En firkantet historie??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.323 visninger
6 svar
0 synes godt om
21. januar 2012

Carina1977

Er der nogen lærere herinde? Eller andre der har forstand på det?

Spørgsmålet er ganske simpelt....hvad er en firkantet historie?

Det lyder simpelt i mine ører, men jeg ved bare ikke, hvordan jeg skal forklare min søn det 

Men hvad menes der?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. januar 2012

Steph_Laurits

Carina1977 skriver:

Er der nogen lærere herinde? Eller andre der har forstand på det?

Spørgsmålet er ganske simpelt....hvad er en firkantet historie?

Det lyder simpelt i mine ører, men jeg ved bare ikke, hvordan jeg skal forklare min søn det 

Men hvad menes der?

Taget fra nettet.

Lad eleverne skrive firkantede historier a la Louis Jensen. Arbejdet med de firkantede historier er en lidt anderledes måde at gå til fantasygenren på.

På den ene side kan eleverne lade fantasien gå helt amok, og på den anden side skal de overholde en rimelig kortfattet form, hvor de skal nå at komme med en eller anden form for pointe - uanset hvor mærkelig den kan være...

Louis Jensens små firkantede historier udgør nærmest en genre i sig selv. De har en rimelig fast ramme med en fast indledning med et talord, det overnaturlige element, den skøre forklaring og så den firkantede form.

Her er et oplæg til eleverne, hvor de får rammerne for en firkantet forklaret. Inden for de rammer kan de så skrive deres helt egen firkantede historie.

Jeg fik min klasse til at pynte deres firkantede historier og sætte dem op på farvet papir, hvorefter vi hængte dem op på væggen. Så hang de der og skabte en vanvittig sjov stemning på en almindelig hvid skolevæg. :-)

Hjalp det??

Anmeld

21. januar 2012

Carina1977

StephanieJ skriver:

Taget fra nettet.

Lad eleverne skrive firkantede historier a la Louis Jensen. Arbejdet med de firkantede historier er en lidt anderledes måde at gå til fantasygenren på.

På den ene side kan eleverne lade fantasien gå helt amok, og på den anden side skal de overholde en rimelig kortfattet form, hvor de skal nå at komme med en eller anden form for pointe - uanset hvor mærkelig den kan være...

Louis Jensens små firkantede historier udgør nærmest en genre i sig selv. De har en rimelig fast ramme med en fast indledning med et talord, det overnaturlige element, den skøre forklaring og så den firkantede form.

Her er et oplæg til eleverne, hvor de får rammerne for en firkantet forklaret. Inden for de rammer kan de så skrive deres helt egen firkantede historie.

Jeg fik min klasse til at pynte deres firkantede historier og sætte dem op på farvet papir, hvorefter vi hængte dem op på væggen. Så hang de der og skabte en vanvittig sjov stemning på en almindelig hvid skolevæg. :-)

Hjalp det??

Det hjalp lidt...det var egentlig også sådan noget jeg tænkte det var....altså en historie, der skal holde sig indenfor nogle rammer. Det må være sådan jeg forklarer ham det, og så må læreren altså uddybe det for ham, hvis ikke det er rigtigt 

Anmeld

21. januar 2012

Steph_Laurits

Carina1977 skriver:

Det hjalp lidt...det var egentlig også sådan noget jeg tænkte det var....altså en historie, der skal holde sig indenfor nogle rammer. Det må være sådan jeg forklarer ham det, og så må læreren altså uddybe det for ham, hvis ikke det er rigtigt 

God idé.

Så kan læreren jo også se at det jo i det mindste er FORSØGT lavet

Men ellers prøv Sussie, hun er jo gammel dansklærer så hut jeg hvisker

Anmeld

21. januar 2012

Carina1977

StephanieJ skriver:

God idé.

Så kan læreren jo også se at det jo i det mindste er FORSØGT lavet

Men ellers prøv Sussie, hun er jo gammel dansklærer så hut jeg hvisker

Hehe god ide......det havde jeg ikke lige tænkt på  må se om hun er til at hive fat i 

Anmeld

21. januar 2012

Steph_Laurits

Carina1977 skriver:

Hehe god ide......det havde jeg ikke lige tænkt på  må se om hun er til at hive fat i 

Anmeld

21. januar 2012

Carina1977

Hmm tror jeg har fundet ud af det helt selv nu 

Jeg har fundet ud af at han åbenbart havde et billede. Så jeg tænker at han skal skrive en historie udfra det, og så har han på den måde en firkantet historie, fordi han holder sig indenfor rammerne af den.

Dejligt når der går et lys op for en 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.