Anonym skriver:
Hejsa
Jeg har valgt at være ano da jeg ikke ved om nogen jeg kender læser med.
Jeg har et kæmpe dilemma som jeg snart skal tage stilling til og har brug for råd.
Sagen er den at min lille dreng som er min dreng nr. 3 skal døbes i næste måned. Jeg regner bestemt ikke med at jeg skal have flere børn og har et stort ønske om at prøve at holde et barn til dåb. Derfor har jeg overvejet at jeg selv vil holde ham.
Problemet er dog det at min mand og hans søster har en "tradition" (tradition og tradition men alligevel)om at holde hinandens børn til dåben. Min mand har holdt sin søsters 3 børn og hun har også holdt vores 2 første børn.
På den ene side vil jeg jo rigtig gerne selv holde min dreng, men omvendt føler jeg at jeg ikke kan være det bekendt og føler at de andre vil tro jeg bare gør det for at være på tværs.( Mit forhold til min svigerinde er til tider præget af misundelse og jalousi)
Min mand har sagt at jeg selv bestemmer hvad jeg vil.
Hvad ville I gøre hvis det var jer? Kan jeg være bekendt selv at bære ham?
PS. Det skal lige siges at der ikke umiddelbart er nogen i familien hvor jeg ellers vil få en mulighed for at bære barnet ved dåben...
Hos os var det omvendt. Jeg endte med at bære begge børn til dåben, selvom jeg gerne ville, at vi havde båret en hver. Jeg har ikke spurgt svigerfamilien - eller min egen for den sags skyld - hvad de mener om sagen.
Jeg vil umiddelbart sige, at det er dig og manden, som skal være enige, så kan hans søster mene, hvad hun vil.
Jeg synes egentlig også, at din mand burde melde ud, hvad han egentlig tænker om sagen. Som det står nu, når han nægter at bekende kulør, så overlader han al ansvar til dig - og dermed også alle ubehagelighederne, hvis det kommer til det.
Mit råd vil være, at I to bliver enige jer i mellem om en fælles beslutning, og så fronter I den i fællesskab. Så over for søsteren bliver det "vi synes..." og ikke f eks "min kone synes...". Det tror jeg er lidt vigtigt, uanset hvilken løsning I ender med. At I står sammen om detteher. Det er jeres fælles valg, hvordan I ønsker det. Det er jo dig og ham som er familieenheden i denne forbindelse, ikke ham og søsteren.
Håber, I finder en god løsning.