Baby led weaning?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

455 visninger
3 svar
0 synes godt om
10. januar 2012

RiUL

Hej piger

Herhjemme overvejer vi baby-led-weaning metoden, er det nogle der har gjort det på den måde? Og var/er I glad for det?

Fordele/ulemper?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. januar 2012

Thalia

Min yngste er vænnet fra med BLW, og den baby vi venter nu bliver vænnet fra på samme måde.

De to ældste fik grød og mos fordi "det gjorde man jo", men nu hvor jeg har prøvet noget der er nemmere og sjovere kan jeg ikke forestille mig at vende tilbage til gamle rutiner.

Det skal dog siges at min yngste selvfølgelig har spist grød i perioder. Blandt andet havde han en periode omkring 1 års alderen hvor han var enormt glad for at sidde på gulvet og spise havregrød med fingrene

Anmeld

10. januar 2012

RiUL

Thalia skriver:

Min yngste er vænnet fra med BLW, og den baby vi venter nu bliver vænnet fra på samme måde.

De to ældste fik grød og mos fordi "det gjorde man jo", men nu hvor jeg har prøvet noget der er nemmere og sjovere kan jeg ikke forestille mig at vende tilbage til gamle rutiner.

Det skal dog siges at min yngste selvfølgelig har spist grød i perioder. Blandt andet havde han en periode omkring 1 års alderen hvor han var enormt glad for at sidde på gulvet og spise havregrød med fingrene

Okay, det lyder godt!

Jeg er spændt på om vores SP taler for eller imod BLW, så ville gerne lige høre om andre der havde gjort det, og kunne fortælle positivt om det

Anmeld

10. januar 2012

Thalia

RiUL skriver:

Okay, det lyder godt!

Jeg er spændt på om vores SP taler for eller imod BLW, så ville gerne lige høre om andre der havde gjort det, og kunne fortælle positivt om det

Altså i bund og grund matcher BLW jo sådan set bare anbefalingerne sådan som de er blevet ændret i løbet af de sidste 12 år.

For 12 år siden havde man stadig kun barsel i 6 mdr, og derfor var SST anbefalingen at man fuldammede i 3-4 mdr og derefter gik over til grød og mos. Ved 6 mdrs. alderen blev det anbefalet at lade barnet tage del i familiens naturlige kost, og så vidt muligt spise selv. Dels fremmede det barnets interesse for fast føde og dels styrker det finmotorikken at de selv håndterer maden.

Da man forlængede barselsorloven herhjemme gik der ikke lang tid før man tilpasse SST anbefalingen til WHO's anbefaling om fuldamning/flaske i 6 mdr og ingen smagsprøver eller andet før da.

Fordi man nu fuldammer i 6 mdr er der ikke længere behov for grødfasen, og børnene kan derfor uden problemer begynde med fingermad i stedet.

Fordelene ved BLW, er at man lader baby styre tempoet i modsætning til opstart med grød, hvor forældrene sætter rammerne for hvornår der er spist nok. Baby får en mulighed for selv at udforske maden, og at arbejde med maden både med fingre og mund.

Endeligt træner man på den måde babyen i den bevægelse der skal til for at føre maden tilbage i munden, og det at baby selv bearbejder maden, nedsætter i stor grad risikoen for kvælning.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.