Ledig på dagpenge - aktivering imorgen - men sygt barn????

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.266 visninger
11 svar
0 synes godt om
15. januar 2012

Anonym trådstarter

Kære Jer.

Jeg er ledig på dagpenge (medlem af a-kasse), og imorgen skal jeg starte på jobsøgningskursus.

Min søn er syg med lungebetændelse - han har været syg siden onsdag, fik diagnosen fredag og opstartede samme dag på penicillin. Han er feberfri - men stadig syg (sover meget, pylrer meget og spiser meget lidt)- og slet slet ikke rask nok til at komme i institution..

Hvad gør jeg lige?

Skal jeg i morgen tidlig ringe til jobcenteret? Kursusstedet? A-kassen? Alle sammen??

Jeg har en idé om, at hvis jeg er hjemme med sygt barn, så kan jeg ikke få dagpenge/sygedagpenge for den eller de dage, jeg er hjemme med ham. Det gør heller ikke noget, at jeg mister et par dages indkomst - jeg skal bare være helt SIKKER på, jeg ikke gør noget forkert og dermed MISTER retten til dagpenge generelt..

Hilsen en mor med en meget syg lille dreng, der snart skal blive helt rask 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. januar 2012

De3Guldklumper

Medmindre reglerne er lavet om siden i sommers (der var jeg selv på dp) så må man ikke have barn syg når man modtager dagpenge. Du kan risikere at de smækker kassen i. Desværre.

Anmeld

15. januar 2012

Mor Christa

Dety skal nok gå Jeg har lige været igennem det samme, bare på kontanthjælp og IKKE dagpenge. Men jeg gik til jobsøgningskursus med folk på a-kasse også..
De dage jeg ikke kunne være der, skulle jeg ringe ned til kursusstedet og melde mig syg mellem 7.30-8.30. - Gjorde vi IKKE dette, så mistede vi pengene indtil vi igen tilmeldte os/gav lyd fra os.
Du gør ikke noget forkert så længe du lige ringer og melder dig/sønnen syg i morgen tidlig
Vi behøvede ikke ringe til hverken kommune eller jobnet (; 

Anmeld

15. januar 2012

Anonym trådstarter

Pylle3 skriver:

Medmindre reglerne er lavet om siden i sommers (der var jeg selv på dp) så må man ikke have barn syg når man modtager dagpenge. Du kan risikere at de smækker kassen i. Desværre.

Men hvis det passer, hvad gør man så lige? sender sit syge barn i insitution??

ej, det holder altså ikke, at fordi mit barn er syg, så smækker de kassen i.....

Håber virkelig ikke, det er rigtigt...

tak for svar

Anmeld

15. januar 2012

Anonym trådstarter

MissChrista skriver:

Dety skal nok gå Jeg har lige været igennem det samme, bare på kontanthjælp og IKKE dagpenge. Men jeg gik til jobsøgningskursus med folk på a-kasse også..
De dage jeg ikke kunne være der, skulle jeg ringe ned til kursusstedet og melde mig syg mellem 7.30-8.30. - Gjorde vi IKKE dette, så mistede vi pengene indtil vi igen tilmeldte os/gav lyd fra os.
Du gør ikke noget forkert så længe du lige ringer og melder dig/sønnen syg i morgen tidlig

Pyyyyh, godt at høre 

Tak for svar

Anmeld

15. januar 2012

K&S

Anonym skriver:

Kære Jer.

Jeg er ledig på dagpenge (medlem af a-kasse), og imorgen skal jeg starte på jobsøgningskursus.

Min søn er syg med lungebetændelse - han har været syg siden onsdag, fik diagnosen fredag og opstartede samme dag på penicillin. Han er feberfri - men stadig syg (sover meget, pylrer meget og spiser meget lidt)- og slet slet ikke rask nok til at komme i institution..

Hvad gør jeg lige?

Skal jeg i morgen tidlig ringe til jobcenteret? Kursusstedet? A-kassen? Alle sammen??

Jeg har en idé om, at hvis jeg er hjemme med sygt barn, så kan jeg ikke få dagpenge/sygedagpenge for den eller de dage, jeg er hjemme med ham. Det gør heller ikke noget, at jeg mister et par dages indkomst - jeg skal bare være helt SIKKER på, jeg ikke gør noget forkert og dermed MISTER retten til dagpenge generelt..

Hilsen en mor med en meget syg lille dreng, der snart skal blive helt rask 

Der er ikke noget, der hedder barn syg på dagpenge, men i HK gør de meget ud af at pointere at hvis ens barn er syg, så bliver man jo selv syg af bekymring og må derfor melde SIG SELV syg ;-) 

Anmeld

15. januar 2012

132319

MissChrista skriver:

Så må der var anderledes regler for folk på KH.

På dagpenge må man IKKE have barn-syg, så får man simpelthen bare ikke dagpenge for den dag.

Unfair, ja det synes jeg også som alenemor.

Til TS:

Hvis du ikke kan få pasning, er det eneste alternativ at du selv melder dig syg.

Anmeld

15. januar 2012

ramona

man må desværre ikke være væk pga syg barn på dagpenge da man så ikke står til rådighed.

Men hvis man selv er syg skal man både melde sig syg til stedet man er i aktivering på samt på jobcenter og akasse.  Det skulle vi ihvertfald da jeg var ledig og hvis man ikke gav besked kunne man miste dagpenge.

Ved ikke om reglerne er ændret.

Håber du finder en løsning, systemet er desværre ikke altid fair for folk med børn

Anmeld

15. januar 2012

De3Guldklumper

Anonym skriver:

Men hvis det passer, hvad gør man så lige? sender sit syge barn i insitution??

ej, det holder altså ikke, at fordi mit barn er syg, så smækker de kassen i.....

Håber virkelig ikke, det er rigtigt...

tak for svar

Tja - det er de som ret lige glade med hvad du gør. Men jeg kan jo så læse på de andre svar at reglerne ikke er lavet om. Men ja sådan er systemet - har selv været der i 2 år med to unger og det er ikke altid nemt for sygdom kommer sjælendt belejligt.

Anmeld

15. januar 2012

Anonym trådstarter

Jeg ved godt, at jeg ikke kan få penge for den eller de dage, jeg er nødt til at være hjemme med sygt barn (forhåbentlig kun én dag)

- men jeg er ligeglad med en dagsløn eller flere, jeg vil bare ikke miste hele månedslønnen ...

Og hvis jeg melder mig selv syg, så skal de til at have en lægeerklæring på, at JEG er syg osv - det holder jo ik...

Hmmm, jeg må hellere ringe rundt til de forskellige steder imorgen tidlig, så jeg ikke gør noget forkert..

Tusind tak for svar allesammen 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.