Skouboe skriver:
Jeg forklarer Silja på 18 måneder at nu skal hun have øjendråber (hvis jeg glemmer det, tager hun selv flasken fra hylden og giver mig den), så bliver hun lagt omvendt på puslebordet med hovedet ud mod mig og benene op ad væggen, hvilket hun synes er evigt morsomt, og så bruger jeg min lillefinger på hånden med dråberne og pegefinger på den anden hånd til at åbne øjet og drypper en dråbe ned, hvorefter Silja siger "SÅ" og gnider sig lidt i øjet. Derefter gentager vi med det andet øje.
Hun får jævnligt øjenbetændelse, og derfor er hun også vant til at få dem dryppet, men en af de ting jeg har lært (her med nummer 2) og som gør en kæmpe forskel er hvor meget de forstår. Jeg gør meget ud af i hverdagen at forklare Silja hvad der skal ske og hvad jeg forventer af hende og det gør bare en kæmpe forskel.
Fx hvis hun sidder og lægger puslespil på vores iPad og jeg kan lugte at hun har en fyldt ble. Hvis jeg bare tager hende for at gå ud og skifte hende bliver hun sur og skriger - jeg afbrød hende jo i noget hun mener er vigtigt - men hvis jeg forklarer hende at vi er nødt til lige at gå ud og skifte bleen så hun ikke får rød numse, og når vi er færdige må hun komme ind og leget videre med iPad'en er der intet brok.
Det samme med øjendråber efter nogle dage. Jeg forklarer hende at det er vigtigt at hun får dryppet øjne, og at hun skal og at hvis hun slapper af så er det hurtigt overstået, og så kan vi gøre et eller andet hun gerne vil, fx lege med modellervoks eller lægge puslespil på iPad'en. Hun er ked af det og vil ikke de første par gange og så finder hun ud af at jeg har ret og at det hurtigt bliver overstået, og så er der ikke mere brok.
Selvom Silja kun er 18 måneder forstår hun stort set alt hvad vi siger til hende og hun har en høj grad af selvbestemmelse i løbet af dagen, fx får hun altid lov til at vælge morgenmad (hun får 2 valg), hvad hun vil have at drikke (igen 2 valg) osv.
Jeg advarer hende også inden tingene sker, fortæller hende at om et øjeblik er der aftensmad og så skal vi ud og spise, så nu må hun hellere lige lege færdigt. Derudover bruger vi baby-tegn med hende, hvilket gør at vi bedre kan forstå hende, fx når hun beder om noget at drikke, at spise eller at komme i bad eller i seng.
Kommunikation gør bare livet SÅ meget lettere og hvis man taler med sine børn og involverer dem i tingene og forklarer dem tingene, så kan en 18 måneders tumling forstå det meste.
Her bruger vi også vores ord rigtigt meget og får talt tingene godt igennem.
Og han er udemærket klar over hvad det er, hvor det skal hen og jeg er rimeligt sikker på han også er klar over at det er fordi han er "syg" i øjnene. Han deltager aktivt, lige indtil han skal ligges.
Jeg havde oprindeligt også den teori, at man kunne via logisk samtale få ham hen til et kompromis, som vi kan tale os frem til i alle andre dagligdagssituationer.
Men ikke på vilkår.
Så nu priser jeg mig lykkelig for det var denne omgang og har fået en god metode til næste gang. Selvom jeg ikke lige ser frem til det 
Anmeld