Erfaringer med blw (Baby led weaning) ?? :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. januar 2012

raca

det er først efter 9 mdr.. nogle siget et år at de har behov for andet...end mm/mme.

hun kan fint klare sig på mm endnu..

og blw er bare og slippe kontrollen over madenved de små.  og lade dem spise det de vil afdet mad man severe for dem.. der self er tilalvet så de spise og håntere det.

begge mine har kunnet spise selv fra starten af.. og er bare blevet ammet for resten..

fordelen skulle være at man ikke ovrefodrede dem hvilket kan være let med grød og mos. da man gerne nødder lidt og bliver fustret hvis de ikkespiser hvad vi som voksende har bestemt ernok.

herfårde lov selv og styre det og deres grænser for hvornår de er mætte er lettere at respektere... og de lære og kunne selv.. og fårmange oplevelser i konsestens farve ogsmag... sommanikke får  ved grød ogmos.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. januar 2012

lycly

PT skriver:

Har en datter, der ikke vil sove pt så det bliver kun et par enkelte links. Håber, det er ok. Jeg har selv benyttet dem begge. http://www.babyledweaning.com/ http://eco-baby.co.uk/infant-nutrition/baby-led-weaning-first-foods

Tak!

Anmeld

6. januar 2012

Krussedulle

LunaLykke skriver:

Okay. Hun bliver 6 mdr. om 11 dage, skal jeg droppe skemaden indtil da, eller fortsætte med at forsøge på grød hver dag? 

Tja, du kan jo prøve ... Det kan være hun er klar til andet end mos? Min dreng fik sådan nogle bondebrøds-hapsere da han var ca 6 mdr og det var langt mere spændende end grød.

Anmeld

6. januar 2012

lycly

Krussedulle skriver:

Tja, du kan jo prøve ... Det kan være hun er klar til andet end mos? Min dreng fik sådan nogle bondebrøds-hapsere da han var ca 6 mdr og det var langt mere spændende end grød.

Okay, det kunne være jeg skulle prøve det, når vi kommer liidt tættere på de 6 mdr . Tak

Anmeld

6. januar 2012

Tulle28

Hun er stadig så lille så du kan med ro i sindet godt nøjes med at give hende mm/mme lidt endnu. Personligt fuldammede jeg til 7 mdr, vi startede med grød og mos da min datter var 6 mdr. men det gad hun slet ikke. Så jeg ammede videre og da hun var 7 mdr. startede vi på BLW. Det er jo begrænset hvor meget der ryger ned, og man skal have en del is i maven, men jeg tror virkelig det på sigt gavner børnene mere end man tror. Min datter var og er superdygtig finmotorisk fordi hun selv sad og pillede i maden, og så får de jo også en sanseoplevelse ud af at sidde og mærke maden med hænderne. Og det sviner:-) Men det er jo en del af det at have børn:-) Du skal tænke lidt praktisk, især i starten- kogte grøntsager med håndtag, så hun kan få fat, frikadeller der er rullet til aflange pølser istedet for boller, pastaskruer... http://www.min-mave.dk/foraeldregrupper/thread-1814829.htmDen side brugte jeg meget, da vi begyndte.Men man siger at børnene skal kunne sidde selv - kan din datter det? Jeg ville måske umiddelbart tro at hun er stadig er lidt for lille endnu. Men husk, at indtil 9 mdr skal fast føde kun være smagsprøver og hovedmåltiderne skal være mælk. Selvom du nok får tudet hovedet fuldt af at hun skal have noget rigtig mad at vokse på bla bla bla... :-) Kram

Anmeld

6. januar 2012

lycly

Tulle28 skriver:

