Astma eller ikke astma ?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

374 visninger
7 svar
0 synes godt om
14. januar 2012

grøn · ært

Vi er meget forvirret herhjemme. Og jeg prøver at starte fra starten af......Fra jeg lærte min kæreste at kende. I al den tid, har han nemlig taget astmamedicin OG brokket sig over, at han ikke følte, at han kunne trække vejret ordentligt. Han har ofte taget nogle meeeget dybe indåndinger, men uden at føle, at lungerne ligesom blev fyldt op. Når jeg har ligget op ad ham og kunne høre hans hjerte, har det altid slået meget hårdt og i en til tider mystisk rytme.

Månederne før jul blev hans vejrtrækning ekstremt dårlig og han hev hele tiden efter vejret. Det eneste der hjalp ham, var lange løbeture på 1 time flere gange om ugen. Men uanset, så blev det så slemt tilsidst, at vi måtte tilkalde vagtlægen en weekend. Han bad min kæreste om at tage dobbeltpotion medicin de næste par uger - han tager i forvejen ét hiv om morgen og ét hiv om aftenen. Så nu var det altså to hiv både morgen og aften. Det endte ud med en forfærdelig tid for min kæreste, som SLET IKKE kunne trække vejret. Han havde det SÅ skidt og var rigtig ked af det og bange, fordi han slet ikke kunne få luft.
Der var bestilt tid hos egen læge, efter tiden med dobbelt medicin var gået, så vi ventede i spænding på den lægetid. Og endelig kom den. Lægen testede min kæreste og sagde, at han skulle prøve IKKE at tage medicin i en hel måned. -----og gæt engang, min kæreste har ALDRIG haft det bedre! Han kunne trække vejret stille og roligt, han lavede ikke de der dybe-dybe vejrtrækninger og han FIK lungerne fyldt helt ud med luft. Hans humør steg bare 100%. Hans hjerte slog iøvrigt også noget mere roligt!

...MEN!!! Efter den måned skulle han jo så ind til lægen igen (en anden en), som igen testede ham. Hun konstaterer, at min kæreste har astma og at han fortsat skal tage sin medicin..... Det har han så gjort - en uge. Og kan I så gætte hvad der er sket på den uge? Tjo, manden har fået det så uendelig skidt igen; kunne ikke trække vejret ordentligt, blev bange, hjertet slog hårdt igen... ja, bare hele smørren en gang til. Han har så de sidste tre-fire dagen valgt IKKE at tage sin medicin - og han har det allerede meget bedre igen.

HVAD SKAL VI GØRE????? Lægen mener manden har astma, men så snart han tager sin medicin, får han det dårligt. Når han ikke tager medicin, har han det så godt med luften og føler ikke noget "pres" i lungerne.

Skal vi finde en ny læge der kan undersøge ham, eller skal vi selv konkluderer, at han ikke har astma???

.....tak, hvis du har læst så langt.. Jeg er så frustreret og ked af det på min kærestes vegne og vi ved slet ikke hvad vi skal stille op..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. januar 2012

Ciss

Ai! Det der lyder jo direkte farligt for ham!

Jeg tror, jeg ville være gået til en tredje læge for at få en ny vurdering.

Kan det være, at han har astma men er på en medicin, han ikke tåler?

Anmeld

14. januar 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79

Humm det lyder da meget, meget mærkeligt! Hvid det var mig ville jeg bede legen om at få en henvisning til en special læge. Det ka jo godt være at han har noget asma, men at han får noget forkert medicin, sådan at han måske ik rigtig ka tåle det han får, men måske ville reagere bedre på noget andet!! Håber da han finder ud af noget! Vh stine

Anmeld

14. januar 2012

grøn · ært

Ciss skriver:

Ai! Det der lyder jo direkte farligt for ham!

Jeg tror, jeg ville være gået til en tredje læge for at få en ny vurdering.

Kan det være, at han har astma men er på en medicin, han ikke tåler?

