Nogen der bruger ganache som opsmøring?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.024 visninger
11 svar
0 synes godt om
7. februar 2012

Den lykkelige

Fandt lige ud af den anden dag at hvad jeg kalder "mousse" også kaldes ganache..  og at man kan bruge den til opsmøring..
Altså 250 g chokolade til 2,5 dl fløde..
Men hvorfor dælen står jeg så og laver smør creme som jeg ikke synes er så lækkert   
Nogen der laver det? Og kan man også bruge det til frosting på cup cakes??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. februar 2012

Dot D

Jeg har aldrig selv brugt det, men kender flere der gør, det skulle være ret nemt...

Det er også et punkt på min "to do-liste" at få det afprøvet... Du kan godt bruge det på muffins, det er bare ikke helt så "stift", som når der er smør i... Det har jeg brugt det til

Anmeld

7. februar 2012

mariamiss6

Hejsa, jeg har brugt ganache til opsmøring det fungerer fint....

forholdene er: (chokolade/fløde)

hvid chokolade 3/1

lys chokolade 2,5/1

mørk chokolade 2/1

Jo mere chokolade der er i blandingen, jo stivere bliver det....

Men de forhold jeg har skrevet her synes jeg virker rigtig fint. Det størkner ret godt synes jeg.....

Anmeld

7. februar 2012

Maja_4000

mariamiss6 skriver:

hvid chokolade 3/1

lys chokolade 2,5/1

mørk chokolade 2/1

Men de forhold jeg har skrevet her synes jeg virker rigtig fint. Det størkner ret godt synes jeg.....

Smelter man bare chokoladen i fløden ? Og skal det piskes ?

TS : undskyld at jeg lige blander mig :b

Anmeld

7. februar 2012

mariamiss6

Altså, jeg har set Mette erberg hun varmer fløden op til lige omkring kogepunktet, og så hælder en god sjat over chokoladen, rører rundt, og hælder mere fløde ved, ind til alt er smeltet, og skinner flot.....

Jeg tror ikke, af en eller anden grund, at det ville virke her hjemme...

Så jeg har enten gjort det at jeg smelter det hele sammen, i microovnen af MANGE KORTE omgange (30 sekunder ca.), og ellers så bare over et vandbad, begge dele sammen.

Det må bare under ingen omstændigheder brænde på. olade tager straks smag af at være brændt på, hvis det skulle ske, og brændt chokolade er bare uspiseligt....

Altså varm begge dele sammen, samtidig, "langsomt/forsigtigt" 

Så stiller du det på køl til konsistensen er passende, det er nok ca. et halvt døgns tid. Og så er det lige klar til brug....

Hvis det er for stift til at smøre op med når du tager det fra køleskabet, kan du bare give det 10 sekunder i microovnen, så bliver det dejlig blødt, uden at det er varmt

og det skal IKKE piskes

Forresten, chokoladen skal hakkes så smelter det hurtigere

http://www.youtube.com/watch?v=qFtm8q4m4Bk

Anmeld

7. februar 2012

Den lykkelige

mariamiss6 skriver:

hvid chokolade 3/1

lys chokolade 2,5/1

mørk chokolade 2/1

Ej tusind tak..
Men vil det så sige hvis jeg skal lave den med hvid toblerone så er det 600 g hvid choko til 200 gram fløde?
Det må eg virkelig prøve  Tusind tak..

Anmeld

7. februar 2012

Den lykkelige

Maja_4000 skriver:

Det er selvfølgelig helt ok
Inden på "himmelske kager" skriver hun man bare skal koge fløden op og hælde over den hakkede chokolade.. når det smeltet rører du rundt, men ikke piske  så på køl også klar når det har kærgården konsistens..

Anmeld

7. februar 2012

Den lykkelige

Dot D skriver:

Jeg har aldrig selv brugt det, men kender flere der gør, det skulle være ret nemt...

Det er også et punkt på min "to do-liste" at få det afprøvet... Du kan godt bruge det på muffins, det er bare ikke helt så "stift", som når der er smør i... Det har jeg brugt det til

Jeg har heller aldrig prøvet men tænkte at det må jeg virkelig prøve..
Tror det vil være lettere at arbejde med og smage bedre..

Anmeld

7. februar 2012

Maja_4000

mariamiss6 skriver:

Altså, jeg har set Mette erberg hun varmer fløden op til lige omkring kogepunktet, og så hælder en god sjat over chokoladen, rører rundt, og hælder mere fløde ved, ind til alt er smeltet, og skinner flot.....

Jeg tror ikke, af en eller anden grund, at det ville virke her hjemme...

Så jeg har enten gjort det at jeg smelter det hele sammen, i microovnen af MANGE KORTE omgange (30 sekunder ca.), og ellers så bare over et vandbad, begge dele sammen.

Det må bare under ingen omstændigheder brænde på. olade tager straks smag af at være brændt på, hvis det skulle ske, og brændt chokolade er bare uspiseligt....

Altså varm begge dele sammen, samtidig, "langsomt/forsigtigt" 

Så stiller du det på køl til konsistensen er passende, det er nok ca. et halvt døgns tid. Og så er det lige klar til brug....

Hvis det er for stift til at smøre op med når du tager det fra køleskabet, kan du bare give det 10 sekunder i microovnen, så bliver det dejlig blødt, uden at det er varmt

og det skal IKKE piskes

Forresten, chokoladen skal hakkes så smelter det hurtigere

http://www.youtube.com/watch?v=qFtm8q4m4Bk

Tak

Anmeld

7. februar 2012

SukkerDronning

Jeg har faktisk gjort det nogle gange, og man kan SAGTENS smelte det i en gryde. Hvis man rør i det konstant, brænder det ikke på.

Jeg har bare haft hældt fløde i gryden, når det er varmt, har jeg hældt det hakkede chokolade i. Jeg vidste ikke, at man skulle gøre det på nogen fancy måde.

Jeg skal ikke kunne sige, om jeg er heldig at det er lykkedes.

Det smager fantastisk!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.