Rugbrød

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.300 visninger
11 svar
0 synes godt om
27. februar 2012

trunte89

Hej
Jeg vil gerne igang med at bage rugbrød selv, men har lige et par spørgsmål, som jeg håber der er nogle der kan hjælpe med.

Hvad er forskellen på rugmel, groft rugmel og fuldkorns rugmel? Og kan jeg ruge det ene selvom der står det andet i opskriften?

Jeg har en rugbrødsform ( som den fra eva ) den er vidst 3 liter. De rugbrødsopskrifter jeg har er vidst til en 2 liters form og skal bages ca 1 time og 15 minutter, hvor meget skal jeg ca lægge til når der så er 3 liter? Håber ikke det er for indviklet.

Vh Trine

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. februar 2012

trunte89

Opper den lige.

Anmeld

27. februar 2012

iris-mor

Jeg aner det ikke. Jeg plejer at snyde og købe AMOs blanding og kommer vand, gær og øl i. - Hi hi det kalder jeg for hjemmebagt

Men jeg bruger en blanding på 1 kg til sådan en Eva form. Husk ikke at komme skarpe ting i formen når du fx skal have brødet ud.

Jeg stiller ovnen til 210 grader varmluft, sætter brødet ind 10 min, skruer derefter ovnen ned til 200 og så en time. Man må ikke skærer i brødet før det er helt koldt. Uhmm får helt lyst til at bage det igen.

p.s. du kan forresten godt lade det hæve længer tid.

Rigtig god fornøjelse

Anmeld

27. februar 2012

trunte89

iris-mor skriver:

Jeg aner det ikke. Jeg plejer at snyde og købe AMOs blanding og kommer vand, gær og øl i. - Hi hi det kalder jeg for hjemmebagt

Men jeg bruger en blanding på 1 kg til sådan en Eva form. Husk ikke at komme skarpe ting i formen når du fx skal have brødet ud.

Jeg stiller ovnen til 210 grader varmluft, sætter brødet ind 10 min, skruer derefter ovnen ned til 200 og så en time. Man må ikke skærer i brødet før det er helt koldt. Uhmm får helt lyst til at bage det igen.

p.s. du kan forresten godt lade det hæve længer tid.

Rigtig god fornøjelse

Ok, det var egentligt ikke så længe det får så.
Tak for svar

Anmeld

27. februar 2012

Michalala

Jeg ved ikke hvad forskellen er på de der meltyper. Jeg bruger altid groft rugmel til mit rugbrød (+ andre mel som fx. speltmelt, grahamsmel o.l.).

Mit rugbrød for ca. 1 1/2 time. Tror faktisk ikke det skal have så  meget længere om det er 2 l. eller 3l. da højden jo ofte er den samme.

God bagelyst

Anmeld

27. februar 2012

trunte89

Michalala skriver:

Jeg ved ikke hvad forskellen er på de der meltyper. Jeg bruger altid groft rugmel til mit rugbrød (+ andre mel som fx. speltmelt, grahamsmel o.l.).

Mit rugbrød for ca. 1 1/2 time. Tror faktisk ikke det skal have så  meget længere om det er 2 l. eller 3l. da højden jo ofte er den samme.

God bagelyst

Super, mange tak

Anmeld

28. februar 2012

Munder

trunte89 skriver:

Super, mange tak

Hvis du vil til at bage alt jeres rugbrød, kan jeg anbefale at anskaffe en brødmaskine

Jeg bager alt vores rugbrød på den, og det bliver super lækkert!

Anmeld

28. februar 2012

trunte89

Munder skriver:

Hvis du vil til at bage alt jeres rugbrød, kan jeg anbefale at anskaffe en brødmaskine

Jeg bager alt vores rugbrød på den, og det bliver super lækkert!

Har vidst en gang haft en, m en fik den aldrig brugt. Men det kunne da være jeg skulle overveje det hvis vi kan lide det

Kan man selv blande tingene i, eller skal det være brødblandingere?

Anmeld

28. februar 2012

Munder

Har vidst en gang haft en, m en fik den aldrig brugt. Men det kunne da være jeg skulle overveje det hvis vi kan lide det

Kan man selv blande tingene i, eller skal det være brødblandingere?

Du kan helt selv vælge. Jeg bruger både brødblandinger og blander selv

Jeg synes det er smart - man putter ingredienserne i og vupti 3 timer efter er der brød

Anmeld

28. februar 2012

AndreasMor84

trunte89 skriver:

Hej
Jeg vil gerne igang med at bage rugbrød selv, men har lige et par spørgsmål, som jeg håber der er nogle der kan hjælpe med.

Hvad er forskellen på rugmel, groft rugmel og fuldkorns rugmel? Og kan jeg ruge det ene selvom der står det andet i opskriften?

Jeg har en rugbrødsform ( som den fra eva ) den er vidst 3 liter. De rugbrødsopskrifter jeg har er vidst til en 2 liters form og skal bages ca 1 time og 15 minutter, hvor meget skal jeg ca lægge til når der så er 3 liter? Håber ikke det er for indviklet.

Vh Trine

Fuldkorn og groft er det samme - ved bare ik hvorfor de kalder det 2 ting.. Det grove indeholder både kim og skaller fra rug'en - det gør alm. rugmel ikke

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.