Enten finder I selv ud af det. Eller også må han gå i Statsforvaltningen at søge samvær.
PRØV at finde en ordning selv, så du IKKE kommer ud i det maridt som jeg og min 5-årige datter står i.
Udgangspunktet er en ligedeling af transporten - dvs. at du skal regne med at blive dømt til at betale halvdelen af transportudgifterne, evt. betale ham godtgørelse.
Hvis du er uheldig (for der er INGEN retssikkerhed i Statsforvaltningerne, og ALT afhænger af den enkelte rådgivers individuelle og MEGET subjektive skøn!) kan du blive dømt til at betale AL farens transport, fordi du er flyttet. Heldigvis ser denne regel ud til at forsvinde i den nye lovgivning.
Hvis du er fattig, kan du søge kommunen om hjælp til transporten - men forvent at få afslag.
Faren vil normalt få ugentlige samvær med barnet fra det er nyfødt. Nogle gange 2-3 ugentlige samvær. Men da I bor langt fra hinanden, kan det også være, man vil dømme dem sjældnere.
Samværet kan i første omgang foregå hjemme hos dig eller på et neutralt sted. Du må gerne have gæster i hjemmet imens.
Før i tiden var retningslinjen, at man ikke lavede samvær med overnatning, før barnet var 2½ år. I dag er det som vinden blæser, og der bliver taget mere hensyn til fars rettigheder end til børnenes tarv.
Jeg kan fortælle, hvordan MIN samværsafgørelse blev, da jeg fik en krads sagsbehandler i Statsforvaltningen. Faren havde selvfølgelig smurt sagsbehandleren godt med at flytningen var chikane selvom jeg var flyttet tæt på mine forældre på Sydfyn:
Barnet som kun havde været på 2 timers samvær 2 gange om ugen siden det var 1 måned blev efter min flytning sendt på 3 dages samvær UDEN gradvis optrapning, da det fyldte 2 år. Faren boede 200 km væk. Hveranden uge var der desuden 2 timers eftermiddagssamvær.
JEG blev dømt til at betale al transporten, fordi jeg var flygtet fra faren i København til et krisecenter i Jylland og siden ned til mine forældre på Fyn. Jeg skulle desuden transportere barnet frem og tilbage.
Da barnet fyldte 3 år, blev samværet optrappet til en 9/5-ordning og barnet skulle på samvær hos sin far en uge ad gangen i ferierne plus det normale weekendsamvær, altså 10-11 dage ad gangen i ferierne.
Jeg har protesteret, men statsforvaltningen har stadfæstet afgørelsen og det har familiestyrelsen også.
Så nu betaler min kommune en børnepsykolog til min datter og en særlig støtte i børnehaven, så min datter kan holde til det samvær som statsforvaltningen har fastsat.
Mit bedste råd, ærlig talt: find dig et job i udlandet. Medmindre din eks er rigtig, rigtig sød har du ikke en chance for at passe på dit barn. Hvis barnet er født i sverige kommer det under svensk lovgivning, og derovre passer de på børnene.
Beklager at jeg er så pessimistisk. Men vi har altså fået en rigtig ufed behandling i statsforvaltningen. og det har kun handlet om fars ret. hver gang jeg har protesteret har sagsbehandleren og den børnesagkyndige bare sagt at barnets tarv er at se begge forældre. tilknytning og ro er de ligeglade med.
Så nu er jeg ruineret, kriseramt og mit barn går til psykolog. og sådan kan det blive ved indtil hun fylder 10 år og de begynder at lytte til hvad hun siger i statsforvaltningen. :-(