Ja, farligt, det tænker vi også...hans krop reagerer jo så voldsomt på den medicin :-( 

Vi har også snakket om, om han måske slet ikke kan tåle medicinen. Lægen mener nu ikke det kan lade sig gøre. Det er som om hun slet ikke hørte efter, når han fortæller hvor dårligt han har haft det PÅ medicinen. Hun sagde bare, at det måtte være en virus. Men altså, er det så ikke lidt mærkeligt at denne "virus" kun er der, når han tager medicin??!

Jeg kan ikke lade være at tænke, at han ikke længere har astma og derfor er det voldsomt for kroppen at tage astma-medicin, når den nu ikke fejler noget. 

Anmeld

14. januar 2012

grøn · ært

StineW79 skriver:

Humm det lyder da meget, meget mærkeligt! Hvid det var mig ville jeg bede legen om at få en henvisning til en special læge. Det ka jo godt være at han har noget asma, men at han får noget forkert medicin, sådan at han måske ik rigtig ka tåle det han får, men måske ville reagere bedre på noget andet!! Håber da han finder ud af noget! Vh stine

God idé med henvisning til speciallæge! Det vil jeg foreslå ham at spørge lægen om at få!

Vi har også snakket om, at han måske ikke kan tåle medicinen. Enten det, eller også har han slet ikke astma.... For, det kan jo ikke passe, at hans krop skal reagerer sådan på hans medicin! 

Anmeld

14. januar 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79
grøn · ært skriver:

God idé med henvisning til speciallæge! Det vil jeg foreslå ham at spørge lægen om at få!

Vi har også snakket om, at han måske ikke kan tåle medicinen. Enten det, eller også har han slet ikke astma.... For, det kan jo ikke passe, at hans krop skal reagerer sådan på hans medicin! 

Nej der er jo også en del som vokser fra det igen, så det ka jo være at det er det der er sket. Især gir det da noget at tænke over at han ka ta løbeture på over 1 time uden problemer! Tror i hvert fald ik jeg ville ta den medicin hvis der er så stor forskel. Be om at få hans asma udredt som det mindste! Vh stine

Anmeld

14. januar 2012

grøn · ært

StineW79 skriver:

Nej der er jo også en del som vokser fra det igen, så det ka jo være at det er det der er sket. Især gir det da noget at tænke over at han ka ta løbeture på over 1 time uden problemer! Tror i hvert fald ik jeg ville ta den medicin hvis der er så stor forskel. Be om at få hans asma udredt som det mindste! Vh stine

Ja, det med løbeturene tænker jeg også over. For han kan sagtens både løbe og styrketræne, selvom han ikke er på medicinen! Og der tænker jeg jo, at hvis man har astma, så løber man da ikke først 1 time og derefter styrketræner i 1,5 time UDEN at have problemer med luften og UDEN at tage sin medicin...?

Jeg har lige foreslået ham det med en speciallægevurderingen og den er han bare helt med på! 

Anmeld

14. januar 2012

marieo

synes da han skal stoppe med at tage medicinen og se hvad der sker ... og ja som de andre siger så lige presse lægen lidt.

Altså det kan jo ikke helt sammelignes med almindelige astma .. men jeg har anstrengelses astma og fik medicin da jeg flere gange var ude for at jeg pressede mig selv lidt for hårdt under motion og fik anfald .. begyndte at tage medicinen inden jeg skulle motionere som lægen sagde ... men stoppede hurtigt igen da jeg nærmest blev "afhængig" af medicinen og ikke kunne lave noget som helst aktivt uden af jeg tog miedicinen først. Kunne slet ikke få vejret og endte flere gange med at stå og hive efter vejret efter bare en lille cykeltur. Så valgte at stoppe med at tage medicinen som lægen forskrev (og gemte det til hvis jeg fik et anfald) og har aldrig haft det bedre ... har istedet lært mine begrænsninger at kende og stopper istedet inden jeg får anfald.

Ved ikke om det kan være noget lignende med din kæreste ???

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.