Jeg så lige tilfældigt denne debat, og vil da lige give min viden videre...
Jeg har en datter på snart 14 måneder, hun NÆGTER at sidde og spise aftensmad.. vi har prøvet al slags mad og hun har simpelthen slet ingen interesse for det.. hun smager på det, smider det på gulvet og så rejser hun sig i den høje stol og siger "ED!" (Ned)..
Vi ringede til sundhedsplejerske efter 14 dage hvor hun ikke spiste meget og begyndte ikke at kunne sove igennem.. Her fik vi så afvide at vi IKKE må tvinge hende til at spise aftensmaden! Hun skal op og sidde som vi plejer, hun skal have det tilbudt og helst smage på det.. Men vil hun ned og ikke gider spise, så er det hendes valg.. Det eneste der sandsynligtvis vil komme ud af at presse hende til at blive siddende er, ifølge SP, at hun vil give endnu mere modstand mod mad, at det "spreder" sig til andre måltider og at hver aftensmåltid bliver ulideligt for både os og hende... Desuden sagde hun at nogle børn får sådanne faser og det er helt okay og naturligt..
Nu får hun så lov til at sidde med en "sammenklapper" af rugbrød i sin sækkestol når hun gerne vil ned, mens at vi spiser færdigt.. Jeg synes ikke det er den bedste løsning, men hun har de sidste 3 dage spist mere aftensmad ved bordet end før og bliver siddende længere tid.. Så det virker ihvertfald til at gå den rigtige vej...
Jeg ved selvfølgelig ikke om der gælder det samme når de er 27 mdr. men det er måske et forsøg værd, bare at give hende rugbrød, især hvis hun har smagt på maden.. Eventuelt kan man jo prøve at lave varm mad til middag i weekender og se om det får hende til at spise varmt?
Anmeld