Vi kigger på hus! :D Spørgsmål..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

918 visninger
6 svar
0 synes godt om
22. februar 2012

Anonym trådstarter

Ja, så tog vi beslutningen.. Vi skal ha' hus Hurra! Jeg skriver som anonym, da indlægget indeholder private ting, som jeg ikke vil have u¨d på nettet..

Vi kigger efter hus på nettet, og har fundet mange rigtig flotte.. Vi skal ud og se på 3 huse på søndag Glæder mig bare SÅ meget.. Det er helt vildt dejligt, at vide, at det snart er slut med at bo i lejlighed..

Men nu må jeg høre jeres erfaringer - vi er førstegangskøbere.. Og vi kommer til at have en samlet indkomst der ca. vil være på kr. 30-32.000 om måneden efter skat! Min kæreste er kok, jeg er pædagog..

Hvad kan vi sidde for..? Eller hvad sidder I for..? Vi skal kigge på huse til mellem kr. 1.395.000 og kr. 1.595.000 og vil derfor have en husleje på ca. 5000,- til 7000,- om måneden (afbetaling på lånet) uden regninger.. Vi har en god kapital at starte med, og kan derfor allerede betale lidt af på huset, når vi køber det, og det gør, at huslejen selvfølgelig bliver lidt mindre hver måned

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. februar 2012

netdaddy

Det er svært at svare 100% konkret på, da det jo afhænger af om I har andre lån (bil o.lign.) som I også afdrager/skal afdrage på.

Samtidig skal I jo regne med at der er udgifter til ejendomsskatter, renovation, el, vand, varme, vedligehold og alt muligt, som jo ellers (i et vist omfang) har været udlejers ansvar i en lejebolig. Så pas på med at sammenligne det beløb I betaler i husleje i en lejebolig med det I skal betale af på et huslån - der er mere i det end som så.

Min hustru og jeg har tilsammen ca. 37.000 udbetalt hver måned, men vi valgte at købe et hus til 1.100.000, selv om vi kunne sidde i et hus til 1.8-1.900.000, selv om vi havde et billån og et andet lån vi betalte af på.
Og hvorfor så det er der måske nogen der spørger!?
Jo - vi ville være i stand til at kunne blive siddende i huset, såfremt jeg (med den højeste indkomst) skulle blive arbejdsløs, uden at det hele vil blive total smalhals og uden at skulle vende hver en krone 25 gange inden man købte en liter mælk, samtidig med at der skulle være plads til 2 børn i budgettet.
Det får vi så desværre også brug for her fra maj måned da jeg er blevet opsagt i min stilling.

Til sammenligning har vi et vennepar (de er ikke sammen længere), der købte hus for 1.9 mio. kr. for nogle år siden og så gik de fra hinanden under 1 år efter huskøb, men 3 måneder efter finanskrisen var sat ind. De måtte indkassere et tab på salg af huset på 300.000 kr., som de så kan gå og afdrage på den dag idag.

Så tænk længere frem end bar lige til dagen i morgen....det kan betale sig - men held og lykke med huskøbet....håber I finder noget lækkert at bo i.

Anmeld

22. februar 2012

Holbæktrunten

Anonym skriver:

Ja, så tog vi beslutningen.. Vi skal ha' hus Hurra! Jeg skriver som anonym, da indlægget indeholder private ting, som jeg ikke vil have u¨d på nettet..

Vi kigger efter hus på nettet, og har fundet mange rigtig flotte.. Vi skal ud og se på 3 huse på søndag Glæder mig bare SÅ meget.. Det er helt vildt dejligt, at vide, at det snart er slut med at bo i lejlighed..

Men nu må jeg høre jeres erfaringer - vi er førstegangskøbere.. Og vi kommer til at have en samlet indkomst der ca. vil være på kr. 30-32.000 om måneden efter skat! Min kæreste er kok, jeg er pædagog..

Hvad kan vi sidde for..? Eller hvad sidder I for..? Vi skal kigge på huse til mellem kr. 1.395.000 og kr. 1.595.000 og vil derfor have en husleje på ca. 5000,- til 7000,- om måneden (afbetaling på lånet) uden regninger.. Vi har en god kapital at starte med, og kan derfor allerede betale lidt af på huset, når vi køber det, og det gør, at huslejen selvfølgelig bliver lidt mindre hver måned

Jamen det kommer jo an på om i har brug for to biler og har børn fx...

Her købte vi hus for 1,4 , det er nødvendigt med to biler og vi har et barn der skal i dagpleje sidst på sommeren... 

Her lånte vi af min far til udbetalingen, men når vi er færdige med at betale ham af, vil vi når daginstitution, benzin og alle andre faste udgifter er betalt, have ca 9.000 til mad, opsparing, gaver, tandlæge, medicin osv.... noget mindre med et evt barn nr 2...

Det skal lige nævnes at vores biler er købt kontant, så vi betaler ikke af på biler i vores buget...

Derudover kommer det jo også an på hvilken type lån i vælger eller har mulighed for at vælge... Fastfirrentet - og til hvilken rente - eller variabel? vi har fastforrentet 4 pct lån, da jeg ikke vil have nogen grimme overraskelser på den front...

Anmeld

22. februar 2012

sarahb

Jamen afbetaling på lånet, afbetaling på patenter hvis i ikke betaler kontant, ejendomsskatter, betaling til advokat for skøde, hvis i har andre lån i forvejen. Og så alle de andre regninger: internet, tv, indbo, andre aktuelle forsikringer, licens, vand og varme evt gas hvis i har det, osv osv

Anmeld

22. februar 2012

Zafir

De fleste banker vil have at man har 12000 kr i rådighedsbeløb som 2 personer og 2000 mere pr barn Det er helt gak, - og derfor svært for folk at låne til hus.

Men det kan du tage som tommelfingerregel. 12000 kr rådighedsbeløb er til mad osv... Herhjemme er vores madkonto i vores budget og vi tænker det derfor ikke som en del af rådighedsbeløbet. Men altså - det skal man tage som tommelfingerregel.

Men tag en snak med banken om det. De kan bedst hjælpe jer.

Anmeld

22. februar 2012

Munder

Anonym skriver:

Har I talt med jeres bank og fået en kreditvurdering?

Der er jo -som de andre også skriver- mange ting der skal tages hensyn til (en husleje i en lejebolig er jo slet ikke det samme som huslån, der kommer ejendomsskatter og mange andre udgifter oveni), så mit råd er klart at I får talt med banken inden I forelsker jer i nogle huse.

Anmeld

22. februar 2012

HeidiØ

Anonym skriver:

Altså jeg har ikke så meget forstand på det endnu .. men vi har lige købt hus for 1.900.000 .. Min kæreste er anlægsgartner og jeg er på barsel, uden fast job bagefter. Vi har god start kapital til at putte i. Godkendt af bank, advokat og mægler - med et rådighedsbeløb på omkring 10.000 pr måned. Jeg mener faktisk banker gerne ser noget højere rådighedsbeløb, men tal med jeres bank. Alle er nemlig forskellige!! I kan jo få sådan et købsbevis af banken, det er skam nemt nok - den gælder vidst ½ år

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.