Diabetes

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

511 visninger
8 svar
0 synes godt om
10. marts 2009

Lusi

Jeg har haft sukkersyge i 19 år, er her andre med sukkersyge?

I starten frygtede jeg mit datter vil få det, men tænker ik så meget på det mere.
Kan jo hverken gøre fra eller til alligevel, men tanken om at jeg skal stikke i hende, gør ondt på mig.
(kan virkelig sætte mig ind i, hvordan mine forældre havde det, da jeg var 4 år og de skulle lære og stikke mig)

Men trøster mig selv med, at ricikoen er større, hvis det er fædrene der har sygdommen.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. marts 2009

charlottekri

jeg troede faktisk ikke at diabetes var arveligt... i hvilken grad er det arveligt???
hilsen en nysgerrig

Anmeld

10. marts 2009

Lusi

charlottekri skriver:

jeg troede faktisk ikke at diabetes var arveligt... i hvilken grad er det arveligt???
hilsen en nysgerrig

Det er arveligt.
Kan ikke lige huske % tallet, men der er større chancer, hvis det er faderen der har det.

Dengang jeg fik det konstaterret, blev hele min nærmeste familie tjekket og der lå intet i generne hos dem, dengang.

Men her for 2 år siden, blev min fætter skudt på øvelse i Oksbøl og døde af det.
Kom som lidt af en overraskelse og selvfølgelig sorg for hele familien.
Men min far, som også stod ham ret nær, reagerede slet ikke på det, som vi andre gjorde.
Han lukkede sig mere inde i sig selv og græd slet ik på noget tidspunkt, men fik i stedet for sukkersyge.

Vi alle er helt sikre på at han fik det pga. chok (hvilket også kan forårsage det)

Da min datter blev født, målte de også hendes blodsukker 2 timer efter hun var født og igen 2 timer senere, men de var fine og de målte ikke igen. men det er normal procedure for børn, født af forældre med sukkersyge.

Der er jo så også type 2 (gammelmands sukkersyge, som folk tit for af overvægt eller forkert kost.

Anmeld

10. marts 2009

charlottekri

nå, ja, jeg fik da også en sukkerdrik, jeg skulle drikke hos lægen under min graviditet pga. min far havde gammelmandssukkersyge... og min farbror har nemlig diabetes 1, men det er vist for langt ude til at det kan have nogen effekt her, eller?? min far fik først sukkersyge for ca. 5 år siden og har kunnet styre det med kosten alene

Anmeld

10. marts 2009

Lusi

Årh dét ved jeg jeg jo så ikke lige om det, men er det i familien tror jeg de holder øje med det.. Ellers hvis man synes der er nogle symtomer må man jo gå til lægen..
Men jeg er jo nok også lidt mere obs, end andre ville være

Anmeld

10. marts 2009

charlottekri

ja det kan jeg sagtens forstå!!! det må heller ikke være rart som forælder at skulle stikke sit barn hver eneste dag

Anmeld

10. marts 2009

Lusi

Nej det er jo lige præcis dét..
Jeg er sgu ligeglad med jeg stikker mig selv 4 gange hver dag, men tanken om at sku gøre det ved hende

Og gud hvor er det dog besværligt at være gravid og ha sukkersyge...
Skulle til rigshospitalet til kontrol hver 14. dag. Bor i køge, så der er et stykke vej..
Var fint nok i begyndelsen, men når når man så ligepludselig vejer 20 kg, mere end man plejer, så var det altså ik sjovt mere..Heh
Var ihvertfald glad for jeg ik boede på falster eller deromkring..

Anmeld

16. april 2011

Sabrina2014

Det er arveligt at få type-1 :-)

Jeg fik det konstateret for ½ år siden, og jeg fik det da min far har det. Både min storesøster, min far og min farmor har det allesammen. :-)

Anmeld

16. april 2011

Tennamor

Det var godt nok også mange i din familie der har det.

I vores familie er det kun Lykke og vores far der har det. Jeg blev tjekket igen her under min graviditet, men der var heldigvis ikke noget.. 7-9-13..

Så søsser.. Bare hold det for dig selv 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.