Barsel / Start i dagpleje

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.045 visninger
12 svar
0 synes godt om
25. januar 2012

anynom

Jeg har lige et par spørgsmål

Min barsel slutter den 6/10, der er Isabel 10½ måned gammel.
Hvis hun f.eks starter i dagpleje når hun er 6 måneder gammel, bliver min barsel så forkortet?

Og hvad er den bedste alder for dem at starte?

Er det ikke omkring 8-9 måneders alderen, at seperationsangsten starter?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. januar 2012

Ciss

JulieWH skriver:

Hvis hun f.eks starter i dagpleje når hun er 6 måneder gammel, bliver min barsel så forkortet?

Dit første spørgsmål kan je gdesværre ikke svare på.

Når det gælder optimalt opstartstartstidspunkt i DP har jeg hørt mange forskellige meninger, så der er sikkert fordele og ulemper ved alt.

- Har hørt sagt, at jo mindre de er, jo nemmere går det.

- Og at de bør være hjemme ved sine forældrer i hvert fald det første år.

- Og at det er bedst at de starter før de er et år, pga kontakten med andre børn, og at de da hurtigere vænner sig til det.

Mine begyndte ved hhv 10 mndr og 10 1/2 mnd. Vi har ikke oplevet specielle problemer med hverken separationsangst eller andre ting. De første par måneder var alt nyt og spændende, så kom en periode, hvor barnet ikke ville, vi skulle gå. Og efter det har alt fungeret fint. Et godt samarbejde med DP/VS er helt afgørende for, at ting kommer til at fungere fint, og at barnet får hjælp til at håndtere det, når de begynder at fokusere på at forældrerne går. Jeg tror næsten, at det er vigtigere end eksakt alder. Men det er bare min personlige mening.

Anmeld

25. januar 2012

anynom

Ciss skriver:

Dit første spørgsmål kan je gdesværre ikke svare på.

Når det gælder optimalt opstartstartstidspunkt i DP har jeg hørt mange forskellige meninger, så der er sikkert fordele og ulemper ved alt.

- Har hørt sagt, at jo mindre de er, jo nemmere går det.

- Og at de bør være hjemme ved sine forældrer i hvert fald det første år.

- Og at det er bedst at de starter før de er et år, pga kontakten med andre børn, og at de da hurtigere vænner sig til det.

Mine begyndte ved hhv 10 mndr og 10 1/2 mnd. Vi har ikke oplevet specielle problemer med hverken separationsangst eller andre ting. De første par måneder var alt nyt og spændende, så kom en periode, hvor barnet ikke ville, vi skulle gå. Og efter det har alt fungeret fint. Et godt samarbejde med DP/VS er helt afgørende for, at ting kommer til at fungere fint, og at barnet får hjælp til at håndtere det, når de begynder at fokusere på at forældrerne går. Jeg tror næsten, at det er vigtigere end eksakt alder. Men det er bare min personlige mening.

Tusind tak for et konstruktivt svar

Anmeld

25. januar 2012

Angelspot

JulieWH skriver:

Jeg fik at vide af en god bekendt, som er dagplejemor, at børn altid har bedst af at være sammen med sin mor eller far, så længe det overhovedet kan lade sig gøre. Børn er ikke lavet til institution, men har derimod brug for al den tryghed og nærhed, man som forældre kan give dem, så længe som overhovedet muligt

Dette har været mit mantra, for det kan jeg sagtens se fornuften i. Og jeg ville hjertens gerne have været hjemme til han bliver 18, men det tillader en moderne familieføring desværre ikke. Så her kom Oliver ud da han var knap 11 mdr, med en meget mild opstart. Det havde jeg mulighed for, så valgte det. Skal du starte på et bestemt tidspunkt, så er det jo sådan det er og børn indordner sig heldigvis hurtigt

Du har ret til din lange barsel hvis du vælger det, men hvis du vælger at dit barn skal starte længe før den er slut, så ville jeg helt sikkert selv gemme nogle måneder og bruge dem på evt længere sommerferier med barnet eller til lange syge perioder. 

