Det der med at arve?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

547 visninger
3 svar
0 synes godt om
5. februar 2012

Julemusen

Sagen er den at jeg fik en snak med min far om testamente, og er godt nok lidt forvirret. Jeg er hans eneste biologiske barn men min halvstorsøster har altid brugt ham som far også. Han sagde at alt var testamenteret til mig og at jeg så skulle dele med hende bagefter. Ved godt at hvis han testamenterede halvt om halvt til hver af os ender min søster med at skulle betale mere i arveafgift. Men er det ikke ulovligt dåb som han har "planlagt" det? Og jeg kan da ikke bare give hende en million?? Hvad med SKAT?Havde sku været nemmere hvis han bare havde testamenteret direkte til hende. Er mig der kommer til at stå med lorten senere da min søster er ekstremt bisiderrisk og lidt en nasserøv...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. februar 2012

klmf

Det der dur ikke, du kan ikke bare forære hende de penge, der kommer en masse indover med SKAT... Hvis han vil have at hun skal arve på lige fod med dig må han bruge de par tusind på at få oprettet et testamente. Du er ikke forpligtet til at give hende de penge og der vil kun komme en masse rod ud af det. Så han gør dig eddermame ikke nogen tjeneste ved at gå i den illusion at det kan gøres på den måde Synes du skal sige lige ud til dem begge at du beholder det du retmæssigt vil få ved en arveopgørelse og hvis dn halvsøster så er meget interesseret i at få en del af kagen må hun jo snakke med jeres far om at få det ordnet. Så holder du bolden på egen banehalvde og så må de jo selv om hvordan de vil håndtere det.

Åh arv og penge er noget fanden har skabt!

Anmeld

5. februar 2012

Bassemor<3

Der er regler for hvor meget man må give væk. Dvs. hvis du arver alt og så skal dele det med din søster, skal du give hende det i små bidder, ellers kommer hun automatisk til at betale skat af dem. Det er meget lettere hvis han opretter et testamente. Men hvis han er hendes far og det er den måde i er halv søskende på så er hun lige så meget retmæssig arving som dig. Hvis han IKKE er hendes far, så er du ikke forpligtet til at give hende en rød reje, derfor ville det være lettest at han laver testamente. 

Anmeld

5. februar 2012

female

Du bliver nødt til at tale med din far igen, for det der går bare ikke. 

Din far har ret i, at såfremt han testamenterer noget til din halvsøster, så kommer hun til at betale en højere arveafgift end dig, men sådan er loven nu engang skruet sammen. 

Du kan ikke "blot" give hende penge, efter du har arvet. Det er korrekt, at man kan give en mindre skattefrit beløb hvert år (godt halvtreds tusind), men dette er kun i op- og nedgående linje. Det vil sige, at du kan give penge skattefrit til dine bedsteforældre, forældre, børn osv. Derimod kan du ikke give i sideordnet linje, dvs. dine søskende.

Derfor vil din halvsøster uanset konstruktionen komme til at betale enten arveafgift eller skat. Alternativt skal du give et skattefrit beløb til eksempelvis jeres fælles bedsteforældre, som derefter skal give et tilsvarende beløb skattefrit til din søster. Men det bliver ærlig talt en smule besværligt. 

Din fars model kan næsten kun skabe splid mellem jer, og derfor må han altså tage sig sammen og få skrevet et testamente, der tilgodeser jer begge på den måde, som han ønsker det. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.