Hun er stadig så lille så du kan med ro i sindet godt nøjes med at give hende mm/mme lidt endnu. Personligt fuldammede jeg til 7 mdr, vi startede med grød og mos da min datter var 6 mdr. men det gad hun slet ikke. Så jeg ammede videre og da hun var 7 mdr. startede vi på BLW. Det er jo begrænset hvor meget der ryger ned, og man skal have en del is i maven, men jeg tror virkelig det på sigt gavner børnene mere end man tror. Min datter var og er superdygtig finmotorisk fordi hun selv sad og pillede i maden, og så får de jo også en sanseoplevelse ud af at sidde og mærke maden med hænderne. Og det sviner:-) Men det er jo en del af det at have børn:-) Du skal tænke lidt praktisk, især i starten- kogte grøntsager med håndtag, så hun kan få fat, frikadeller der er rullet til aflange pølser istedet for boller, pastaskruer... http://www.min-mave.dk/foraeldregrupper/thread-1814829.htmDen side brugte jeg meget, da vi begyndte.Men man siger at børnene skal kunne sidde selv - kan din datter det? Jeg ville måske umiddelbart tro at hun er stadig er lidt for lille endnu. Men husk, at indtil 9 mdr skal fast føde kun være smagsprøver og hovedmåltiderne skal være mælk. Selvom du nok får tudet hovedet fuldt af at hun skal have noget rigtig mad at vokse på bla bla bla... :-) Kram

OKay, så tror jeg at vi sætter skemaden lidt på stand-by, indtil hun virkelig er klar på at spise noget mere rigtig mad. Og så lade hende spise selv.

Og tak for tippet om at gøre maden nem at holde på - havde jeg ikke lige tænkt over!

Hun kan sidde selv i højstol, det hjælper lidt på det.

Åh, jeg synes hele tiden man får at vide, at fra de 6 mdr. så er det ikke nok med mælk og bla bla. Men det da rigtigt, det jo egentlig først fra de 9 mdr. at de for alvor skal spise rigtig mad.

Tusind tak for din hjælp!

Anmeld

6. januar 2012

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.
LunaLykke skriver:

fu

Så du har bare udelukkende ammet ham indtil I startede op for 3 dage siden? 

Og hvad får han at spise?

Yep, fuld ammet til for 3 dage siden.

Han får det vi priser, vi krydre dog ikke med salt når vi laver maden men propper det på hvis vi synes når vi har skænket op til os selv.

Men ellers læs om den alders svarende kost, nu har min søn kun smagt laks, reje og frikadeller

Anmeld

6. januar 2012

Sommersko

LunaLykke skriver:

Tak for din historie! Selvom det ikke lyder rart for dig, så er det alligevel meget rart at vide at man ikke er alene om at stå i denne situation! 

Julia har det meget med at tage fat i skeen, som om at hun også vil selv. Men det får hun intet mad ind i munden af, det ender alle mulige andre steder. Og når hun får mos, så laver hun den der "bræk-bevægelse" som om det er kommet galt i halsen og skal op igen. Og så kan jeg ikke få mig selv til at blive ved med at give hende det. Selvom jeg jo samtidig også gerne vil lære hende at vænne sig til maden. 

Når du tilbyder din datter havregrød, bondebrød osv, spiser hun det så? Min datter er jo stadig lidt for lille til det endnu, men det er meget rart at vide, at det måske bliver nemmere når hun få mad, som er nemmere selv at spise.

Var så lidt, nej det har sgu ikke været sjovt. For andre forstår bare ikke hvorfor man bliver så frustreret, og oveni det kæmper jeg med en fødselsdep (men det er en helt anden historie), så det med spisningen er en kæmpe stressfaktor, som vælter mig gang på gang. Men ja altid rart at vide der er andre i samme båd.

Jamen min datter gjorde det samme, rakte ud efter skeen og lukkede munden for mig.. nogen gange begynder hun at græde så snart hun så/ser skålen med skeen, og så kunne jeg godt opgive det måltid. Ja nu spiser hun lidt brød, grød osv selv, men det meste ryger ud igen, kogte kartofler, pastaskruer og mini frikadeller er nemmest for hende at spise. Men altså hun får selv lov og det sviner helt vild, men det tager man jo bare bagefter.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.