Jer med søskende....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

981 visninger
11 svar
0 synes godt om
10. januar 2012

Mussen2

Da i fødte nummer to og afholdte barsel sammen med far, hvad gjorde i så i forhorhold til pasning af det store barn? Var barnet afsted i pasning hver dag? Evt korte dage eller nogle fridage i i ny og næ.

Jeg tænker det bliver for hårdt at skal finde hverdagen med en nyfødt med storesøster fuldtime hjemme, men omvendt skal hun jo på alle måder føle sig onddraget osv

Spørgsmåles opstår da vores DP netop holder ferie i den uge, hvor hvi formentlig går hjemme på barsel begge to.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. januar 2012

NinaNymannMadsen

lige da jeg havde født altså samme dagen og ugen efter kom den store i dagpleje så vi kunne falde til med den lille ny her hjemme. ugen efter havde DP ferie og der holdt vi også den store hjemme vi var jo alligevel 2 voksne hjemme så det skete der ikk noget ved.

Anmeld

10. januar 2012

musse1

Mussen2 skriver:

Da i fødte nummer to og afholdte barsel sammen med far, hvad gjorde i så i forhorhold til pasning af det store barn? Var barnet afsted i pasning hver dag? Evt korte dage eller nogle fridage i i ny og næ.

Jeg tænker det bliver for hårdt at skal finde hverdagen med en nyfødt med storesøster fuldtime hjemme, men omvendt skal hun jo på alle måder føle sig onddraget osv

Spørgsmåles opstår da vores DP netop holder ferie i den uge, hvor hvi formentlig går hjemme på barsel begge to.

da vi fik nr 2 så kom nr 1 stadigvæk i vuggestuen, fik korter dage, og havde da også nogle fridage. det var sådan det fungerede bedst her 

da vi så fik nr 3 og 4 gik jeg hjemme med dem begge, men de to andre var i skole og børnehave, og fik fri de dage de gerne ville og det passede ind, ham i skole var efter skoletid. 

de ville gerne ned til deres venner, og der sker også lidt andet jo, syns det var rart man kunne give dem korte dage og fridage

Anmeld

10. januar 2012

Mussen2

Tak for input. Jeg må se hvornår jeg føder i forhold til hvornår der Holdes ferie. Har skrevet os på til pasning, så kan vi jo trække det tilbage hvis det passer ind i fødslen osv.

Tænker helt klart hun skal have fridag og korte dage,  men kan osgå se dilemmaet hvis jeg føder senerre end beregnet eller skal blive på sygehuset i nogle dage. Så vil det jo være træls ikke at have pasning til hende

Anmeld

10. januar 2012

hannetheis

Mussen2 skriver:

ville i dit tilfælde nok vælge at hode hende hjemme hvis dp har ferie.

ellers da vi fik nr 2 blev den store afleveret i vuggestue som normalt, dog med korte dage. så vi lige havde tid til at hvile om formiddagen når baby sov

Anmeld

10. januar 2012

Mussen2

hannetheis skriver:

ville i dit tilfælde nok vælge at hode hende hjemme hvis dp har ferie.

ellers da vi fik nr 2 blev den store afleveret i vuggestue som normalt, dog med korte dage. så vi lige havde tid til at hvile om formiddagen når baby sov

Ok. Men hvad så hvis jeg skal indlægges i forbindelse med fødslen, tænker jeg. 

Anmeld

10. januar 2012

L-Mortil3

Liam var afsted som vanligt, vi vurderede at det var påstyr nok i hans rytme, at der var kommet en lille ny, så han skulle have lov at komme i DP, til hans "helle" .

Anmeld

10. januar 2012

malo

Mussen2 skriver:

Vi prøvede faktisk at opretholde den stores hverdag, så der ikke skete alt for mange omvæltninger på en gang, det er jo lidt af en omvæltning at blive storebror/søster. Han havde kortere dage, men ikke mange fridage. Det var det der passede bedst ind for os, men det afhænger jo meget af barnet og ferier osv... så se hvad der kommer til at passe jer bedst

Anmeld

10. januar 2012

Mumto3

Nu gik jeg hjemme da jeg fik barn nr 2 så der var vi bare sammen alle sammen. For mig og os har det været enormt vigtigt at vi blev rystet sammen som familie og at vi som forældre ikke bare finder ud af vores nye rolle som forældre til 2 børn, og det store barn så selv må finde ud af sin helt nye rolle som storebror/søster. Vi synes at det var en proces vi skulle dele.

Da jeg fødte nr 3, gik jeg hjemme med nr 2, men den ældste gik i børnehave. Ham bad jeg fri i 14 dage, hvilket børnehaven ikke helt kunne forstå, men jeg synes det er helt absurt at der er sket noget så vigtigt i ens liv at man har fået en søskende og en helt nye familie struktur, og så 'lader man bare som ingen ting' og lader hverdagen kører videre som om intet var hændt.

MEN jeg ved godt at de aller aller fleste vælger at sende den eller de ældste afsted så de kan få alenetid med babyen og nyde den i fred og ro.

Jeg synes (og det er en personlig smagssag) at det har været super fedt bare at lade tiden flyde. Jeg har ligget dagen lang inde på sofaen med en nøgen baby på min mave, i mens de store har leget i stuen, og så har manden sørget for mad og husholdning. Manden har taget et par ture på legeplads med de store børn ellers har vi ikke været uden for en dør i hvertfald hele den første uge. (føder hjemme og dropper ørescreening, da jeg simplethen ikke gider at skulle stresse af sted, og på hopital med den lille og ind og ud af bil osv) For mig handler den aller første tid med en lille ny baby bare om at NYDE NYDE NYDE!!! -og det gør jeg bedst med en nøgen baby på maven, hvor vi sammen glider over i søvnen, vågner for at få lidt mad, have mine elskede børn omkring mig, og en mand der kommer med kolde drikker og giver kys på panden. Jeg har på ingen måde behov for at mine børn kommer ud og oplever nye ting, som de kommer hjem og fortæller om, eller skal bearbejde en dårlig dag, eller hele 'søskende' reaktion skal koges ned til at vare nogle få timer i løbet af en eftermiddag. Pyha, jeg synes det lyder anstrengende. Jeg ville blive alt for irriteret på de store.

Nu hvor vi har været sammen hele dagen, så har vi delt vores liv og vores oplevelser. Jeg ved hvordan de har det, hvor de er rent følselsmæssigt, og de kan følge mig, og de lærer baby af kende.

For os har det været en gave at vores børn har været tætte fra den aller første dag deres søskende blev født. MEN JEG VED GODT AT DET ER MIG DER ER ANDERLEDES!!!! OG de fleste synes at deres store børn er lidt i vejen og at de ikke kan tage sig en formiddagslur sammen med baby hvis de har en 2årige eller 3årige hjemme også.

Anmeld

10. januar 2012

Silas&Mille

Jeg har ikke født lillesøster endnu. Men vi regner med at Silas skal afsted i DP hver dag selvom både mor og far går hjemme med den lille ny.

Silas er simpelthen SÅ glad for at komme i DP og keder sig lidt når han bare er hjemme hele dagen, så derfor. Vi havde snakket om at lave nogle af dagene kortere, men han sover så længe til middag at det ville være synd, for hvis vi vil hente han tidligere skal han vækkes hver gang.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.