Økonomi, SU og kontanthjælp . Søger råd ! :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

661 visninger
6 svar
0 synes godt om
19. februar 2012

Anonym trådstarter

Hej i skønne brugere af baby.dk

Jeg er anonym, da jeg syntes det er et ømt punkt at snakke om :/ Og verden er så uvis endnu ..

Jeg har et par spørgsmål, jeg håber I kan hjælpe mig med

Det skal siges jeg har en kæreste som har fast job og vi bor sammen ..

1. Hva får man når man går på barsel og er igang med HF ?

2. Jeg er færdig med HF sommeren 2013, hvis jeg har termin i juli og er færdig med HF, hvad kan man så få af økonomisk støtte ?

Håber I kan hjælpe mig

God søndag til jer

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. februar 2012

Jonatansmor

Anonym skriver:

Hej i skønne brugere af baby.dk

Jeg er anonym, da jeg syntes det er et ømt punkt at snakke om :/ Og verden er så uvis endnu ..

Jeg har et par spørgsmål, jeg håber I kan hjælpe mig med

Det skal siges jeg har en kæreste som har fast job og vi bor sammen ..

1. Hva får man når man går på barsel og er igang med HF ?

2. Jeg er færdig med HF sommeren 2013, hvis jeg har termin i juli og er færdig med HF, hvad kan man så få af økonomisk støtte ?

Håber I kan hjælpe mig

God søndag til jer

Du får tildelt 12 klip su, når du går på barsel mens du studerer. Dem kan du så bruge på 6 måneders dobbeltklip eller 12 måneders almindelig forsørger su.

Er du uden for uddannelse, er du berretiget til kontanthjælp.

Ring ned på din kommune og tag en snak med dem og gå forbi studievejledningen på din skole. Så er du sat godt ind i begge situationer og du er forberedt på eventuelle overraskelser

Anmeld

19. februar 2012

Anonym trådstarter

Jonatansmor skriver:

Du får tildelt 12 klip su, når du går på barsel mens du studerer. Dem kan du så bruge på 6 måneders dobbeltklip eller 12 måneders almindelig forsørger su.

Er du uden for uddannelse, er du berretiget til kontanthjælp.

Ring ned på din kommune og tag en snak med dem og gå forbi studievejledningen på din skole. Så er du sat godt ind i begge situationer og du er forberedt på eventuelle overraskelser

Tak for dit svar

Jeg vil helt sikkert ringe og hører dem ad , men man vil jo gerne undersøge lidt selv først Hehe .

Nu du skriver man får tildelt 12 SU klip , hvad vil det så sige ?

Lige nu får jeg 5500,- udbetalt .. Får jeg så mere udbetalt om månenden? eller hvordan skal det forståes ?

Anmeld

19. februar 2012

Anirak

Hvis du gennemfører din HF inden du føder, tror jeg ikke, at du er berettiget til barsel med SU. Så er det kontanthjælp.

De 12 måneders SU klip er 12 x SU. Du kan så vælge at bruge på et ½ år, så du får 2xSU om måneden.

Men umiddelbart lyder det til, at du skal på kontanthjælp.
Jeg kender ikke satserne.

Anmeld

19. februar 2012

Anonym trådstarter

Anirak skriver:

Hvis du gennemfører din HF inden du føder, tror jeg ikke, at du er berettiget til barsel med SU. Så er det kontanthjælp.

De 12 måneders SU klip er 12 x SU. Du kan så vælge at bruge på et ½ år, så du får 2xSU om måneden.

Men umiddelbart lyder det til, at du skal på kontanthjælp.
Jeg kender ikke satserne.

Super , så forstod jeg den

Er alle berettiget til kontanthjælp ?

Så det vil faktisk sige at man får de 12 klip ekstra , og hvis man i forvejen har ca.5500 og man vælger at bruge de ekstra 12 klip på 6 mdr, får man ca.11000 om måneden ? Men så har man jo kun de 6 måneders barsel ? Håber det er sådan det skal forståes .

Gælder det også når det er HF altså en ungdomsuddannelse ?

Anmeld

19. februar 2012

Bassemor<3

Jeg er på barsel på su, bor med min kæreste som har fast job. Jeg har fået 12 fødselsklip tildelt, som jeg har valgt at få på 12 måneder, dvs. at jeg for et beløb tilsvarende til alm. su udbetalt hver måned, jeg for så su lån også så jeg for i alt udbetalt 8100 kr. 

det eneste man kan få ekstra som forsørger er ekstra su-lån på 1400 kr men dem kan man ikke få mens man er på barsel, kun når man er studieaktiv, så dem kan du få når du starter i skole igen efter barsel. 

Anmeld

19. februar 2012

Bassemor<3

Anonym skriver:

Super , så forstod jeg den

Er alle berettiget til kontanthjælp ?

Så det vil faktisk sige at man får de 12 klip ekstra , og hvis man i forvejen har ca.5500 og man vælger at bruge de ekstra 12 klip på 6 mdr, får man ca.11000 om måneden ? Men så har man jo kun de 6 måneders barsel ? Håber det er sådan det skal forståes .

Gælder det også når det er HF altså en ungdomsuddannelse ?

Du kan kun få su- fødselsklip hvis du går på barsel fra en su berettiger udd. ellers er det kontanthjælp, du kan se satserne på kontanthjælp på www.borger.dk

Dine su-fødselsklip kan du vælge at få udbetalt som enkelt i 12 måneder eller som dobbelt i 6 måneder. altså 5600 før skat i 12 måneder eller 11.200 før skat i 6 måneder. Derefter SKAL du tilbage og være studieaktiv ! 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.