Min søn har haft meget seperationsangst men har taget dp-start MEGET flot! Ingen gråd og han spiser og sover, så det kan jeg ikke klage det mindste over

Anmeld

25. januar 2012

anynom

Angelspot skriver:

Jeg fik at vide af en god bekendt, som er dagplejemor, at børn altid har bedst af at være sammen med sin mor eller far, så længe det overhovedet kan lade sig gøre. Børn er ikke lavet til institution, men har derimod brug for al den tryghed og nærhed, man som forældre kan give dem, så længe som overhovedet muligt

Dette har været mit mantra, for det kan jeg sagtens se fornuften i. Og jeg ville hjertens gerne have været hjemme til han bliver 18, men det tillader en moderne familieføring desværre ikke. Så her kom Oliver ud da han var knap 11 mdr, med en meget mild opstart. Det havde jeg mulighed for, så valgte det. Skal du starte på et bestemt tidspunkt, så er det jo sådan det er og børn indordner sig heldigvis hurtigt

Du har ret til din lange barsel hvis du vælger det, men hvis du vælger at dit barn skal starte længe før den er slut, så ville jeg helt sikkert selv gemme nogle måneder og bruge dem på evt længere sommerferier med barnet eller til lange syge perioder. 

Min søn har haft meget seperationsangst men har taget dp-start MEGET flot! Ingen gråd og han spiser og sover, så det kan jeg ikke klage det mindste over

Tak for svar

Er enig i, at børn ikke er beregnet til institutioner - og netop derfor har vi valgt, at Isabel skal i dagpleje, ikke vuggestue.
Men jeg tror tilgengæld også, at det er vigtigt for et barn at komme ud og være social uden at mor og far ånder dem i nakken, ellers tror jeg de går socialt i stå. Selvom Isabel kun er 9½ uge gammel, så kan vi tydeligt mærke, at hun har det bedst når der sker noget - og hun vil hellere sidde hos mormor end hos mig hvis vi er på besøg

Anmeld

25. januar 2012

Angelspot

JulieWH skriver:

Tak for svar

Er enig i, at børn ikke er beregnet til institutioner - og netop derfor har vi valgt, at Isabel skal i dagpleje, ikke vuggestue.
Men jeg tror tilgengæld også, at det er vigtigt for et barn at komme ud og være social uden at mor og far ånder dem i nakken, ellers tror jeg de går socialt i stå. Selvom Isabel kun er 9½ uge gammel, så kan vi tydeligt mærke, at hun har det bedst når der sker noget - og hun vil hellere sidde hos mormor end hos mig hvis vi er på besøg

Ja du har en pointe i det med det sociale, det er også sundt for børn at komme ud og møde andre. Dermed ikke sagt at det ikke kan ske i samarbejde med forældrene, men det er nu ikke min overbevisning  

Anmeld

25. januar 2012

anynom

Angelspot skriver:

Ja du har en pointe i det med det sociale, det er også sundt for børn at komme ud og møde andre. Dermed ikke sagt at det ikke kan ske i samarbejde med forældrene, men det er nu ikke min overbevisning  

Selvfølgelig kan det ske i samarbejde med forældrene, men vores erfaring (min mands og min) er, at det er godt, at barnet selv lærer at takle nye ting - selvfølgelig inden for rimelighedens grænser.

Jeg kom i dagpleje og børnehave og har klaret mig fint socialt som voksen - min mand blev passet hjemme helt indtil skolen, og han har haft det meget svært ved at tilpasse sig andre og få nye venner - om det har en sammenhæng er ikke til at vide, men det tænker vi det har.

Anmeld

25. januar 2012

Clisolka

JulieWH skriver:

Jeg sendte Isabella afsted da hun var lige knapt 10 mrd. Den perfekte alder, sagde vuggestuen  Jeg ved faktisk ikke engang hvornår seprationsangsten starter, for den har vi ikke været igennem her 

Jeg lavede tidligere en tråd med bla. at DK sender børnene tidligt ud  i forhold til udlandet, så den syntes jeg da du skal tjekke 

https://www.baby.dk/debat/147203pi1/ordet-er-frit/dk-sender-boern-for-tidligt-af-sted-i-vuggestue---.aspx

Anmeld

25. januar 2012

AnneBJ

Felix startede da han var præcis 9 mdr. Der har ingen problemer været. Jeg har valgt at sætte en måned af til at køre ham ind. Jeg håber jeg kan gentage begge dele (alder + indkøringstid) ved næste barn, naturligvis afhængigt af barnets sind.

Anmeld

25. januar 2012

ledermus

Oliver startede da han var 6½ måned fordi jeg ikke havde mere barsel der og det har fungeret super godt...han går i vuggestue og trives med det

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.