A-kasse efter endt udd

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

521 visninger
8 svar
0 synes godt om
26. februar 2012

Miin'Baby'Mus

Hej tøser,

Mig og min kæreste har i de senere dage diskuteret giftermål. Jeg vil vildt gerne giftes, det er min store drøm og jeg elsker selvfølgelig min kæreste mere end noget andet.

Og så kommer det store men. Jeg syntes det er for farligt at gifte sig. Både fordi jeg er under udd og fordi Danmark er skruet forkert sammen. Jeg har måske ikke noget job efter endt udd og hvor skal jeg få pengene fra? Vi vil gerne have et hus, og med hus kan jeg ikk få KH efter endt uddannelse, vel?

Nå men vi snakkede så lidt mere, og så sagde han at jeg skulle være medlem af en A-kasse, så ville jeg jo få dagpenge hvis det var at jeg ikke lige kunne finde et job.

Mit spørgsmål er så, skal studerende betale til en a-kasse under skoletiden for at få dapenge, eller skal man bare være medlem. Har nemlig før været medlem af en fagforening/a-kasse jeg intet betalte til, men det betyder jo ikke at jeg så kan få dagpenge eller andet, eller det ved jeg i hvert fald ikke.

Hvis jeg kan, gælder mine timer i skolen så som de samme timer på arbejdsmarkedet?  Eller hvordan skal det gøres?

Ved godt jeg bare kunne ringe i en fagforening, men det er så hyggeligt at snakke med jer herinde  Og nogle gange kommer der også ekstra spørgsmål på bordet hen af vejen fordi i har sådan nogle gode svar  hehe..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. februar 2012

AndreasMor84

Som studerende betaler man ikke til fagforeningen, men kravet er blot, at man melder sig ind inden uddannelsen er færdig, så man kan få dagpenge efter udd. Melder man sig ind for sent, opnår man ikke rettigheden. Hvornår du senest skal melde dig ind, kan du læse om i den givne A-kasse. Mener jeg sku melde mig ind senest 14 dage efter endt udd. Du får således det der hedder dimmitentsatsen!
Er du under 30, kommer du ikke i aktivering for efter 3 mdr på dagpenge. Og dagpenge er jo klart at foretrække fremfor KH, hvis du spørger mig!
Kontanthjælp kan man ikke modtage hvis man har en "formue" på over 10.000 eller ens ægtefælle tjener "for meget" - og ja jeg er enig med dig i, at DK nogle steder er skruet forkert sammen.

Anmeld

26. februar 2012

Miin'Baby'Mus

AndreasMor84 skriver:

Som studerende betaler man ikke til fagforeningen, men kravet er blot, at man melder sig ind inden uddannelsen er færdig, så man kan få dagpenge efter udd. Melder man sig ind for sent, opnår man ikke rettigheden. Hvornår du senest skal melde dig ind, kan du læse om i den givne A-kasse. Mener jeg sku melde mig ind senest 14 dage efter endt udd. Du får således det der hedder dimmitentsatsen!
Er du under 30, kommer du ikke i aktivering for efter 3 mdr på dagpenge. Og dagpenge er jo klart at foretrække fremfor KH, hvis du spørger mig!
Kontanthjælp kan man ikke modtage hvis man har en "formue" på over 10.000 eller ens ægtefælle tjener "for meget" - og ja jeg er enig med dig i, at DK nogle steder er skruet forkert sammen.

Ja det der fælles forsørgerpligt er virkelig noget fis, og i disse tider ødelægger det faktisk mange ægteskaber fordi at så mange mister deres job.Ja men jeg sagde netop også til ham at hvis vi i den nærmeste fremtid skulle have hus og bil, så er det overhovedet ikke smart at være gift. Jeg kan jo ikke få KH efter endt uddannelse hvis vi har hus og bil. Og kan jeg ikke få et indtægt, jamen så er hus og bil jo lige meget, fordi vi vil ikke have råd til alt det - eller det ville i hvert fald blive MEGET stramt så.Okay, ja tænkte nok at man ikke behøvede og skulle gøre så meget for at få dagpenge efter udd. Det er jo meget nemt så, tak ...

Anmeld

26. februar 2012

UnderCover37

Optagelse i A-kasse som nyuddannet 

Du kan læse mere om det at blive optaget som dimittend i linket - du skal være opmærksom på reglerne omkring dagpenge og retten hertil som dimittend er anderledes end hvis du er fuldt medlem og har optjent dagpengeret.

Anmeld

26. februar 2012

Miin'Baby'Mus

UnderCover34 skriver:

Optagelse i A-kasse som nyuddannet 

Du kan læse mere om det at blive optaget som dimittend i linket - du skal være opmærksom på reglerne omkring dagpenge og retten hertil som dimittend er anderledes end hvis du er fuldt medlem og har optjent dagpengeret.

Det blev jeg sku ikke klogere af. Fandt det faktisk meget forvirrende og rodet. Syntes der blev skrevet det samme flere gange bare i forskellige kategorier osv. hm 

Men nu fandt jeg da ud af at der åbenbart er nogle forskelle 

Anmeld

26. februar 2012

UnderCover37

Norman skriver:

Det blev jeg sku ikke klogere af. Fandt det faktisk meget forvirrende og rodet. Syntes der blev skrevet det samme flere gange bare i forskellige kategorier osv. hm 

Men nu fandt jeg da ud af at der åbenbart er nogle forskelle 

Hmm ok, jamen hvilket fag ender du med at arbejde inden for - g hvilken a-kasse/fagforening regner du med at ende op i?

For så er jeg sikker på du på deres side kan finde en del om dette også  

Anmeld

26. februar 2012

Miin'Baby'Mus

UnderCover34 skriver:

Hmm ok, jamen hvilket fag ender du med at arbejde inden for - g hvilken a-kasse/fagforening regner du med at ende op i?

For så er jeg sikker på du på deres side kan finde en del om dette også  

Jeg tænkte bare at jeg ville melde mig ind i min kæreste a-kasse, den er også billig nemlig.

Jamen når jeg er færdig så har jeg læst historie, så tror da det er lige meget hvilken a-kasse det bliver? 

Anmeld

26. februar 2012

UnderCover37

Norman skriver:

Jeg tænkte bare at jeg ville melde mig ind i min kæreste a-kasse, den er også billig nemlig.

Jamen når jeg er færdig så har jeg læst historie, så tror da det er lige meget hvilken a-kasse det bliver? 

Ja det vil jeg tro, det er som regel ikke nødvendigt at være i en fagspecifik a-kasse men nogle gange kan det være en fordel med en specifik fagforening hvis man får brug for hjælp

Anmeld

26. februar 2012

Miin'Baby'Mus

UnderCover34 skriver:

Ja det vil jeg tro, det er som regel ikke nødvendigt at være i en fagspecifik a-kasse men nogle gange kan det være en fordel med en specifik fagforening hvis man får brug for hjælp

Ja, men så tror jeg at jeg vil undersøge diverse muligheder når tiden engang trænger sig lidt på 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.