ikke må bruge næsesugeren til hverdag, da den så vil gøre at produktionen af snot forøges og vedligeholdes, altså sådan en slags ond cirkel med mere og mere snot. Jeg ved ikke om det passer, men bruger ikke vores mere efter jeg hørte det. Har kun brugt den når hun var så stoppet at hun ikke kunne få flaske (dengang hun fik flaske endnu).
Mht aftensmaden (nu ved jeg jo ikke hvor mange tænder hun har), men da min datter var i den alder havde hun det på samme måde som du beskriver. For hendes vedkommende var det et udtryk for begyndende selvstændighed. At hun ikke længere ville mades, men ville spise selv ligesom hun så os gøre. Vi måtte bare gøre det at vi måtte lave maden sådan at hun kunne være med. Fx ris og kartofler kan de jo spise som de er i den alder og ligeså med fx frikadeller og fars osv, bagte rodfrugter er også godt osv. Der er jo meget de kan få ned, og så må man i nogle mdr forsøge at tænke over konsekvent at lave mad som de kan tygge med de tænder de nu har og sidde og gnave i selv. Det er vigtigt, tror jeg, at hele familien spiser det samme, så barnet oplever ikke længere at få speciel mad, men at få det samme som resten. For et barn på 9 mdr. må jo spise alt det samme som resten af familien.
Der går ikke længe før din datter er fuldt ud i stand til at spise præsis alt således at du ikke længere behøver tænke over overhovedet om konsistensen er ok eller ej 
Anmeld